از دوربین گوشی های سال 2022 چه انتظاراتی داشته باشیم؟

به گزارش تور فرانسه، به طور کلی گوشی های هوشمند به حدی رسیده اند که خریدن یک گوشی بد، کار بسیار دشواری محسوب می گردد مگر اینکه بخواهید مبلغ بسیار اندکی را برای آن هزینه کنید. اما این موضوع به معنای خسته کننده شدن این گوشی ها نیست و حداقل در رابطه با دوربین گوشی های هوشمند روزبه روز جذابیت آن ها دوچندان می گردد. اما از دوربین گوشی های هوشمند سال 2022 چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم؟

از دوربین گوشی های سال 2022 چه انتظاراتی داشته باشیم؟

بهبود روزافزون دوربین گوشی های هوشمند

در سال 2021 گلکسی S21 اولترا با داشتن دوربین های عالی توجهات زیادی را جلب کرد. در حال حاضر این یکی از بهترین گوشی های اندرویدی محسوب می گردد که از یکی از بهترین دوربین های موبایل هم بهره می برد. سامسونگ برای S21 اولترا از سنسور اصلی غول پیکری استفاده نموده که می تواند حتی در کم نورترین محیط ها هم نور و رنگ کافی را بیرون بکشد.

علاوه بر این، دوربین تله فوتوی دوگانه با زوم 3 برابری و 10 برابری دست کاربران را برای عظیمنمایی باز می گذارند. اگر دوربین این گوشی را با گوشی های هوشمند سال 2016 مقایسه کنید که داشتن یک دوربین اصلی نسبتا مناسب برای محیط های کم نور با استقبال روبه رو می شد، می بینید که طی چند سال گذشته شرکت ها در این حوزه پیشرفت شگفت انگیزی داشته اند.

سنسورهای غول پیکر به دوربین های موبایل اجازه می دهند تا نور بیشتری را دریافت نمایند و افزایش توان پردازش گوشی ها هم به یاری عکاسی محاسباتی می آید تا عکس های جذاب تری به دست کاربران برسد. در این بین، بسیاری از گوشی ها در کنار دوربین اصلی از دوربین های اولترا واید و تله فوتو بهره می برند و این دوربین ها انعطاف پذیری کاربران را برای ثبت سوژه های مختلف افزایش می دهند.

شرایط دوربین موبایل در آینده نزدیک

دوربین گوشی های هوشمند همچنان جای پیشرفت زیادی دارند. مدتی قبل شرکت شارپ از اولین گوشی دارای سنسور دوربین 1 اینچی رونمایی کرد و به زودی این سنسور غول پیکر همراه با بعضی گوشی ها به دست کاربران می رسد. در رابطه با اهمیت این موضوع باید بگوییم که سنسور 1 اینچی قبلا فقط برای دوربین های عکاسی کامپکت نسبتا گران قیمت استفاده می شد اما راهیابی آن به گوشی های هوشمند خبر بسیار مهمی محسوب می گردد.

این سنسور علاوه بر اینکه بدون احتیاج به استفاده از حالت شب می تواند در محیط های کم نور عکس های بسیار خوبی ثبت کند، در کنار آن مزایای متعددی را به ارمغان می آورد. هرچقدر سنسور عظیم تر باشد، نور بیشتری جذب می نماید و این موضوع منجر به افزایش سرعت شاتر و در نتیجه ثبت عکس های جذاب تر از سوژه های متحرک می گردد. بنابراین اگرچه امکانات سنسور 1 اینچی در بیشتر شرایط چندان استفاده نمی گردد، اما در محیط های کم نور امکانات جذابی را ارائه می دهد.

لازم به ذکر است عکاسی محاسباتی می تواند کیفیت عکس های ثبت شده با سنسورهای کوچک را هم متحول کند. بهترین مثال در این زمینه، قابلیت HDR+ گوگل است که به طور پیش فرض توسط دوربین گوشی های پیکسل استفاده می گردد. در این روش، دوربین چندین فریم را ثبت می نماید و سپس با ترکیب آن ها به صورت هوشمندانه بخش هایی از تصویر را شفاف تر و روشن تر می نماید.

گوگل همچنین با دوربین های معمولی این گوشی ها و با بهره گیری از پردازش های نرم افزاری می تواند رزولوشن تصاویر را افزایش بدهد. یکی دیگر از قابلیت های جذاب این گوشی ها، عکاسی از آسمان شب است که کاربران با بهره گیری از آن می توانند از ستارگان عکس های خوبی ثبت نمایند. با وجود اینکه گوگل در ابتدا در این زمینه تقریبا بی رقیب بود، اما شرکت های دیگر هم روزبه روز امکانات بیشتری در راستای عکاسی محاسباتی ارائه می دهند.

در کنار نکات ذکر شده، نباید دوربین های پریسکوپی را از قلم بیندازیم که فقط با بهره گیری از فضای بسیار اندکی از بدنه گوشی، می توانند زوم 5 تا 10 برابری اپتیکال را امکان پذیر نمایند. اما مهم ترین مشکل دوربین های سوپرزوم موجود در گوشی های هوشمند این است که از فاصله کانونی ثابتی بهره می برند. این یعنی اگر یک گوشی از دوربین تله فوتو با زوم 5 برابری استفاده کند، برای سطوح زوم بین 1 تا 5 برابر باید زوم دیجیتالی استفاده گردد.

شرکت شیائومی برای گوشی تاشوی می میکس فولد به منظور حل این مشکل از لنز مایع استفاده نموده است. در این نوع لنزها، با بهره گیری از جریان الکتریکی فوکوس و فاصله کانونی تغییر پیدا می نماید. دوربین موجود در می میکس فولد با بهره گیری از این قابلیت به عنوان دوربین ماکرو و تله فوتو انجام وظیفه می نماید. با این حال، با پیشرفت این تکنولوژی می توان قابلیت های آن را بهبود بخشید تا احتیاج به بهره گیری از دوربین های متعدد رفع گردد. طبق شایعات منتشر شده، گلکسی S22 احتمالا با دوربین پریسکوپی مبتنی بر زوم متغیر راهی بازار خواهد شد.

از طرف دیگر، باید به دوربین های سلفی هم اشاره کنیم. طی چند سال گذشته شرکت ها به کیفیت دوربین های سلفی توجه چندانی نشان نداده اند زیرا برای آن ها کاهش اندازه این نوع دوربین ها به منظور کوچک تر شدن حفره نمایشگر اهمیت بیشتری داشته است. با توجه به اینکه به زودی بعضی گوشی ها همراه با دوربین سلفی زیر نمایشگر راهی بازار می شوند و این نوع دوربین ها هم کیفیت خیلی خوبی ندارند، حداقل در آینده نزدیک نباید انتظار بهبود گسترده کیفیت دوربین های سلفی را داشته باشیم.

از جمله راه حلها برای افزایش کیفیت دوربین سلفی و یک دست کردن نمایشگر، استفاده از دوربین چرخان است که مثلا ایسوس ذن فون 8 فلیپ از این راه حل بهره می برد. با این کار، دوربین های اصلی به عنوان دوربین سلفی هم انجام وظیفه می نمایند و کیفیت این نوع عکس ها هم بهتر می گردد. اگرچه طی چند سال گذشته چند شرکت مختلف راه حل دوربین چرخان را امتحان نموده اند، اما این رویکرد دوام گوشی را پایین می آورد و از طرف دیگر چندان با استقبال کاربران روبرو نشده است.

یکی دیگر از راه حلها برای حل این مشکل، تعبیه یک نمایشگر بسیار کوچک در پنل پشتی است تا کاربران با استفاده از دوربین اصلی بتوانند عکس های سلفی ثبت نمایند. به عنوان مثال شیائومی می 11 اولترا از چنین قابلیتی بهره می برد و شاید در ادامه بعضی از شرکت ها این ایده را عملی نمایند.

در حال حاضر، بیشتر گوشی های هوشمند بخش عظیمی از احتیاجهای کاربران را به خوبی رفع می نمایند. اگرچه بخش هایی مانند نمایشگر، باتری و رم تا حد زیادی به بلوغ رسیده اند، اما دوربین گوشی های هوشمند همچنان جای پیشرفت زیادی دارند و روی هم رفته طی ماه های آینده شاهد معرفی گوشی های مبتنی بر دوربین های جذاب تری خواهیم بود.

منبع: Android Central

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1175

به "از دوربین گوشی های سال 2022 چه انتظاراتی داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دوربین گوشی های سال 2022 چه انتظاراتی داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید