روغن 100 درصد گران شد!

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران، گزارشی که اخیرا مرکز آمار ایران از شرایط شاخص قیمت کالا و خدمات در اسفند سال قبل منتشر کرد بیانگر ادامه افزایش تورم بود؛ به نحوی که تورم سالانه به 36.4 و تورم نقطه به نقطه به 48.7 درصد رسیده بود، بر این اساس هزینه خرید کالا و خدمات برای خانوارها به طور متوسط بیش از 48 درصد نسبت به اسفند 1398 افزایش یافته بود.

روغن 100 درصد گران شد!

بررسی جزئیات این تورم نشان می دهد که گرچه در تورم ماهانه برخی اقلام با کاهش قیمت روبرو شده اند اما تمامی اقلام نسبت به سال قبل از آن با افزایش قیمت روبرو بوده و حداقل این رشد 20 درصد است.

در اسفند ماه خوراکی و آشامیدنی ها تا 67 درصد نسبت به سال 1398 گران شده و در صدر این گرانی روغن و چربی ها واقع شده است و 105 درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که در ماه های اخیر بازار روغن دستخوش نوسان بوده و عدم تامین نیاز بازار گاها موجب تشکیل صف های طولانی و افزایش قیمت آن شده است.

از سویی در بین اقلام صدر نشین گرانی، می توان به میوه و خشکبار اشاره کرد که رشد بیش از 84 درصدی قیمت داشته است.

اما در تورم سالانه بالاترین نرخ به حمل و نقل اختصاص دارد که بیشترین اثرگذاری در آن مربوط به قمیت خودروهای سواری است ، به هر حال در سال گذشته افزایش قیمت خودرو قابل توجه بود و موجب شد که همواره تورم گروه حمل و نقل در رده های بالا قرار گیرد.

در تورم ماهانه که 1.8 درصد گزارش شده بود بالاترین میزان مربوط به گوشت قرمز و ماکیان با هشت درصد است؛ در این گروه نیز در مدت اخیر بازار با نوسان همراه بوده و بخصوص گوشت مرغ افزایش قیمت قابل توجهی داشته است و هنوز مسئولان مربوطه نتوانسته اند این بازار را کنترل کنند.

در مجموع در بین تمامی اقلام سبزیجات با منفی 6.8 درصد، میوه با منفی 0.8 و ارتباطات با منفی 0.1 تورم ماهانه همراه بوده اند که نشان دهنده کاهش قیمت آنها نسبت به بهمن ماه است ولی مابقی اقلام و حتی همین کالاها نسبت به سال قبل افزایش قیمت دارند.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1062

به "روغن 100 درصد گران شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن 100 درصد گران شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید