اچ تی سی سنس (HTC Sense) چه بود و چگونه اندروید را تغییر داد؟

به گزارش تور فرانسه، در فضای موبایل با دو سیستم عامل مهم یعنی iOS و اندروید سروکار داریم که در این میان سیستم عامل اندروید تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. یکی از نقاط عطف این اکوسیستم مربوط به رابط کاربری اچ تی سی سنس (HTC Sense) است که در ادامه به اهمیت این رابط کاربری و نقش آن در تغییر اندروید می پردازیم.

اچ تی سی سنس (HTC Sense) چه بود و چگونه اندروید را تغییر داد؟

اچ تی سی اولین گوشی اندرویدی را ساخته است

شرکت اچ تی سی در حال حاضر دیر به دیر گوشی های جدید خود را معرفی می کند و از دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته است. این شرکت سازنده اولین گوشی اندرویدی به نام T-Mobile G1 محسوب می گردد که در سال 2008 برای گوگل تولید شد. این یعنی بخشی از موفقیت اندروید به عنوان یک سیستم عامل تازه نفس، به تلاش های شرکت اچ تی سی برمی گردد که در رابطه با این موفقیت، رابط کاربری اچ تی سی سنس نقش مهمی را ایفا کرد.

ارتباط طولانی مدت اچ تی سی با گوگل

این شرکت بعد از تولید اولین گوشی اندرویدی برای گوگل، چندین گوشی اندرویدی را با برند خود راهی بازار کرد. این گوشی ها بسیار محبوب تر از G1 بودند و در کشورهای بیشتری در دسترس علاقه مندان قرار گرفتند.

برای مدتی طولانی، گوشی های اچ تی سی گل سرسبد دنیای اندروید در نظر گرفته می شدند. قبل از اینکه آیفون در سال 2010 به اپراتور مخابراتی Verizon راه پیدا کند، این اپراتور ارائه دهنده چندین پرچم دار اچ تی سی بود که طرفداران زیادی داشتند.

با وجود اینکه گوشی های مبتنی بر برند اچ تی سی فروش بالایی داشتند، این شرکت تا مدت ها به همکاری با گوگل ادامه داد. از نتایج این همکاری می توانیم به تولید گوشی های نکسوس وان و T-Mobile G2 در سال 2010 اشاره کنیم. سپس بعد از یک وقفه طولانی، این شرکت اولین گوشی پیکسل در سال 2016 و پیکسل 2 در سال 2017 را تولید کرد.

در چند سال اخیر، اچ تی سی تعداد اندکی گوشی راهی بازار کرده که در مقایسه با سال های ابتدایی فعالیت این شرکت اصلا به چشم نمی آیند. اگرچه این شرکت در زمینه سخت افزاری حرف زیادی برای گفتن داشت، اما از نظر نرم افزاری هم توجهات زیادی را جلب می کرد.

اچ تی سی سنس چیست؟

اچ تی سی سنس به زبان ساده یک رابط کاربری است که بر روی اندروید خام قرار می گیرد. همان طور که احتمالا می دانید، تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی از رابط های کاربری مختلفی برای گوشی های خود استفاده می کنند. با وجود اینکه هزاران گوشی اندرویدی در بازار وجود دارند، اما ظاهر نرم افزار آن ها تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

با وجود اینکه طی این سال ها اچ تی سی سنس آپدیت های مختلفی را دریافت کرده، اما در بین دیگر رابط های کاربری، کمترین تغییر را داشته است. این شرکت برای گوشی های خود همچنان از این رابط کاربری استفاده می کند. اچ تی سی سنس فقط یک رابط کاربری معمولی که ظاهر نرم افزار را تغییر می دهد، نیست. علاوه بر تغییرات بصری، این رابط کاربری مجموعه ای از ویژگی های منحصربه فرد، اپلیکیشن ها و ویجت ها را ارائه می دهد که منجر به خاص شدن گوشی های اچ تی سی می گردد.

چرا اچ تی سی سنس اهمیت زیادی دارد؟

برای درک اهمیت اچ تی سی سنس، باید دوباره به گوشی T-Mobile G1 برگردیم. اندروید استفاده شده برای این گوشی ظاهر بسیار ساده ای داشت و عملا هیچ جذابیت بصری برای کاربران ارائه نمی داد.

دو گوشی اندرویدی نخست اچ تی سی هم از همین نسخه ساده اندروید استفاده می کردند اما در اکتبر 2009 گوشی اچ تی سی هیرو با رابط کاربری اچ تی سی سنس رسما معرفی شد. در این دوران، دیگر شرکت ها هم ساخت گوشی های اندرویدی را آغاز کردند اما رابط کاربری اچ تی سی از تمام آن ها جذاب تر بود.

اهمیت اصلی این رابط کاربری به همین موضوع برمی گردد. همین رابط کاربری به یک دلیل مهم برای خرید یک گوشی اندرویدی مشخص در مقابل رقبا تبدیل شد. حتی اگر گوشی های دیگر از نظر سخت افزاری ویژگی های بهتری داشتند، بسیاری از کاربران گوشی های اچ تی سی را به دلیل داشتن نرم افزار جذاب تر انتخاب می کردند.

از بین ویژگی های جذاب این رابط کاربری می توانیم به امکانات متنوع برای شخصی سازی، ویجت های زیبا، آیکون های پر زرق وبرق، هوم لانچر زیبا و اپلیکیشن های داخلی مفید اشاره کنیم. این رابط کاربری اچ تی سی دیگر شرکت ها و از همه مهم تر خود گوگل را وادار کرد که ظاهر نرم افزار گوشی ها را جدی تر بگیرند. در حال حاضر اندروید خام که در گوشی های پیکسل استفاده می گردد هم طراحی جذابی دارند و اچ تی سی نقش مهمی در این راستا ایفا کرده است.

  • چرا گوشی های اچ تی سی به این حال و روز افتاده اند؟

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1047

به "اچ تی سی سنس (HTC Sense) چه بود و چگونه اندروید را تغییر داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اچ تی سی سنس (HTC Sense) چه بود و چگونه اندروید را تغییر داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید