آیا این درد قلبی است؟

به گزارش تور فرانسه، خبرنگاران: شاید برای شما هم رخ داده باشد که نوعی حس سنگینی یا درد خفیف و مبهم در سینه تان داشته باشید و بترسید که آیا این دردی که دارید از قلب تان است یا چیز دیگری. اگر این مشکل را دارید حتما این مطلب را با دقت بخوانید چراکه پاسخ سؤالات تان را میتوانید در این مطلب پیدا کنید.

آیا این درد قلبی است؟

شباهت های این 2 درد

دکتر هاری کرنر، مدیر مرکز پیشگیری بیماری های قلبی دانبری میگوید: ما مشکل سوزش پشت جناغ سینه و درد پشت قفسه سینه را با نام heartburn (سوزش قلب) میشناسیم چرا که تفکیک این 2 درد از هم بسیار مشکل است، اما راه هایی برای حدس زدن اینکه کدام این درد ها از کدام عضو نشات گرفته وجود دارد.

بی دلیل سوار آمبولانس نشوید

خیلی از انسان ها درد های خفیف یا احساس سوزش یا گزگز کردن روی سینه خود را در زمان های متفاوت و در شرایط مختلف تجربه مینمایند. به طور معمول همه آن ها در چنین مقاطعی از خودشان میپرسند که آیا این درد ناشی از یک مشکل جدی است یا مسئله مهمی نیست. سؤال معمول در این میان این است که این حالت درد قلبی است و یک حمله قلبی یا ناشی از مسائل گوارشی و سوزش های سردل و...

بعضی از مسائل گوارش و درد های اعضای سیستم گوارش علائم و نشانه هایی شبیه مسائل قلبی و سکته قلبی دارند، اما این درد ها و علائم نتایج متفاوتی را دربر دارد. تاخیر در درمان مسائل قلبی ممکن است زندگی انسان را به خطر بیندازد. از طرف دیگر هیچ کس هم دوست ندارد به خاطر دردی که میگردد با یک شربت آنتیاسید آن را ساکت کرد، سوار آمبولانس گردد و سر از اورژانس یا بخش ccu دربیاورد.

آن هایی که نباید تعلل نمایند

اولین چیزی که باید در خصوص درد مهم تر یعنی درد قلبی به آن دقت کنید از قول دکتر چنسی کراندل، فوق تخصص بیماری های قلب و عروق در میشیگان این است: افرادی که سابقه بیماری قلبی ثابت شده دارند و آن هایی که به علت گرفتگی عروق آنژیوگرافی شده اند یا برای آن ها استنت قلبی گذاشته شده است یا کسانی که تحت جراحی قلب باز قرار گرفته اند به محض بروز کوچک ترین علامت ها و نشانه هایی باید به اورژانس مراجعه نمایند و زمان را از دست ندهند. در خصوص این افراد باید فرض را بر این گذاشت که هر درد سینه ای ناشی از مسائل قلبی-عروقی است.، اما در خصوص دیگران چه؟ دکتر کراندل میگوید: اگر سن تان بالای 50 سال است، سابقه خانوادگی از مسائل قلبی و عروقی دارید، فشارخون تان به طور مزمن یا حاد بالا بوده است، بیماری دیابت دارید یا چاقی و اضافه وزن زیاد دارید و اگر کاملا بیتحرک هستید بدانید که در معرض بیماری های قلبی قرار دارید، پس باید مواظب باشید و دردهایتان را ساده نگیرید.

4 نشانه تشخیص

اما جدا از گروه های پرخطر، بقیه افراد باید چه نمایند؟ دکتر کرامر می گوید: چند راه برای تشخیص درد های قلبی و درد های گوارشی وجود دارد. با این تفکیک درد، شما می توانید بفهمید باید به اورژانس زنگ بزنید یا اینکه سراغ درمان های خانگی و دارو های بدون نسخه رفته یا نزد پزشک گوارش بروید. این 4 کلید تشخیص درد های گوارشی از درد های قلبی است.

1. محل درد کجاست؟

اگر محل دردتان درست وسط سینه و روی جناغ سینه است یا اینکه درد در شانه، فک پایین، گردن یا پشت سینه تان دارید این درد احتمالا درد قلبی است، اما اگر احساس سوزش در ناحیه گلو و کمی پایین تر از تیروئید خودتان داشتید، اگر حس تلخی روی زبان تان داشتید و فکر کردید که غذا دارد به گلویتان برمیگردد این ها احتمالا نشانه های درد گوارشی است. ضمناًً این را هم یادتان باشد که درد در ناحیه شکم ممکن است بیشتر به دلیل درد های گوارشی باشد، اما نمیگردد گفت که هیچ وقت درد های قلبی در ناحیه شکم رخ نمیدهند.

2. درد از چه زمانی آغاز شده است؟

اگر به فاصله بسیار کمی از غذا خوردن دچار سوزش معده و درد پشت جناغ سینه شدید این احتمالا ناشی از مسائل گوارشی است به خصوص اگر بلافاصله پس از غذا خوردن دراز کشیدید احتمال بروز مسائل گوارشی بیشتر است. درد های قلبی به طور معمول (اما نه همواره) پس از فعالیت رخ میدهد. در زمان استراحت معمولا اگر دردی به وجود بیاید درد گوارشی است، درد های قلبی به ندرت در زمان استراحت اتفاق میافتد.

3. علائم همراه

درد های قلبی و عروقی معمولا با علائمی مثل تنگی نفس، تعریق و عرق کردن صورت یا کل بدن، احساس ضعف و غش، تهوع و سبکی سر و سرگیجه همراه است. این علامت ها معمولا با درد های گوارشی همراه نیستند. دکتر جولیان نودین، متخصص قلب در مرکز پیوند قلب در پالم بیچ میگوید: اگر همراه با درد علائمی مثل تعریق و تنگی نفس داشتید و احساس کلی ضعف و بیحالی وجودتان را گرفت این ها احتمالا ناشی از مسائل قلبی یا عروقی است نه مسائل گوارشی... البته این را هم بدانید که در زنان معمولا حمله های قلبی با علائم کلاسیک همراه نیست و اتفاقا بروز مسائل قلبی در آن ها اغلب با این علائم جانبی همراه است.

4. چه دارویی مصرف می کنید؟

اگر مشغول مصرف داروی خاصی (مثلا آنتیبیوتیک ها) هستید ممکن است این دارو ها معده شما را تحت تاثیر قرار دهند و آن را اذیت نمایند و باعث بروز مسائل گوارشی شوند در نتیجه احتمالا درد شما یک درد گوارشی خواهد بود. البته یادتان باشد افرادی که برای مسائل قلبی قرص یا قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین مصرف مینمایند باید بدانند که این قرص ممکن است روی علائم گوارشیشان هم تاثیر بگذارد. به سمت اورژانس بروید یا منتظر آمبولانس بمانید.

مهم ترین نکته

یادتان باشد که هیچ خط کشی و هیچ قانون و قاعده کلی در خصوص تشخیص درد های قلبی و گوارشی وجود ندارد. اگر باوجود تمام علائمی که در بالا گفته شد باز هم شک داشتید که دردتان قلبی هست یا نه حتما با اورژانس تماس بگیرید. اگر هم تا رسیدن اورژانس چند دقیقه وقت دارید یک قرص آسپیرین ترجیحا 325 میلیگرم را بجوید.

اگر احساس میکنید که آمدن اورژانس خیلی طول میکشد میتوانید با وسیله خودتان به اورژانس مراجعه کنید، اما هرگز خودتان رانندگی نکنید. یادتان هم باشد که در اتومبیل خودتان وسیله ای برای درمان ندارید، اما در آمبولانس نیرو های آموزش دیده و دارو برای رفع کردن مسائل حاد دردسترس است؛ و نکته آخر اینکه گرما را هم میتوان یک ریسک فاکتور عامل مساعدنماینده برای مسائل قلبی دانست. این به خصوص در دمای بسیار بالا (بالاتر از 40 درجه سانتیگراد) و هوای رطوبتی صادق است. در زمانی که موج گرما منطقه ای را فرا میگیرد میزان سکته های قلبی به شدت بالا میرود، برای همین تا حد امکان از قرا دریافت در معرض نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید و در سایه بمانید و از شیوه های مختلف خنک تر شدن بهره ببرید.

منبع: برترین ها
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 602

به "آیا این درد قلبی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا این درد قلبی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید