اسکلت های کشف شده در اردستان مومیایی طبیعی هستند

به گزارش تور فرانسه، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: اسکلت های کشف شده در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه اردستان مومیایی طبیعی شده است.

اسکلت های کشف شده در اردستان مومیایی طبیعی هستند

ایسنا: مهدی مشهدی با بیان اینکه چندی پیش چند اسکلت در یکی از معادن اردستان کشف شد، اظهار کرد: با بررسی هایی که روی اسکلت های کشف شده در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه اردستان اجرا شده متوجه شدیم که اسکلت های کشف شده از طریق افرادی، مومیایی طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه مکانی که این اجساد به دست آمده یک مکان تاریخی با قدمت زیاد است و کوره های ذوب فلز با قدمت زیاد در این منطقه به دست آمده بود، افزود: کارشناسان میراث فرهنگی قدمت دست کن های طبیعی و اشکالی که در این معدن وجود داشت را حدود چندین میلیون سال تخمین می زنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: در بازدید از محل پیدایش اجساد که در ارتفاع حدوداً 35 متری تا قله کوه بود به کانال های دست کن و یا طبیعی برخورد کردیم که وجود اشکال هندسی بسیار زیبا از جنس نمک یا رسوب آهکی کربنات که در سقف این کانال ها وجود داشت مربوط به چند میلیون سال قبل بود که متأسفانه به دلیل کارکردن ماشین آلات و برداشت هایی که اجرا شده تعدادی از کانال ها به طور کامل تخریب و از بین رفته است.

مشهدی گفت: کوره هایی که در معدن کوه های لاپلنگ اردستان وجود دارد از هندسه مهندسی جالبی برخوردار است و برآورد می شود که از زمان قبل از اسلام باشد که این موضوع می تواند نشان از دوره جدیدی در تاریخ و تمدن چندهزارساله شهرستان اردستان داشته باشد.

وی افزود: معدن لاپلنگ اردستان ابتدا طی هزاران سال قبل از طریق ایرانیان از آن مواد معدنی روی و سرب استخراج می شد و در آن زمان معادن به صورت زیرزمینی بوده و کار استخراج از طریق کارگران که اغلب از بومیان محلی از روستاهای چاه ریسه و باقرآباد و … استفاده می شده به صورت دستی و کار انتقال آن از کوه به پایین از طریق چهارپایان و یا به صورت شوتینگ (با پایین انداختن) انجام می شده است.

اتمام عملیات بازسازی مسجد جامع اردستان

وی با اشاره به اتمام عملیات بازسازی و بازسازی بخش هایی از مسجد جامع اردستان با هزینه حدود یک میلیارد و پانصد میلیون ریال، گفت: عملیات بازسازی و بازسازی مسجد خسرو اردستان به زودی و با اعتبار حدود 500 میلیون ریال به صورت امانی آغاز خواهد شد.

مشهدی شرح داد: اولویت میراث فرهنگی برای بازسازی و بهسازی با بناهایی است که ابتدا ثبت میراث فرهنگی باشد و اینکه از نظر خطرپذیری در شرایط هشدار باشد. خوشبختانه در حال حاضر ابنیه تاریخی و ارزشمندی در شهرستان وجود ندارد که در شرایط تخریب قرار داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اردستان در خصوص گلایه مسئولان اردستان درباره شرایط مسجد جامع اردستان، گفت: اداره میراث فرهنگی در سه سال گذشته حدود 2.5 میلیارد تومان در بخش های مختلف مسجد هزینه کرده است و تا حدود زیادی تمام عملیات بازسازی و استحکام بخشی آن به اتمام رسیده است.

میراث فرهنگی در قبال نظافت سرویس بهداشتی مسجد جامع وظیفه ای ندارد

مشهدی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی در قبال نظافت و نگهداری سرویس های بهداشتی مسجد جامع هیچ وظیفه ای ندارد، گفت: با وجود اینکه مسئولیتی در موضوع نظافت و بازسازی سرویس های بهداشتی نداریم ولی با پیگیری های اجرا شده و جذب خیرین تمام سرویس های بهداشتی مسجد جامع نوسازی و تجهیز شده است.

وی افزود: میراث فرهنگی آن مقدار که در توان دارد در موضوع نظافت و نگهداری مسجد تلاش می کند، ولی انتظار می رود هیئت امنا و افرادی که بیمه اوقاف مسجد هستند هم همکاری داشته باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در خصوص شرایط هتل اردستان گفت: شهرستان اردستان به یک مکان برای پذیرایی و اسکان مسافران نیاز دارد و از نظر اداره میراث فرهنگی عملیات پروژه هتل اردستان به اتمام رسیده است ولی مالک هتل تمایلی به راه اندازی آن ندارد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1419

به "اسکلت های کشف شده در اردستان مومیایی طبیعی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکلت های کشف شده در اردستان مومیایی طبیعی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید