تصویر شگفت انگیز تلسکوپ VLT از قلب کهکشان راه شیری

به گزارش تور فرانسه، تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) به تازگی نمایی تماشایی از بخش مرکزی راه شیری ثبت نموده است. تصویری بسیار دقیق و با تفکیک پذیری (رزولوشن) حیرت انگیز که جزئیات جدیدی را درباره تاریخچه و فرایند ستاره زایی در کهکشان راه شیری به اخترشناسان ارائه کرد.

تصویر شگفت انگیز تلسکوپ VLT از قلب کهکشان راه شیری

گروهی بین المللی از اخترشناسان با آنالیز داده های تلسکوپ بسیار بزرگ به اطلاعات ارزشمندی از فرایند تولد ستاره های جدید در کهکشان مان دست یافتند. بر اساس این پژوهش و بر خلاف آن چه که پیش از این مورد قبول اخترشناسان بود، ستاره زایی در کهکشان راه شیری فرایندی ادامه دار و پیوسته نبوده است.

نتایج این پژوهش که روز گذشته در ژورنال Nature Astronomy منتشر شده نشان می دهد که حدود 80 درصد ستاره های بخش مرکزی کهکشان ما در دوران ابتدایی شکل گیری راه شیری متولد شده اند. اتفاقی که بین هشت تا 13/5 میلیارد سال پیش اتفاق افتاده است.

داده ها نشان می دهند که نرخ ستاره زایی بالای کهکشان پس از این دوره به شدت کاهش پیدا نموده است. به این ترتیب که پس از این دوره و در طول شش میلیارد سال بعد ستاره های بسیار کمی متولد شده اند. تا این که بار دیگر و در حدود یک میلیارد سال پیش دوباره سرعت شکل گیری ستاره های جدید به شدت افزایش پیدا کرد. به طوری که در یک بازه زمانی کمتر از 100 میلیون ساله ستاره هایی با جرم مجموع چند ده میلیون برابر جرم خورشید در بخش مرکزی راه شیری به دنیا آمدند.

این در حالی است که اکنون نرخ ستاره زایی در کل کهکشان راه شیری چیزی در حدود یک یا دو جرم خورشید در هر سال است.

به گفته اخترشناسان این نرخ ستاره زایی بسیار بالا در نهایت منجر به انفجار بیش از صد هزار ابرنواختر شده است. دورانی که احتمالا یکی از پرانرژی ترین رویدادهای تاریخ کهکشان راه شیری در آن اتفاق افتاده است.

اخترشناسان این پژوهش را با یاری ابزار HAWK-I که روی تلسکوپ VLT نصب شده انجام داده اند. این ابزار می تواند تصاویر بسیار دقیقی را در طول موج فروسرخ ثبت کند. اخترشناسان با استفاده از این ابزار و رصد بخش مرکزی راه شیری در طول موج فروسرخ این امکان را داشتند تا آن چه در پس غبار موجود در بخش مرکزی کهکشان راه شیری وجود دارد را مشاهده نمایند.

دیدن جزئیاتی که در این تصویر تفکیک شده اند چیزی شبیه به دیدن یک توپ فوتبال از فاصله 300 کیلومتری است!

برای دیدن تصویر در اندازه اصلی (با حجم 290 مگابایت) می توانید این جا را کلیک کنید.

عکس کاور: تصویر ابزار HAWK-I تلسکوپ بسیار بزرگ از بخش مرکزی راه شیری.

Credit: ESO/Nogueras-Lara et al

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 78

به "تصویر شگفت انگیز تلسکوپ VLT از قلب کهکشان راه شیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر شگفت انگیز تلسکوپ VLT از قلب کهکشان راه شیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید