اما و اگرهای بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها از 17 خردادماه، استمرار آموزش مجازی به دانشجویان

به گزارش تور فرانسه، قرار است دانشجویان از 17 خردادماه به دانشگاه ها بازگردند، مسئولان دانشگاهی باید برنامه های رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی در دانشگاه ها را در دستور کار خود قرار دهند.

اما و اگرهای بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها از 17 خردادماه، استمرار آموزش مجازی به دانشجویان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، تعدادی از دانشجویان در این روزهای کرونایی قصد بازگشت به دانشگاه ها را دارند. البته براساس برنامه ریزی ها قرار است که فعالیت حضوری دانشجویان در گام اول با دانشجویان کارشناسی ارشد شروع گردد و آنطور که منصور غلامی وزیر علوم اعلام نموده است دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی از 17 خردادماه به دانشگاه های خود بازگردند.

یکی از مسائل بازگشایی دانشگاه ها خوابگاه ها هستند. چراکه دانشجویان از شهرهای مختلف وارد خوابگاه ها می شوند و در اتاق های چند نفره جمع می شوند.

به گفته وزیر علوم خوابگاه های دانشجویی با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی خواهند شد، این پذیرش بر اساس ظرفیت پیش بینی شده برای خوابگاه ها صورت خواهد گرفت. در واقع دانشگاه ها برنامه هایی را ارائه داده اند که دانشجویان را بر اساس برنامه زمانی تعیین در خوابگاه ها توزیع نمایند؛ بنابراین همه دانشجویان با یکدیگر در یک زمان تعیین در دانشگاه حضور نخواهند داشت.

همزمان با دانشگاه های وزارت علوم، دانشگاه های علوم پزشکی نیز که زیرمجموعه وزارت بهداشت است بازگشایی می شوند. حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در این باره می گوید با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد تداوم فعالیت های آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در ترم جاری و فراهم آوردن زمینه حضور دانشجویان در دانشگاه ها از تاریخ 17 خرداد پیرو مباحث به عمل آمده در جلسه وبیناری 29 اردیبهشت، دستورالعمل جدید با امضای سه معاون وزارت بهداشت به دانشگاه ها ابلاغ شد.

به گفته وی در این دستورالعمل تاکید شده است که با توجه به شرایط کلی استان، شهرستان محل استقرار دانشگاه یا دانشکده اقدامات لازم با رعایت پروتکل های بخشی و علی الخصوص دستورالعمل معاونت بهداشت انجام گیرد.

در این باره علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز معتقد است اولویت بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها با دانشجویان دوره کارشناسی ارشد است.

ادامه آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها

علاوه بر استمرار آموزش دروسی که کماکان به صورت الکترونیک قابل ارائه است در مواردی که ضروری است کلاس های حضوری برای برطرف اشکال و یا تکمیل آموزش دروس مذکور برگزار گردد. برنامه ریزی لازم به عمل آید تا کلاس های مذکور به صورت فشرده برگزار گردد. امتحان این دروس پس از اطمینان ارائه آموزش کامل محتوای دروس با هماهنگی اساتید و اداره آموزش واحد مربوط به عمل می آید.

براساس دستورالعمل وزارت بهداشت؛ ارائه دروس عملی و آزمایشگاهی همه رشته ها در مواردی که مستلزم تماس با بیمار نیست در گروه های کوچک تر که امکان رعایت پروتکل های بهداشتی میسر باشد صورت می گیرد و برای مواردی که مستلزم کار با بیمار است به ماه های تیر و مرداد منتقل خواهد شد.

همچنین آزمون ها در نیمه دوم مردادماه به سرانجام می برسد ولیکن در صورت ضرورت با تصویب شورای آموزشی دانشگاه از فرصت نیمه اول شهریور ماه به این منظور استفاده گردد. برگزاری آزمون ها به صورت حضوری و یا مجازی با استفاده از ظرفیت مراکز آزمون الکترونیک بر اساس مصوبه شورای آموزش دانشگاه بلامانع است.

البته همچنان در این دستور العمل، راه چاره خاصی برای حضور دانشجویان در خوابگاه ها اندیشیده نشده چراکه چالش مهم بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها خوابگاه ها هستند و فقط به این جمله اکتفا شده که فراگیرانی که برنامه های آموزشی خود را به اتمام می رسانند موظفند در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تخلیه خوابگاه اقدام تا امکان استفاده بهینه از ظرفیت خوابگاه و اختصاص آن به سایر دانشجویان و رعایت استاندارد فاصله گذاری اجتماعی با هدف حفظ سلامت و ایمنی فراگیران میسر گردد.

دانشگاه ها باید برنامه جدی و حساب شده ای را برای بازگشت دانشجویان داشته باشند چراکه اگر برنامه ها مناسب نباشد ممکن است بحران کرونا و موج شیوع گریبان گیر دانشگاه ها گردد.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 540

به "اما و اگرهای بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها از 17 خردادماه، استمرار آموزش مجازی به دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها از 17 خردادماه، استمرار آموزش مجازی به دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید