دلخوشی های کوچک پاییزی ما

به گزارش تور فرانسه، گر چه جشن های شکرگزاری برداشت محصول در ایران مثل گذشته پر رونق نیست اما در سالیان اخیر برگزاری جشنواره های برداشت محصول فصل تازه ای در توسعه گردشگری کشاورزی گشوده است.

دلخوشی های کوچک پاییزی ما

خبرنگاران: هما حاصلی / پاییز فصل پرجنب و جوش و شادمانی در شهرها و روستاهای ایران است .فصل برداشت محصولات کشاورزی فرا می رسد و کشاورزان و باغداران با برداشت محصول خود نتیجه زحمات طاقت فرسای خود را می بینند.

سال هایی که محصول خوب می شود برق چشمهای کشاورزان را می توان دید و شادی که در روستاها در جریان است همان علتی است که ایرانیان قدیم پس از برداشت محصول به جشن و شادمانی پرداخته و جشن شکرگزاری برگزار می کردند که برخی از این جشن ها و آیین ها هنوز هم در برخی منطقه ها کشور برگزار می شود.

جشن برداشت محصول در کشورهای مختلف جهان نیز مرسوم است و با آیین های خاص برگزار می شود و با توسعه گردشگری کشاورزی آورده قابل توجهی را نصیب آنها می نماید .

گردشگری کشاورزی در کشورهای صنعتی مانند آمریکا، آلمان، انگلیس و اتریش از جایگاه ویژه ای برخوردار است و قدمت آن به بیش از یک قرن می رسد.

یکی از نمونه های پیروز در زمینه گردشگری کشاورزی، مزرعه خانوادگی 140 هکتاری آنگاوالن گارد در جنوب غربی سوئد است که صاحبان آن فضای آموزشی و تفریحی (پارک، کافه و رستوران) را در کنار نمایش مراحل کاشت تا برداشت و بسته بندی محصولات ارگانیک در اختیار گردشگران قرار می دهند.

در تایوان نیز تورهای تخصصی کشاورزی با تمرکز روی مزارع چای برگزار می شود که علاقه مندان به چای و محصولات آن می توانند علاوه بر تجربه سفر با کشتی در برداشت چای مشارکت نمایند. اما در جزیره فیلیپین گردشگران از مزارع آناناس، گل ارکیده، زنبورعسل یا میوه های کمیابی چون پاپایا بازدید می نمایند. در روستای اطراف کالیفرنیای آمریکا نیز روزهایی از سوی کشاورزان معین می شود که گردشگران می توانند به طور رایگان از مزارع بازدید نمایند، میوه و سبزی بچینند، اسب سواری نمایند، عسل بچشند و در نهایت با سبدی پر از خرید از دکه های کنار مزارع آنجا را ترک نمایند.

گردشگری کشاورزی در چین نیز درآمد 120 میلیارد یوآنی برای این کشور رقم زد و بیش از 15 میلیون کشاورز شغل نو پیدا کردند.

توسعه گردشگری کشاورزی با جشنواره ها

گر چه جشن های شکرگزاری برداشت محصول در ایران مثل گذشته پر رونق نیست اما در سالیان اخیر برگزاری جشنواره های برداشت محصول فصل تازه ای در توسعه گردشگری کشاورزی گشوده است.

در پاییز سال جاری در استان های مختلف ایران شاهد برگزاری جشنواره های انگور،گردو ، پسته، زرشک، انار و سیب بوده و هستیم. جشنواره هایی که پای گردشگران را به منطقه ها کمتر شناخته شده گشوده و نه تنها در منطقه های که مردم از امکانات تفریحی محدودی برخوردارند موجی از نشاط و شادمانی ناشی از این رویدادها ایجاد نموده بلکه درآمد خوبی از فروش محصولات کشاورزی را نصیب آنها می نماید.

بعلاوه گردشگران را با جاذبه های تاریخی،فرهنگی و طبیعی این منطقه ها آشنا نموده و با معرفی ظرفیت های ناشناخته منجربه مدیریت توزیع سفر شده ورونق گردشگری و ثروت آفرینی در پی خواهد داشت.

ورود گردشگربه مقاصد تازه نیازهای نوی در تجهیز زیرساخت ها ایجاد می نماید و رویدادهای گردشگری از این وجه نیز موجب آبادانی و عمران منطقه ها کمتر برخوردار خواهند شد.

با همه مزایایی که برای برگزاری جشنواره ها گفته شد اما ز کشورما با وجود ظرفیت های فراوان درحوزه کشاورزی و باغداری و خرده فرهنگ های غنی و آیین های ارزشمند رو به فراموشی در منطقه ها ، هنوز در ابتدایی مسیر توسعه این نوع گردشگری است وبرای این جشنواره ها هنوز برنامه منسجم و هدفمندی تعریف نشده و ظرفیت های بسیاری مغفول مانده است.

اکنون زمانی است که باید با بهره مندی از تجارب برگزاری جشنواره ها با برنامه ریزی صحیح سفرها را هدفمند و توزیع مکانی و زمانی آنها را مدیریت کنیم. فراوری محتوا و رویداد برای گردشگری می توانند مسافران بی هدفی که سفر را با مقاصد تکراری می شناسند به مسافران هدفمند مبدل ساخته و با رونق گردشگری در روستاها موجب توسعه پایدار شود.

تبلیغات موثر، برنامه ریزی هوشمندانه و تدوین تقویم رویدادهای گردشگری استان ها می تواند راهگشای توسعه صنعت گردشگری در مقاصد کم برخودار و ناشناخته کشور شود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 آبان 1402 بروزرسانی: 14 آبان 1402 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1829

به "دلخوشی های کوچک پاییزی ما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلخوشی های کوچک پاییزی ما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید