حل مشکل پارک خودروها با پارکینگ تمام مکانیزه

به گزارش تور فرانسه، معضل نبود پارکینگ و جای پارک کافی از ابرچالش های زندگی در شهرهای بزرگ است. در طراحی های جدید شهری، این معضل به دغدغه اصلی شهرداری ها و کارفرمایان تبدیل شده است.

حل مشکل پارک خودروها با پارکینگ تمام مکانیزه

برای حل این مشکل تجربه کشورهایی نظیر ژاپن دراحداث پارکینگ های طبقاتی یا زیرزمینی تمام مکانیزه در بسیاری از موارد راهکار مناسبی بوده است.

در پارکینگ های تمام مکانیزه تمام عملیات یک پارکینگ از زمان مراجعه افراد و پلاک خوانی، دریافت اطلاعات خودرو، هدایت خودرو به موقعیت جای پارک، استقرار آن و در سرانجام فراخوانی خودرو بدون دخالت نیروی انسانی و با نرم افزار مدیریت اتوماسیون پارکینگ های مکانیزه (PLC) صورت می گیرد.

درحالی که در پارکینگ های نیمه مکانیزه بخشی از عملیات مثل ورود و ثبت درخواست خودرو برعهده اپراتور و به صورت دستی و بخش دیگر کار مثل چیدمان خودروها مکانیزه و اتوماتیک است. در همین رابطه، شرکت دانش بنیان فن آوران صنعت میلاد از مجموعه های پیشرو در طراحی، اجرا و بهره برداری از انواع پارکینگ های تمام مکانیزه در کشور است.

دفتر فنی و مهندسی فن آوران صنعت میلاد در سال 82 فعالیت خود را در زمینه طراحی و اجرای پروژه های اتوماسیون، مکانیزاسیون خطوط تولید و طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات پیشرفته صنعتی آغاز کرد.

این شرکت پس از دو سال فعالیت در زمینه ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی برای مشتری های مختلف، به پیشنهاد دکتر سعید میرسپاسی، از اعضای هیأت مدیره تصمیم می گیرد فعالیت های گسترده خود را روی یک موضوع واحد و بحث پارکینگ های تمام مکانیزه متمرکز کند.

مدیر فروش شرکت فن آوران صنعت میلاد از سال های اول ورود به این حوزه برای جام جم می گوید: حدود سال 84، باتوجه به شرایط سیاسی که در کشور می دیدیم، تشدید تحریم ها و به وجود آمدن محدودیت های بازرگانی و تجارتی را پیش بینی می کردیم. برای ما بهترین کار در آن زمان خرید کامل فناوری پارکینگ های تمام مکانیزه از شرکت های خارجی معروف در این حوزه مانند ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و چین بود.

مهندس حمید تقی پور ادامه می دهد: همکار ما، دکتر میرسپاسی از اعضای هیأت علمی یکی از دانشگاه های ژاپن است و پل ارتباطی ما را با شرکتی صاحب نظر و صاحب نام در بحث انتقال دانش فنی فراهم کرد. پس از عقد قرارداد با شرکت MPE ژاپن، همکاران فنی ما به مدت شش ماه آموزش های لازم را برای انتقال دانش فنی، تجهیزات و همین طور نصب و راه اندازی این نوع پارکینگ ها را در ژاپن فراگرفتند.

جای پارک آسوده و مکانیزه در خیابان ایرانشهر

اگر گذرتان به خیابان ایرانشهر پایتخت افتاده باشد، جنب معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ساختمانی 11طبقه بانام پارکینگ مکانیزه ایرانشهر، خودنمایی می کند البته این ساختمان چهار طبقه هم در زیر زمین دارد و می تواند جای پارک 168 خودرو باشد.

این ساختمان به عنوان اولین پروژه فن آوران صنعت میلاد با همکاری شرکت MPE ژاپن و با مشارکت شهرداری و معاونت حمل ونقل شهرداری تهران ساخته شده است.

مدیر فروش فن آوران صنعت میلاد درباره این ساختمان می گوید: این پروژه درواقع تمرین اجرایی برای ما و با نظارت گروه ژاپنی بود. بعد از سرانجام این پروژه و دانش فنی که به دست آورده بودیم، با معضلات و موانع اجرایی این کار در کشور روبرو شدیم و برای اولین بار استانداردها، ضوابط و قوانین را با همکاری سازمان های دولتی مربوط، تنظیم کردیم.

تدوین اولین استانداردها

شهرداری ها متولی اصلی ساخت و ساماندهی پارکینگ ها هستند و برای اعطای مجوز اجرای پارکینگ های تمام مکانیزه به استانداردی ایرانی نیاز داشتند. شرکت فن آوران صنعت میلاد نیز طی قراردادی با پژوهشکده استاندارد ملی با بومی سازی استانداردهای ژاپنی و اروپایی، استانداردهای این حوزه را تدوین و در اواخر سال 94 به تصویب هیأت مرکزی سازمان ملی استاندارد رساند تا ازآن پس به تمامی مراجع بهره بردار و مجری چنین طرح هایی ابلاغ شود.

تدوین اولین ضوابط ایمنی

شرکت فن آوران صنعت میلاد موازی با امر پایه گذاری استانداردها، با معاونت خدمات ایمنی آتش نشانی شهرداری تهران نیز جلسات کارشناسی برگزار می کرد تا سرانجام اوایل سال 94 به تدوین ضوابط و آیین نامه مورد تایید شهرداری منجر شد.

تدوین اولین اسناد ثبت برای این پارکینگ ها

بعد از تدوین استانداردها و ضوابط ایمنی، وقتی شرکت فن آوران صنعت میلاد فرایند عادی اجرایی خودش را در پیش گرفته بود، مسأله تفکیک سندهای مالکیت از سوی شهرداری مطرح شد. این مجموعه نیز طی جلسه هایی با اداره ثبت کشور، تفاوت هایی را که پارکینگ های تمام مکانیزه با پارکینگ های رمپی متداول در کشور دارند، بررسی و تغییراتی را در ضوابط اجرایی اعمال کرد تا دیگر دغدغه ای در ثبت و بحث های مالکیتی و تفکیکی سندها وجود نداشته باشد.

طرز کار پارکینگ های تمام مکانیزه

پارکینگ های تمام مکانیزه طبقاتی هوشمند درواقع ربات هایی با چهار درجه آزادی هستند؛ یعنی می توانند در سه محور طول، عرض، ارتفاع و چرخش 360 درجه حرکت کنند.

برای تامین حرکت در محور ارتفاع (جابه جایی بین طبقات) از دستگاه لیفتر برای حرکت در محور طول (جابه جایی داخل طبقات) از دستگاه تراورسر، برای حرکت در محور عرض (جاگذاری خودرو در محل پارک) از دستگاه فریکشن رول و برای تامین چرخش 360درجه نیز از روتیتینگ استفاده می شود. در پروژه های مختلف بسته به زمان در نظر گرفته شده برای پروژه، نصب همزمان سه دستگاه یا دوتایی یا منفرد آنها، تعداد طبقات، جهت حرکت و عمق زمین قیمت گذاری ها متفاوت است. اما به گفته مهندس تقی پور، به طور تقریبی احداث هر جای پارک در پارکینگ تمام مکانیزه در زمان انتشار این نوشتار حدود 200 تا 250میلیون تومان هزینه دارد.

استقبال بخش خصوصی از این پارکینگ ها

مهندس تقی پور می گوید اگر نگاهی به فهرست مشتریان ما بیندازید، متوجه می شوید همه آنها شرکت های خصوصی، تجاری، اداری و مسکونی هستند و خبری از هیچ سازمان دولتی نیست. او در خصوص علت این موضوع می گوید: معمولا سازمان های دولتی به دنبال اجرا و اتمام پروژه های خود با حداقل بودجه هستند و در طرح های توجهی شان هزینه های بالایی را منظور نمی کنند. اما پارکینگ های ما به دلیل فناوری پیشرفته ای که دارد، هزینه مالی بیشتری را نیز می طلبد.

مزایای پارکینگ های تمام مکانیزه

یکی از نکات مثبت پارکینگ های تمام مکانیزه نسبت به پارکینگ های سنتی استفاده بهینه از فضای موجود است.

در شکل های سنتی برای هر جای پارک 30مترمربع فضا در نظر گرفته می شود، ولی در پارکینگ های مکانیزه این عدد به 18مترمربع کاهش می یابد. ازنظر ارتفاع نیز، 250 تا 270 سانتی متر ارتفاع در جای پارک های سنتی، به حداکثر 210 سانتی متر در پارکینگ های مکانیزه می رسد.

درنتیجه پارکینگی با تعداد طبقات و ظرفیت بیشتری خواهیم داشت. برای مثال اگر ساختمانی 10طبقه با 30متر ارتفاع، می تواند با چیدمان رمپی 340خودرو را در خود جای دهد، با اجرای مکانیزه همین فضا، می توان 750 خودرو در آن پارک کرد. البته باتوجه به این که ارتفاع خودروهای شاسی بلند و سواری متفاوت است، پیش از اجرای طرح، تعداد طبقات درنظر گرفته شده برای هر دسته از خودروها توسط کارفرما مشخص می شود.

با رواج استفاده از پارکینگ تمام مکانیزه، در زمان و مصرف سوخت کاربران صرفه جویی قابل توجهی می شود. همچنین به علت دخالت نداشتن عامل انسانی در پارک کردن خودروها، احتمال تصادف و هر گونه سرقت به صفر می رسد.

مدیر فروش فن آوران صنعت میلاد، بزرگ ترین مزیت رقابتی این شرکت را نسبت به سایر رقبا در اختیار داشتن دانش فنی اجرای پارکینگ های تمام مکانیزه می داند و می افزاید: شرکت ما هیچ دغدغه بازرگانی برای تامین قطعات و تجهیزات ندارد و خدمات پس از فروش ما فعال است. فن آوران صنعت میلاد تا به امروز 105 پروژه اجرایی در شهرهای تهران، کاشان، بوشهر و شیراز داشته است و در شهرهایی مثل اصفهان، قزوین، همدان و تنکابن نیز درحال مذاکره و طراحی پروژه هستیم.

راه های تماس با فن آوران صنعت میلاد

وبسایت:fsmilad.ir و fsmiladparking.com

اینستاگرام:fsmiladparking

یوتیوب: fsmilad

ایمیل: [email protected]

تلفن های تماس: 02126424693 و 02126424615

آدرس: تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خیابان سنجابی، کوچه شریفی، پلاک 10، واحد 1

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1165

به "حل مشکل پارک خودروها با پارکینگ تمام مکانیزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مشکل پارک خودروها با پارکینگ تمام مکانیزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید