تب خرید کراس اوور های قدو نیم قد در بازار ایران

به گزارش تور فرانسه، وبسایت سرعت: سال ها قبل و در زمانی که خریداران صرفا برای مصارف شهری به کلاس SUV ها روی خوش نشان دادند، خودروسازان را به این فکر وا داشتند که شاسی بلند هایی بدون مشخصات آف رود همانند دنده سنگین و سبک به علاوه سامانه چهارچرخ متحرک فراوری کرده و روانه بازار کنند. در واقع فراوری خودرو برای مشتریانی که میانه چندانی با بیراهه نوردی ندارند، اما از ارتفاع بلندتر SUV ها لذت می برند و حاضرند که برای این لذت خود پولی اضافه هم پرداخت کنند.

تب خرید کراس اوور های قدو نیم قد در بازار ایران

بدین ترتیب کلاس کراس اوور ها یا CUV ها که در ابتدا بدان ها Soft Roader هم گفته می شد شکل گرفت و تحلیل گران بازار نیز این کلاس را SUV هایی که تظاهر به آف رود بودن می نمایند، نام نهادند. پس از مدت کوتاهی کراس اوور ها به سه بخش سایز بزرگ همچون لکسس RX، سایز میانه همچون لکسس NX و سایز کوچک همچون تویوتا CH-R یا نیسان جوک تقسیم شدند، اما بازهم تب شاسی بلند سواری آنچنان داغ بود که خودروسازان را مجبور به خلق کلاس کوچک تری از کراس اوور های سایز کوچک کرد کلاسی که درواقع به یک هاچ بک مرتفع شده بیشتر شبیه است تا یک کراس اوور سایز کوچک!

بازار کشورمان نیز چندسالی است تجربه موفقی را در این کلاس تجربه می نماید. جایی که رنو ساندرو استپ وی، لیفان X50، ام وی ام X22 و حتی دانگ فنگ H30 کراس حضور دارد. اما کدام را بخریم؟ انتخاب میان گزینه های مطرح شده به سلیقه و نوع کاربری شما بستگی دارد چراکه هرکدام از معایب و مزایای مختص به خود برخوردار هستند. طی این مقاله سعی می کنیم هرچهارخودرو را مورد آنالیز قرار دهیم تا گزینه موردنظر خود را راحت تر انتخاب کنید.

لیفان X50 اولین محصول در این رده بود که دو سال پیش به وسیله کرمان موتور وارد بازار شد و به همین علت و صد البته به لطف شباهت فراوانی که با آلفا رومئو جولیتا در نمای عقب داشت، توانست فروش خوبی را تجربه کند، این شباهت تا حدی بود که بعضی از کارشناسان اقبال مردم برای خرید آلفا جولیتا را به دو بخش قبل و بعد از معرفی لیفان X50 تقسیم می نمایند. اما رقبا زمان زیادی عرصه را برای X50 خالی نگذاشتند و به فاصله کوتاهی ساندرو استپ وی، H30 کراس و ام وی ام X22 به بازار معرفی گردید.

لیفان X50 با قد 1540 میلی متری، از موتور 1.5 لیتری 102 اسب بخاری با گیربکس CVT بهره می برد و با این ترکیب از موتور و گیربکس، مصرفی معادل 6.5 لیتر را ثبت می نماید. رقبا نیز اگرچه از معینات موتوری تقریبا یکسانی با X50 برخوردار هستند، اما در شتاب گیری ها بهتر از آن عمل می نمایند که باید گیربکس کند CVT چینی را مقصر ماجرا دانست با این حال و با توجه به طراحی بیرونی زیبا، طراحی نسبتا چشم نواز کابین، ارتفاع مناسب آن که مقرون به صرفه تر از ام وی ام X22 است، می تواند نظر بعضی خریداران را جلب کند.

اما اگر صرفا شاسی بلندسواری با کمترین بودجه ممکن اولویت شما است باید گفت ام وی ام X22 گزینه موردنظر شما خواهد بود چراکه با ارتفاع 1750 میلی متری در حالی که رقبایش همگی ارتفاعی حدوداً 1500 میلی متری دارند، بلندترین در بین این هاچ بک های قدکشیده است.

طراحی زیبای X22 که حالا از یک شخصیت معین متعلق به محصولات ام وی ام (چری) برخوردار شده است، می تواند برگ برنده دیگر این خودرو باشد موتور 1.5 لیتری 105 اسب بخاری آن با مصرف 5.9 لیتر یکی از کم مصرف ترین ها در این رده است و می تواند خریدار را در انتخاب خود دچار تردید کند.

گزینه بعدی دانگ فنگ H30 کراس است که در سبد محصولات ایران خودرو جای دارد. ایران خودرو تا قبل از این و با توجه به توقف فراوری 206 و 207 اتوماتیک، هیچ گزینه مقرون به صرفه با گیربکس اتوماتیک را در بین محصولات خود نمی دید و به همین علت هم به سرعت و با توجه به شراکت پژو و دانگ فنگ، مدل H30 کراس را با گیربکس اتوماتیک انتخاب نمود و روانه بازار کرد.

H30 کراس در واقع با ارتفاع 1528 میلی متری خود، هاچ بک ترین خودروی این رده بوده و حتی شاید بتوان ادعا کرد که تنها یدک کشیدن نام کراس علت اصلی برای قرار دادن آن در این رده بوده باشد! موتور H30 کراس 1.6 لیتری همان پیشرانه نام آشنای TU5 پژو با مصرف 7.1 لیتر است که مصرف نماینده ایرانی سال ها است با آن آشنا بوده و همین می تواند نقطه قوت آن به جهت تعمیر و دسترسی آسان به قطعات یدکی محسوب گردد.

اما مزیت دیگر آن گیربکس چهارسرعته اتوماتیکی است که ساخت Aisin ژاپن بوده و به خوبی با رفتار های موتور سینک می گردد و قادر است سواری نرم و نسبتا سریعی را فراهم سازد. (کمپانی Aisin همان کمپانی است که گیربکس عموم محصولات تویوتا را تامین می نماید).

ظاهر H30 کراس اگرچه با طرح حداقلی و با کمترین مقدار بهره گیری از زوایا طرحی عامه پسند است، اما همانطور که اشاره شد به زحمت می توان آن را یک کراس اوور کوچک شده قلمداد نمود. اما با تمام این اوصاف رقابتی، معینات فنی نسبتا مناسب و بهره گیری از خدمات گسترده ایران خودرو، می تواند برگ برنده H30 کراس باشد. ناگفته نماند که نمونه سدان یا صندوق دار این خودرو نیز هم اکنون مراحل تست فنی در ایران خودرو را پشت سر می گذارد.

اما تنها گزینه غیرچینی این رقابت رنو ساندرو استپ وی است که با ارتفاع 1584 میلی متری بعد از X22 مرتفع ترین عضو گروه است. موتور 1.6 لیتری آن 105 اسب بخار قدرت فراوری می نماید و گیربکس چهارسرعته اتوماتیک قابل اعتماد آن هم سبب می گردد تا بتواند به شتاب صفرتاصد 11.3 ثانیه دست یابد و این در حالی است که رقبا همگی به بیش از 12 ثانیه برای رسیدن به تندی 100 کیلومتر در ساعت احتیاج دارند.

استپ وی البته با گیربکس 5 سرعته دستی نیز به بازار عرضه می گردد، اما نمونه اتوماتیک آن از همان گیربکس 4 سرعته نسبتا قدیمی رنو بهره می برد که به تازگی بر روی ال 90 هم نصب می گردد. اگر واقع بین باشیم باوجود آن که طراحی مینیمالیستی ساندرو استپ وی را نمی توان زیبا نامید، اما اطلاق صفت زشت نیز برای آن دور از انصاف است.

به هرحال بهره گیری از پلت فرم ال 90 (لوگان)، سابقه کم استهلاک و کم خرج بودن این خودرو و بازار دست دوم تضمین شده موجب شده است تا ساندرو علی رغم چهره نه چندان جذابش یکی از محبوب ترین خودرو ها باشد. اما این نکته را از قلم نیاندازید که بزرگترین ایراد نسخه استپ وی آن که تنها 40 میلی متر افزایش قد داشته است، قیمت گزاف آن می باشد که به واسطه حضور دلالان برای آن رقم خورده است. ناگفته نماند که موتور استپ وی پرمصرف ترین موتور این گروه لقب می گیرد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 16 مهر 1403 بروزرسانی: 16 مهر 1403 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1862

به "تب خرید کراس اوور های قدو نیم قد در بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب خرید کراس اوور های قدو نیم قد در بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید