تأثیر قرنیز در زیباسازی فضای خانه

به گزارش تور فرانسه، قرنیز خانه یکی از مواردی است که بسیاری از افراد به نقش آن در زیبایی فضای خانه توجهی نمی نمایند. اما با توجه به مساحت زیادی که دیوارها و کف در خانه دارند، قرنیزها می توانند به عنوان المانی شیک و تکمیل نماینده فضای آن تعریف شوند. امروزه طرح ها و مدل های متفاوتی از قرنیز را در دکوراسیون خانه برای شیک تر کردن و زیبایی آن در بازار وجود به فروش می­ رسانند. از قرنیزهای آماده می توان برای بازسازی خانه های قدیمی یا در ساخت آپارتمان های جدید استفاده کرد. علاوه بر آن قرنیزهای کاربردی نیز امروزه برای تأمین گرمای خانه طراحی شده اند که استفاده از آن ها می تواند ایده خوبی باشد. شاید بعضی افراد وجود قرنیز را بدون کاربرد و بی فایده می دانند که این امر صحیح نیست. برای آگاهی بیشتر از کاربردهای قرنیز خانه و نقش آن در زیباسازی فضای خانه توصیه می کنیم با ما در ادامه همراه باشید.

تأثیر قرنیز در زیباسازی فضای خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

کاربرد قرنیزها در فضای خانه

قرنیز خانه از گذشته در شکل ها و طرح های مختلف به منظور زیبایی فضای خانه و طراحی دیوارها استفاده می شده است. علاوه بر آن از قرنیزها به دلیل فضایی که در حاشیه دیوار ایجاد می نماید برای جلوگیری از آسیب اثاثیه مختلف به دیوار نیز استفاده می گردد. همچنین در گذشته قرنیزها را برای جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به قسمت های فوقانی دیوار استفاده می نموده اند. در حال حاضر علاوه بر کاربردهایی که گفته شد از قرنیز خانه برای پوشاندن درز انبساط در سطوحی که از جنس لمینیت هستند، نیز استفاده می گردد. درز انبساط در کف­پوش های لمینیت همان طور که از نامش پیداست به منظور انبساط کف­پوش در مقابل تغییرات دمایی و جلوگیری از آسیب به آن طراحی می گردد. چنانچه از قرنیز در کنار این کف پوش ها استفاده نگردد، شیاری باریک و خالی مساعد برای جذب خاک و آلودگی در سرتاسر خانه خواهید داشت. قرنیز خانه همچنین از خیس شدن دیوارها در زمان شستشوی کف نیز جلوگیری می نماید.

تأثیر قرنیز خانه در زیباسازی فضا

قرنیز خانه علاوه بر کاربردی هایی دارد یکی از مهم ترین تکمیل نماینده ها و تثبیت نماینده های دکوراسیون در خانه است. شاید برایتان عجیب باشد که قرنیز با ارتفاع کم خود چه نقشی در زیبایی دکوراسیون و فضا خواهد داشت؟ این امر مربوط به میزان سطحی است که در برمی گیرد. قرنیزها با توجه به سطح بالایی که در خانه از آن ها استفاده می گردد، تأثیرات زیادی روی زیبایی و ظاهر خانه در عین کاربرد آن دارند. مهم نیست دیوار شما از چه جنس، رنگ و طرحی باشد قرنیز مناسب با آن را می توان به راحتی از بین گزینه های موجود در بازار خریداری کرد. برای انتخاب نوع قرنیز روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا می شوید.

یک قاعده کلی در انتخاب اندازه قرنیز وجود دارد، عموماً برای خانه های عظیم و سالن هایی بیش از 40 مترمربع از قرنیزهای بلندتر با ارتفاع 9 سانتیمتر استفاده می گردد. در مقابل اگر خانه شما کوچک است، می توانید از قرنیزهای کوتاه تر مثلا 7 سانتیمتری بهره ببرید.

در انتخاب رنگ و طرح مناسب قرنیز با فضای خانه نیز ایده های مختلفی وجود دارد. اگر طرح کف پوش شما به صورت پارکت یا لمینیت و با طرح چوب است می توانید نوع قرنیز خود را هماهنگ با آن ها و از جنس و طرح چوب انتخاب کنید. در انتخاب رنگ نیز بهتر است رنگ قرنیزها یک یا دو درجه تیره تر از رنگ کف پوش انتخاب گردد. در صورت تمایل نمونه های کنده کاری شده و طرح دار چوبی بسیاری در بازار موجود است که متناسب با تم دکوراسیون خود می توانید از آن ها بهره ببرید. گفتنی است اگر تم دکوراسیون خانه شما مینیمال است بهتر است این امر را در انتخاب قرنیز نیز رعایت کنید. همچنین در خانه هایی با دکوراسیون مدرن عموما از انواع ساده قرنیزهای چوبی متناسب با رنگ کف پوش ها استفاده می گردد.

چنانچه تمایل دارید قرنیزها را متناسب با طرح دیوار انتخاب کنید، بهتر است علاوه بر طرح به رنگ آن نیز توجه داشته باشید. در خانه های کوچک معمولا توصیه می گردد که از رنگ های خنثی و روشن برای عظیم تر نشان دادن فضا استفاده گردد. می توانید همین ترکیب را در انتخاب رنگ قرنیزها نیز به کار ببرید. ایده جالب دیگری که ممکن است برای بعضی افراد کاربردی باشد، انتخاب رنگی برجسته و متضاد برای قرنیزها به منظور برجسته تر کردن آن ها است. این رنگ را می توانید با قاب های درها، پنجره ها یا رنگ کابینت ها هماهنگ انتخاب کنید. این طرح نمایی فانتزی از دکوراسیون خانه را در اختیارتان قرار می دهد. برای دیوارهایی که کاغذدیواری شده اند انتخاب رنگ قرنیز را می توانید با رنگ اصلی آن هماهنگ کنید.

از جمله قرنیزهای طرح دار که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند می توان به طرح هایی که با خطوط ساده در لبه بالایی آن ها به صورت برجسته قرار می گیرند، اشاره نمود. دیگر طرح های انتخاب قرنیز مناسب با فضای دکوراسیون خانه را می توانید در قسمت معرفی انواع قرنیز و ویژگی های آن مطالعه کنید.

معرفی انواع قرنیز خانه

قرنیز خانه در حال حاضر دارای طرح ها و جنس های متنوعی است که آشنایی با آن ها به انتخاب بهتر شما برای دکوراسیون منزل یاری می نماید. برای آشنایی بیشتر با انواع قرنیز خانه مطالب زیر را مطالعه کنید.

قرنیزهای لوکس سنگی

قرنیز سنگی یکی از انواع قرنیزهای کلاسیک است که عموما در خانه هایی که سطح آن ها از سنگ بود، قرنیز خانه نیز از همان جنس انتخاب می شد. به دلیل ناهمواری سطح سنگ که به طور طبیعی روی آن ایجاد می گردد، این قرنیزها ظاهر یکنواختی ندارند. اما با توجه به طبیعی و سنگین بودن آن ها از قیمت بالایی برخوردارند. امروزه از این نوع قرنیز بیشتر در خانه هایی لوکس با کف پوش سنگ، سالن های عظیم و مجلل استفاده می گردد. نوع تراش خورده و طرح دار این قرنیزها از انواع لوکس تر و گران تر آن هستند. همچنین بعضی رنگ های طبیعی خاص در سنگ های نادر نیز در افزایش قیمت این سنگ ها مؤثر است. اگر تم دکوراسیون خانه شما به شکل لوکس کلاسیک است یکی از بهترین انتخاب ها این نوع قرنیز است. در انتخاب این قرنیزها دقت کنید اگر طرح کف پوش سنگی شما به شکل شلوغ و طرح دار است بهترین گزینه می تواند انتخاب قرنیزهای ساده با رنگ های تیره تر از رنگ اصلی کف پوش باشد. همچنین مدل های تراش خورده و طرح دار آن را می توان برای تزئین خانه هایی با کف پوش های ساده انتخاب کرد. در نظر داشته باشید که هماهنگی بین اجزا در این انتخاب بسیار اهمیت دارد، بنابراین می توانید از فروشنده مورد نظر درخواست کنید تا نمونه ها را به منزل آورده و با قرار دادن آن ها در کنار دیوار و کف پوش بهترین انتخاب را داشته باشید.

قرنیزهای سرامیکی

این قرنیزها همان طور که از نامشان پیداست از جنس سرامیک بوده و دارای وزن زیادی هستند. علاوه بر مشکل وزن دارای قیمت بالایی نیز هستند که از همین رو مورد استقبال کمتری قرار می گیرند. توصیه می گردد از این قرنیزها برای دیوارهای خالی و عاری از کابینت آشپزخانه هایی با کف پوش های سرامیکی بهره ببرید.همچنین از آن­ها می توان در فضای روشویی یا رخت کن سرویس های بهداشتی و حمام ها نیز استفاده کرد. این سرامیک ها عموما دارای طرح های برجسته، ساده و رنگ های متنوعی هستند که می توان آن ها را بر اساس نوع کف پوش انتخاب کرد.

انواع قرنیزهای ام دی اف

قرنیزهای ام دی اف که نمونه های معروف آن را با طرح چوب می شناسید یکی از محبوب ترین انواع قرنیز خانه است. این قرنیز که در رنگ ها و طرح های متفاوت و گسترده ای در بازار موجود است را تقریبا می توان با هر نوع کف پوشی ست کرد. گستره بالای انتخاب ها از نوع ام دی اف یا حتی اچ دی اف با روکش های متفاوت برای هر سلیقه ای امکان انتخاب را آسان می نماید. یکی از رایج ترین کاربردهای این قرنیز در کنار کف پوش هایی از جنس پارکت یا لمینیت است. این قرنیز در دو سایز متداول 7 و 9 سانتیمتری فراوری می گردد که مربوط به ارتفاع آن هاست. مقاومت بالا و راحتی نصب آن از دلایل محبوبیت این قرنیزها است. گفتنی است بعضی انواع قرنیز ام دی اف با روکش پی وی سی نیز در بازار موجود است. از پرطرفدارترین طرح های آن می توان به شکل های مستطیل ساده یا انحنادار آن از طرح چوب اشاره نمود. این نوع قرنیز را می توان در خانه هایی با تم دکوراسیون مدرن و معاصر و مینیمال خریداری کرد. همچنین برای خانه هایی با طرح کلاسیک که در آن از چوب های طبیعی برای دکوراسیون استفاده شده نیز ایده مناسبی خواهد بود.

قرنیزهای پی وی سی

این قرنیز خانه رقیب جدی برای قرنیزهای ام دی اف شناخته می گردد. قرنیزهای پی وی سی از جنس پلاستیک و از شاخه های پروفیل ساخته می شوند. در مراحل پایانی ساخت آن ها را آب بندی نیز می نمایند. این قرنیزهای پلاستیکی که از چندلایه تشکیل می شوند طرح ها و رنگ های بسیار گسترده ای دارند. یکی از انواع قرنیزهای پی وی سی نوع دو لایه آن است که لایه میانی آن را برای عبور سیم تعبیه نموده اند. گستره بالای تنوع طرح و رنگ، سبک بودن، مقاومت، قابلیت شستشو، مقاوم در برابر نم و آب از جمله ویژگی های برجسته این قرنیزها است. تنوع ارتفاع این قرنیزها نیز به میزان محبوبیت آن ها یاری نموده است. قرنیزهای پی وی سی را می توانید از میان انواع 7 تا 15 سانتیمتری آن انتخاب کنید. در انتخاب شرکت سازنده و نوع موادی که در تهیه قرنیز خانه خصوصا پی وی سی بکار می رود حتما تحقیقات لازم را به عمل آورید. زیرا نمونه های بی کیفیت آن از مواد بازیافتی فراوری می شوند که به مرور زمان ممکن است گازهای سمی را از خود متصاعد نمایند.

از دیگر قرنیزهای پی وی سی که هواداران خاصی دارد انواع پلی استایرن آن است. این نوع قرنیز خانه نیز از پلاستیک تهیه می گردد اما ویژگی های رجحان مانند قابل بازیافت شدن، سازگاری با محیط زیست، مقاومت در برابر قارچ، مقاومت فشار بالا را علاوه بر مزایای عمومی قرنیزهای پی وی سی دارد.

گفتنی است که از قرنیزهای پی وی سی عموما در کنار کف پوش های آن استفاده می گردد. برای انتخاب رنگ و طرح نیز می توانید آن ها را هماهنگ با طرح کف پوش و از رنگی تیره تر از آن انتخاب کنید.

رادیاتورهای قرنیزی

علاوه بر نمونه های معمول قرنیز خانه امروزه رادیاتورهای قرنیزی نیز در دسترس عموم قرار گرفته اند. چنانچه تمایل به بازسازی یا نوسازی منزل خود دارید، می توانید از این رادیاتورها که ظاهری به شکل قرنیزهای معمولی دارند نیز بهره ببرید. بدین ترتیب علاوه بر بهره مندی از خواص قرنیزهای معمول خانگی از مزایای گرمایشی آن ها نیز بهره ببرید. سیستم گرمایشی این قرنیزها عموما از جنس آلومینیوم یا ترکیبی از آلومینیوم و مس ساخته می شوند. در استفاده از این قرنیزها نگران مناطق شکست دیوار و انحناهای موجود در کف یا دیوار نباشید. این قرنیزها به گونه ای طراحی شده اند که می توان کل سطح خانه را از طریق آن تزئین نموده و از خواص گرمایی آن ها لذت برد. عموماً رنگ ها و طراح های این نوع قرنیز خانه محدود است و از مدل های محبوب و پرطرفدار برای ساخت این نمونه ها استفاده می گردد. ظرفیت حرارتی این قرنیزها تا 240 کیلوکالری و بیشتر نیز می رسد. از این رادیاتورها برای گرم کردن یکنواخت محیط استفاده می گردد، بنابراین انتخاب مناسبی برای سالن های پذیرایی و اتاق های نشیمن خواهند بود. روکش ظاهری این قرنیزها عموماً با طرح های چوبی تزئین شده است بنابراین می توانید از این قرنیزها در خانه هایی با کف پوش های پارکت، لمینیت و حتی پی وی سی طرح چوب نیز آن ها را هماهنگ با کف پوش ها بهره ببرید.

قرنیز خانه را شاید بعضی افراد به عنوان آیتمی غیرضروری بدانند اما ویژگی های و کاربردهای آن آن قدر زیاد است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. از قرنیزها علاوه بر زیبایی نقطه اتصال دیوار و کف برای محافظت از دیوار نیز استفاده می گردد. در خانه هایی که دارای کف پوش لمینیت هستند وجود قرنیز لازم است، زیرا پوشاننده درز انبساط این کف پوش است. در انتخاب نوع و رنگ قرنیز متناسب با دکوراسیون خانه نیز ایده ها و طرح های بسیاری وجود دارد. از انواع قرنیز خانه می توان به قرنیزهای سنگی، سرامیکی، ام دی اف، پی وی سی اشاره نمود که هر کدام دارای رنگ ها و طرح های متنوعی هستند. علاوه بر این موارد در حال حاضر قرنیزهای رادیاتوری که وظیفه گرمایشی دارند نیز در بازار موجود است. آشنایی با ایده ها و قوانین استفاده از قرنیز در دکوراسیون داخلی به شما یاری می نماید تا بهترین طرح را برای خانه خود انتخاب کنید.

این مقاله موردپسند شما قرار گرفته است؟

منبع: هومینگ
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 492

به "تأثیر قرنیز در زیباسازی فضای خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر قرنیز در زیباسازی فضای خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید