مصاحبه، افقهی: آمریکا داعش امنیتی و نقطه ای را در عراق فعال کرد، تغییر راهبرد آمریکا در عراق

به گزارش تور فرانسه، کارشناس تحولات غرب آسیا معتقد است آمریکا راهبردش را در به کارگیری داعش از حالت سرزمینی به داعش امنیتی تغییر داده داعشی که بر اساس درگیری و ایجاد ناامنی است تا بگوید اگر نظامیان آمریکایی از عراق خارج گردد داعش به این کشور باز می گردد.

مصاحبه، افقهی: آمریکا داعش امنیتی و نقطه ای را در عراق فعال کرد، تغییر راهبرد آمریکا در عراق

سید هادی افقهی در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران در خصوص افزایش تحرکات بقایای تروریستی داعش در عراق گفت: این تحرکات به طرح آمریکا در عراق ارتباط پیدا می کند. بعد از شکست داعش سرزمینی که می خواست به گمان خود دولت خلافت اسلامی در عراق و سوریه ایجاد کند ، راهبرد آمریکا در به کارگیری داعش تا حدودی تغییر پیدا کرد. یعنی از حالت سرزمینی به حالت نقطه ای و امنیتی تبدیل شد لذا امید ندارند که داعش آنقدر اقتدار، تسلط ، هیمنه ، اشراف سرزمینی و مدیریتی را بتواند به دست آورد. آمریکایی ها برای این گروهک تروریستی هزینه زیادی کرده اند و نمی خواهند این هزینه ها به سادگی از دست برود.

به گفته افقهی، پس از حذف ابوبکر البغدادی، آمریکایی ها آمدند تا داعش را یک مقدار راحت تر مدیریت و وفاداران به سرکرده معدوم آن را از گردونه خارج کنند. لذا یک روش جدیدی را باز تولید کردند. یک داعش امنیتی که فقط بر اساس انفجار، اغتشاش، نا آرامی و درگیری است. این روش بدین دلیل انتخاب شد که آمریکایی ها به شدت تحت فشار قرار دارند تا نظامیان خود را از عراق خارج کنند لذا آنان داعش را فعال کردند تا بگویند اگر نظامیان آمریکایی از عراق بیرون بروند، داعش باز می شود. اکنون برخی از شخصیت های سیاسی اهل سنت و کردها همین را بهانه (بازگشت داعش) کرده اند و به شدت مخالف خروج نظامیان آمریکایی از عراق هستند.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با تاکید بر اینکه آمریکا به عنوان یک کاتالیزور داعش امنیتی و نقطه ای را فعال کرد، گفت: ماموریت داعش امنیتی با داعش سرزمینی در راهبرد، به کارگیری سلاح و مدیریت لجستیک تفاوت های زیادی دارد. در شرایط کنونی که سیاستمداران عراقی می کوشند نخست وزیر انتخاب کنند و هرچه سریع تر اوضاع داخلی این کشور سرو سامان پیدا کند. مجلس منتظر است تا مصوبه اش در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق اجرایی شود و این درحالی است که آمریکا بغداد را به شدت تحت فشار قرار داده و می کوشد حشد شعبی را خلع سلاح کند.

وی با اشاره به تلاش های آمریکای برای ضربه زدن به گروههای مقاومت و انحلال حشد شعبی بیان کرد: مهم ترین رویکردهای آمریکا در عراق بحث غارتگری نفت، به قدرت رسیدن دولتی وابسته به واشنگتن و انحلال حشدشعبی است. آمریکایی ها به همین دلیل در حال انجام برنامه هایشان در عراق هستند. خوشبختانه حشد شعبی منتظر چنین تحرکات آمریکایی ها هستند به ویژه بعد از ضرباتی که به آنان در عین الاسد و التاجی وارد شد. برخی پایگاه های آمریکا در عراق احساس خطر جدی کردند. لذا آمریکایی ها در اولین مرحله هدف گذاری خود بحث انحلال حشدشعبی یا ادغام این نیرو در فرماندهی کل قوا، وزارت دفاع، وزارت کشور و سازمان های امنیتی مطرح کردند. متاسفانه تا حدی پیروز شدند چند گردان و لشکر حشدشعبی را تحت نظر وزارت دفاع قرار بدهند البته گروه های اصلی حشدشعبی مثل گردان های حزب الله، نجبا، بدر و عصائب اهل الحق قطعا زیربار این موضوع نخواهند رفت. در حقیقت، آمریکایی ها می خواهند از آن ضربه ای که به حشدشعبی در اثر ترور مهندس ابومهدی وارد شد، سوء استفاده کنند که خوشبختانه تا به امروز پیروز نشدند.

افقهی با اشاره به مامور شدن مصطفی الکاظمی برای تصدی پست نخست وزیر گفت: الکاظمی آدم زرنگ و باهوشی است واهل گفتمان است لذا پیروز شد فعلا 4 فراکسیون شیعی را یارگیری کند. یعنی فراکسیون های سائرون، مقتدی صدر و الحکمه به رهبری عمار حکیم و النصر به رهبری العبادی اما الفتح، دولت قانون و دیگر گروه های شیعی و برخی کردها قطعا مایل نیستند الکاظمی یک سری آدمی های بعثی و آمریکایی و فاسد را در کابینه اش قرار دهد و از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 490

به "مصاحبه، افقهی: آمریکا داعش امنیتی و نقطه ای را در عراق فعال کرد، تغییر راهبرد آمریکا در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، افقهی: آمریکا داعش امنیتی و نقطه ای را در عراق فعال کرد، تغییر راهبرد آمریکا در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید