آشنایی با جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی

به گزارش تور فرانسه، جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی در طول گذر زمان تغییرات زیادی پیدا نموده اند ولی هنوز هم مکان ها و روستاهایی در این استان بکر باقی مانده اند.

آشنایی با جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی

برای سفر با تور پوکت ارزان بهار 1400 همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی اش در شرق ایران و همجواری با کشور افغانستان متفاوت از سایر مناطق ایران می باشد. خراسان جنوبی جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد و حتی در این استان روستاهای افسانه ای وجود دارد که باید در برنامه سفر خود بازدید از آن ها را در نظر بگیرید. بهترین زمان برای بازدید از خراسان جنوبی فصول بهار و پاییز است.

عمارت کلاهفرنگی

ارگ کلاه فرنگی بیرجند در حاشیه خیابان شهید مطهری بیرجند واقع شده است واکنون ساختمان استانداری مرکزی بیرجند است. این بنا که امروزه با نام ارگ کلاهفرنگی شناخته می گردد به نام های دیگری هم مشهور بوده است از جمله ارگ حسامالدوله، قصر بی بی عروس و ارگ سرکار. این ارگمتعلق به امیر علم خزیمه بوده که ایشان آن را به فرماندارى بیرجند اهدا نمود وسازمان میراث فرهنگى این بنا را به عنوان یک ساختمان قدیمى و ارزشمند به ثبترسانده است.

ارگ کلاهفرنگی بیرجند که در 6 طبقه و به سبک زیگورات ساحته شده است، از بناهای شاخص بیرجنداست. از 6 طبقه این بنا تنها 2 طبقه آن دارای کاربری است و بقیه طبقات تنها بهمنظور فرم بخشی ساخته شده اند. این ارگ به شکل شش ضلعى و در رأس به شکل مخروط و بهرنگ سفید مى باشد. این اثر تاریخی که زمانی مقر حکومتی بود از یادگارهای اواخردوره زندیه و اوایل دوره قاجار می باشد. شکل اولیه کلاه فرنگی بیرجند شامل دوبادگیر در دوسو بوده است که در بازسازی های بعدی حذف شده است.

عمارت ارگ صرف نظراز فرم ویژه زیگوارتی و شش اشکوبه از چند بخش مهم تشکیل شده است. بخش همکف بنا باداشتن کامل ترین نقشه و فضاسازی، صندلی ویژه ای در این بنا دارد. فضای ورودی ارگجلوتر از طبقه هم کف ساخته شده و با چند قوس زیبا و چشمگیر طاق هایی را در آن بهوجود آورده است. مجموع فضاهای به وجود آمده در طبقه هم کف، علاوه بر دارا بودن تزییناتو فنون تزیینی گوناگون به گونه ای طراحی شده که فضاهای مختلف مانند هشتی، گنبدی ها و اتاق ها از طریق دالان های ارتباطی با هم مرتبط می باشند.

قلعه فورگ

قلعهٔبا عظمت و کم نظیر فورگ یا قلعهٔ میرزا رفیع خان که خوشبختانه تا حدود زیادی ازگزند حوادث مخرب طبیعی و مصنوعی و دست تطاول زمانه در امان مانده است، همچون نگینیشاهوار در میان آثار باستانی و تاریخی استان خراسان جنوبی می درخشد. این بنا در درزمره 10 قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است که علاوه بر صندلیملی، ظرفیت ثبت در فهرست میراث دنیای را داراست. این قلعه در روستای فورگ در پنج کیلومتریشهرستان درمیان در استان خراسان جنوبی واقع است.

ماخونیک

روستایماخونیک یکی از هفت روستای شگفت انگیز دنیا است که به سرزمین لی لی پوتهای ایرانشهرت دارد در این روستا کشیدن سیگار، دیدن تلویزیون و نوشیدن چای بنا به سنت ورسوم محلی ممنوع است.

حتما تعجب خواهید کرد وقتی بدانید ایران هم جایی دارد شبیه لی لیپوت، سرزمین افسانه ای داستان گالیور، روستای ماخونیک که در اطراف شهرستان سربیشهواقع شده است، به دلیل قد و قامت کوتاه ساکنان آن به لی لی پوت مشهور است گرچه اینروستای کوچک، تنها به خاطر قد و قامت مردمانش مشهور نشده است، بلکه دلایل دیگرینیز دارد. علت مشهورشدنروستای ماخونیک در 142 کیلومتری شهرستان بیرجند واقع در استان خراسان جنوبی آداب، رسوم و فرهنگ خاص مردمانش است.

مسجد جامعهندوالان

مسجد جامع هندوالان در یکی از شهرستان مرزی خراسان جنوبی واقع شده است. این مسحد از بناهایقرن هفتم و هشتم هجری قمری است، جالب ترین و قدیمی ترین بخش آن گنبد مسجد است کهبا مهارت خاصی بر روی فضای چهار ضلعی ساخته شد. شبستان ستوندار در دو طرف گنبدخانه قرار گرفته است، و سبک پوشش و روشنایی آن از ویژگی های ممتاز بناست.

در واقع مسجدجامع هندوالان باشکوه ترین بنای تاریخی و مذهبی شهرستان درمیان است که بر اساس کتیبههای کوفی کشف شده، این اثر تاریخی و مذهبی متعلق به قرون هفتم و هشتم هجری قمریاست. گفته می گردد مسجد یاد شده مقارن با عصر شاهرخ تیموری ساخته شده است که دردوره های بعدی بازسازی و تزییناتی به آن اضافه شده است.

قنات بلدهفردوس

قنوات بلده در شهر تاریخی فردوس، نشانی از نبوغ و خلاقیت بشری است که اینتجربه جامانده از گذشتگان است. قنات اگرچه در همه پهنه دنیا ایرانی وجود دارد و بهدیگر سرزمین ها نیز گسترش یافته، اما هر چه به حوزه مرکزی ایران نزدیک تر می شویمقنات ها فناوری پیچیده تر و عظمت و شکوه بیشتر پیدا می نمایند.

مجموعه قنواتبلده درحال حاضر مشتمل بر 15 رشته قنات و دو دهنه چشمه است که آب استحصال شده ازهریک از این سازه های آبی به شاهجویی می ریزد و نهایتاً حجم آبی قابل توجه را، برایکشاورزی در دشت فردوس مهیا می نماید. شاهجوی مذکور طول تقریبی 35 کیلومتر را در ایندشت طی می نماید تا زمین های تفتیده را سیراب نموده و برای کم کردن میزان جذب و هدررفت آب، در طول جهت شاهجو آب را گِل آلود می نمایند که تکنولوژی گِل آلود کردن آب نیزناشی از نبوغ بشری این مردمان است.

غار خونیک

اینغار در شمال شرق روستای خونیک بر ارتفاعات مشرف به روستا در 20 کیلومتری جنوب قاینقرار گرفته است، که هم از نظر زمین شناسی و هم از نظر انسان شناسی بسیار مهم است چرا کهدر آن نشانه هایی از سکونت انسان به چشم می خورد، نشانه هایی مثل نقاشی هایی که رویدیوارش کشیده شده است. ابزار سنگی به دست آمده از این غار مربوط به دوران موسترین یاپارینه سنگی میانه است که تقریباً سی هزار سال قدمت دارند. خیلی جالب است کهبدانیم آثار زندگی در غار خونیک از دوران پارینه سنگی تا عصر اسلامی باقی ماندهاست.

رباط زردان

بنایرباط زردان در حدود 110 کیلومتری جنوب شرقی قاین و در مجاورت روستای زردان قرارگرفته است. معماری بنا مربوط به دور صفویه میباشد ولی آثار و شواهد دوره سلجوقی درآن مشاهده می گردد یک ایوان به ارتفاع 9 متر در ضلع غربی حیاط مرکزی و سه رواق دراضلاع شمال ، جنوب و غرب از فضای اصلی آن میباشد. این ثر تاریخی در فهرست آثار ملیکشور به ثبت رسیده و در مالکیت میراث فرهنگی قرار گرفته است.

جمع آوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 798

به "آشنایی با جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید