داده های ماهواره ای از تغییر سطح آب 10 تالاب و دریاچه کشور

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران، پایش ماهواره ای تغییرات سطح آب 10 دریاچه و تالاب کشور که توسط اداره سنجش از دور سازمان فضایی ایران صورت گرفته است مربوط به فروردین 1400 نسبت به فروردین 1399 است.

داده های ماهواره ای از تغییر سطح آب 10 تالاب و دریاچه کشور

در این مطالعه با استفاده از تصاویر تکراری ماهواره ای تغییرات سطح آب بعضی دریاچه ها و تالاب های کشور در این بازه زمانی مورد آنالیز قرار گرفته است.

این آنالیز و پایش مربوط به تغییرات مساحت سطح آب 10 تالاب و دریاچه در استان های اصفهان، آذربایجان، البرز، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، مازندران و فارس با استفاده از تصاویر ماهواره ای می گردد.

در این پایش برای هر منطقه دو تصویر از ماهواره Sentinel-2 در ماه فروردین 1400 و 1399 استفاده شده و تا حد امکان تصاویر در روزهای مشابه انتخاب شده است.

با توجه به توان تفکیک مکانی تصاویر سنتیل 2(10 * 10 متر)، دقت مساحت های محاسبه شده در مقیاس 1:100000 است.

در مناطقی که سطح آب با پوشش گیاهی به طور کامل پوشیده شده باشد، در پردازش تصاویر ماهواره ای به عنوان پوشش گیاهی در نظر گرفته می گردد و در نتیجه از سطح آب کاسته می گردد.

سطوح استخراج شده در این جدول صرفاً سطوح آبی تالاب ها است و آنالیز شرایط مساحت سطح آبی این تالاب ها نشان می دهد که متأسفانه سطح تمامی تالاب ها و دریاچه ها به جز تالاب گاوخونی و چغاخور، در مقایسه با ماه مشابه سال 1399 در حال کاهش است.

داده های ماهواره ای حاکی از آن است که هامون های سیستان اصلاً شرایط مناسبی ندارند و در حال خشک شدن کامل هستند. در همین حال شرایط مساحت آبی دریاچه بختگان و ارژن در استان فارس نیز به هیچ عنوان خوب نیست و خشک شده اند.

جدول مقایسه تغییرات بدون در نظر دریافت دریاچه ارومیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1134

به "داده های ماهواره ای از تغییر سطح آب 10 تالاب و دریاچه کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داده های ماهواره ای از تغییر سطح آب 10 تالاب و دریاچه کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید