زیباترین برج های مراقبت جهان

به گزارش تور فرانسه، 9 برج مراقبت با معماری هنرمندانه

اگر تا به حال گذرتان به فرودگاه افتاده باشد برج مراقبت فرودگاه را دیده اید که با ارتفاع زیادش از دور خودنمایی می نماید. این برج کاربردهای تخصصی زیادی در کنترل ترافیک هوایی بر عهده دارد و مسلما کسی انتظار معماری زیبا از آن ندارد. اما یک عکاس با ذوق 9 سال را صرف عکاسی از برج های مراقبت نموده و زیباترین برج های مراقبت جهان را به تصویر کشیده است. با خبرنگاران همراه باشید تا با این برج های مراقبت آشنا شویم.

زیباترین برج های مراقبت جهان

زیباترین برج های مراقبت دنیا

بسیاری از عکاسان عاشق ثبت تصاویری از منظره ها طبیعی، غروب، بازارهای محلی و … هستند. اما کارولین روسو به عکاسی از برج های مراقبت فرودگاه علاقه دارد. این عکاس که برای موزه ملی هوافضای اسمیتسونین کار می نماید 9 سال از عمرش را وقف عکاسی از برج های مراقبت فرودگاه های دنیا نموده است. این عکاس از 100 برج مراقبت در 23 کشور دنیا عکاسی نموده است و عکس هایش را در کتابی تحت عنوان هنر برج فرودگاه به چاپ رسانده است. در ادامه چند مورد از زیباترین برج های مراقبت فرودگاه را از قاب دوربین این عکاس می بینیم.

1- فرودگاه ادینبورگ، اسکاتلند | Edinburgh Airport

این فرودگاه در اصل یک فرودگاه نظامی بوده و در سال 1977 برای سفرهای تجاری بازگشایی شده است. در حال حاضر، فرودگاه ادینبورگ دومین فرودگاه بزرگ اسکاتلند بعد از فرودگاه گلازکو به شمار می رود. ساخت برج مراقبت نو این فرودگاه 15 ماه طول کشید و بالاخره در سال 2005 افتتاح شد. این برج 57 متر ارتفاع دارد و الگوهای حلزونی در نمای بیرونی آن به چشم می خورد. 9216 کاشی فلزی به صورت دستی روی بدنه برج نصب شده اند و باسازگاری با محیط پیرامون باعث صرفه جویی در هزینه ها می شوند.

2- فرودگاه بیرمنگام، بریتانیا | Birmingham Airport

فرودگاه بیرمنگام در سال 1939 افتتاح شده است. در طول جنگ دنیای دوم این فرودگاه به عنوان مدرسه پرواز فعالیت می کرد. در حال حاضر این فرودگاه با یک باند فرودگاه سالانه بیش از 9 میلیون مسافر را جابجا می نماید. برج مراقبت نو فرودگاه بیرمنگام که در سال 2012 جایگزین برج مراقبت قبلی شد 33 متر ارتفاع دارد. قسمت اطاقک برج که کارشناسان مراقبت پرواز در آن مشغول به کارند دارای شیشه های گرم شونده است تا با تبخیر آب، دید بهتر و واضح تری فراهم کند.

3- فرودگاه آل مکتوم دبی | Al Maktoum Airport

فرودگاه آل مکتوم یکی از نخستین طراحی های شهری است که به مرکزیت فرودگاه انجام می گردد. برج مراقبت این فرودگاه که در سال 2010 تکمیل شد 91 متر ارتفاع دارد. برج مراقبت دوم با 300 متر ارتفاع در دست احداث و ساخت است. طراحی این برج شبیه یک گل است که با ساقه ای چهارگوش و چهار پر به عنوان گلبرگ های گل ساخته شده است. رنگ طلایی این برج نیز جلوه ای خاص به آن بخشیده است.

4-برج مراقبت فرودگاه اوسلو | Gardermoen Airport

فرودگاه گاردرموئن اوسلو یکی از قدیمی ترین فرودگاه های نروژ به شمار می رود. این فرودگاه به عنوان مرکز آموزش و تمرین پرواز و جایگزین فرودگاه فورنبو (Fornebu) فعالیت می نماید. این فرودگاه در سال 1998 مورد بازسازی نهاده شد و گودموند استوک، معمار نروژی، ترمینال این فرودگاه را از ترکیب شیشه، چوب و فلز طراحی کرد. در سرتاسر این فرودگاه می توان آثار هنر نروژی را مشاهده کرد. شرکت Aviaplan به علت طراحی برج مراقبت 92 متری این فرودگاه برنده جایزه برترین طراحی شد.

5- فرودگاه آرلاندا استکهلم | Stockholm-Arlanda Airport

برج مراقبت 83 متری فرودگاه آرلاندا استکهلم به وسیله گرت وینگارت، معمار سوئدی در سال 2001 طراحی و اجرا شده است. این برح مراقبت دارای دو اطاقک جداگانه است که مانند لانه پرندگان روی برج جای گرفته اند. این دو اطاقک مراقبت نماد هوگین و مونیم، دو کلاغ اسطوره ای در افسانه های نروژی هستند که وظیفه مراقبت از دنیا را برعهده داشتند. سیلا رانتانت، هنرمند فنلاندی روی بدنه سیاه و سفید این برج 2500 کلمه از رمان پیک جنوب سنت اگزوپری را قرار داده است.

6- فرودگاه لاگورادیا | LaGuardia Airport

فرودگاه لاگواردیا در شهر نیویورک قرار گرفته است و ترمینال این فرودگاه یکی از قدیمی ترین ترمینال ها در ایالات متحده است. این فرودگاه در سال 1940 افتتاح شده است و طراحی آن به وسیله ویلیام دلانو صورت گرفته است. در سال 1964 برج مراقبت این فرودگاه به وسیله والاس هریسون طراحی و تکمیل شد. بعضی این طراحی خاص را یک بستنی قیفی غول پیکر توصیف کردند. در سال 2010، برج مراقبت نوی جایگزین این برج شد. از آنجا که برج مراقبت قدیمی جلوی دید برج مراقبت نو را گرفته بود بخش بالایی این برج 46 متری برداشته شد.

7- فرودگاه دبی | Dubai International Airport

فرودگاه دبی در حال حاضر یکی از بزرگ ترین فرودگاه های دنیا است. این فرودگاه مجهز به دو سیستم CAT III B برای شرایط جوی نامساعد و دید کم است و باندهایش به مقدار ای بزرگ است که بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا، ایرباس ای 380 می تواند روی آن فرود بیاید. برج مراقبت 87 متری این فرودگاه با معماری مدرنش نمادی از آینده این صنعت است.

8-فرودگاه بین المللی ابوظبی | Abu Dhabi Airport

برج مراقبت فرودگاه ابوظبی تنها برج فرودگاهی در دنیا است که به شکل هلال ساخته شده است. این برج 109 متر طول دارد و بین باند های موازی فرودگاه نهاده شده است. طراحی هلالی این برج از میراث دریانوردی منطقه اقتباس شده است و نمایانگر قایق های جهاز است که در فرهنگ عربی جایگاه ویژه ای دارند. فرودگاه بین المللی ابوظبی در سال 1968 افتتاح شد.

9- برج مراقبت فرودگاه رونالد ریگان | Washington National Airport

فرودگاه رونالد ریگان واشینگتن در سال 1941 افتتاح شد و در سال 1997 برج مراقبتی به سبک پست مدرن در این فرودگاه ساخته شد. این برج مراقبت که به وسیله سزار پلی (Cesar Pelli)، معمار مشهور بین المللی و همکارانش ساخته شده است 61 متر طول دارد. در ابتدا یک گنبد سفید رنگ روی نوک این برج وجود داشت که تجهیزات رادارهای زمینی را در خود جای داده بود، اما به علت تداخلات راداری با ساختمان های اطراف این گنبد برداشته شد.

منبع: cetusnews.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1540

به "زیباترین برج های مراقبت جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین برج های مراقبت جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید