دشواری های ساخت فیلم ورزشی

به گزارش تور فرانسه، سینما می تواند یک پل ارتباطی بین فرهنگ و ورزش باشد. وقتی که فیلم های ورزشی ساخته نمی شود از جهات گوناگونی به ورزش هم کمتر پرداخته می شود.

دشواری های ساخت فیلم ورزشی

الان اگر در کشور ما فوتبال بسیار مورد توجه قرار می گیرد به این دلیل است که برنامه های تلویزیونی متعددی در رابطه با این رشته ورزشی ساخته می شود و در این شرایط طبیعی است افراد بیشتری به سمت فوتبال گرایش پیدا کنند. این امر درآمدزایی را هم رقم می زند.

اما به غیر از فوتبال رشته های دیگری هم وجود دارند که باید به آنها توجه کنیم مثل انواع ورزش های رزمی یا ورزش های دیگری که می توانند به سلامت جامعه کنند. اما در رابطه با این رشته ها اصلا صحبتی نمی شود و به همین ترتیب در جامعه هم کمتر مورد استقبال قرار می گیرند.

من دو فیلم رزمی در سینما ساختم و بعد از آن دیگر در سینمای ایران چنین اتفاقی نیفتاد تا سال گذشته که صدرعاملی فیلمی به نام سونامی در رابطه با همین موضوع ساخت. ساخت آثاری از این دست کاملا متوقف شده است.

زمانی که فیلم یاس های وحشی را ساختم فروش خوبی کرد و کسی توقع نداشت مخاطبان زیادی به تماشای این فیلم بنشینند. اما این که چرا فیلم های ورزشی کمتری ساخته می شود به این دلیل است که تهیه این دست از فیلم ها در ایران بسیار سخت است.

مثلا من برای ساخت فیلم ورزشی نیاز به حمایت دارم اما بخش خصوصی از این موضوع حمایت نمی کند. با حداقل سرمایه هم نمی توان فیلم بزرگی ساخت.

از سوی دیگر بخش دولتی دغدغه فیلم ورزشی را نداشته و ندارد. من به عنوان کسی که تجربه ساخت فیلم ورزشی را دارم چندین بار درخواست کرده ام که آکادمی یا جایی را تشکیل بدهیم که در آن تجربیات خود در این زمینه را به دیگران منتقل کنیم.

ساخت فیلم ورزشی هم به اقتصاد سینما کمک می کند و هم به فراگیری ورزش، اما متاسفانه توجه چندانی به این موضوع نمی شود و فقدان ورزش در فرهنگ و سینمای ایران کاملا مشهود است.

ساخت فیلم ورزشی به این دلیل سخت است که با توجه به موضوع فیلم باید ابزارهایی را در اختیار داشت. به عنوان مثال ساخت فیلم در رابطه با دوچرخه سواری نیازمند امکانات خاص خودش است و چنین شرایطی در رابطه با ساخت یک فیلم رزمی هم وجود دارد. ساخت هر فیلم ورزشی هم ابزار حرکتی می خواهد و هم دوربین خاص می طلبد. وقتی تلاشی برای ساخت فیلم های ورزشی وجود نداشته باشد ابزار آن هم به وجود نمی آید.

سرمایه گذاری هم برای ساخت فیلم های ورزشی وجود ندارد.

در واقع کسی پیشقدم نمی شود. با این شرایط کارگردان ها به سمت ساخت فیلم های ساده تری می فرایند. ساخت فیلم ورزشی واقعا سخت است و از طرفی از عهده هر کسی برنمی آید.

از این رو دولت بهتر است در راستای اعتلای فرهنگ و ورزش جوانان به موضوع ساخت فیلم هایی با زمینه های ورزشی بسیار توجه کند. نبود فیلم های ورزشی در بدنه سینمای ایران یک کاستی بزرگ محسوب می شود.

محسن محسنی نسب - کارگردان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1007

به "دشواری های ساخت فیلم ورزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشواری های ساخت فیلم ورزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید