نور آبی گوشی آنقدرها هم برای خواب بد نیست!

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، در یک دهه اخیر اجماع محققان بر آن بوده که نور آبی نمایشگرهای گوشی و رایانه نظم خواب انسان را مختل می نماید. آنها برای حل این مشکل فعال کردن حالت شبانه یا کاهش نور نمایشگر گوشی یا استفاده از فیلترهای رنگی را پیشنهاد می کردند.

نور آبی گوشی آنقدرها هم برای خواب بد نیست!

اما یک مطالعه جدید که در دانشگاه منچستر اجرا شده، دقت این نتیجه گیری ها را زیر سوال برده است. بر این اساس نور آبی نمایشگرها در حدی که ادعا شده باعث اختلال خواب نمی گردد، زیرا آنالیز هایی که بر روی بعضی حیوانات اجرا شده ثابت نموده که این نور زردرنگ شبانه است که می تواند ساعت زیستی بدن را مختل نموده و باعث کاهش کیفیت خواب گردد.

در درون چشمان انسان سلول های حساسی وجود دارند که به جای یاری به مشاهده محیط اطراف، نور را حس می نمایند تا سیستم بینایی انسان را در طول شبانه روز مدیریت نمایند. وقتی این سلول ها نور را حس نمایند، مولکولی به نام ملانوپسین فراوری می نمایند که به بخش هایی از مغز هشدار می دهد تا گوش به زنگ و بیدار باقی بمانند. ملانوپسین به تنظیم نظم خواب بدن هم یاری می نماید.

پیش از این تصور می شد ملانوپسین در برابر نور آبی به شدت حساس است و لذا تابش این نور باعث هشیاری مغز می گردد، اما آنالیز جدید معین نموده نور زرد رنگ بیشتر از نور آبی باعث تحریک مولکول مذکور می گردد. البته برای افزایش دقت این نتیجه گیری هنوز باید آزمایش های بیشتری انجام گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 79

به "نور آبی گوشی آنقدرها هم برای خواب بد نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نور آبی گوشی آنقدرها هم برای خواب بد نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید