رکورد بارش در دست گرمسیری ها!

به گزارش تور فرانسه، وقتی همه بارندگی هایی که از اول سال آبی سال جاری، یعنی از مهرماه را جمع بزنیم، متوجه می شویم که رکورد بارندگی ها در دست سه استان کویری و گرمسیری و ساحلی کشور است؛ یعنی دست یزد و فارس و بوشهر. این ها نتیجه آنالیز خبرگزاری ایسناست که مقدار بارندگی هر استان را با کل بارندگی های سال گذشته و بعلاوه بارندگی طولانی مدت آن استان مقایسه نموده. بارندگی طولانی به میانگین بارندگی در یک بازه زمانی طولانی مدت می گویند که در هر استان فرق دارد.

رکورد بارش در دست گرمسیری ها!

به گزارش هفت صبح، به خاطر اینکه هر استان پایگاه های هواشناسی خودش را داشته و دوره های آماری بلند مدت را در بازه های زمانی متفاوتی به دست آورده. مثلا بارندگی طولانی مدت در یک استان شامل میانگین همه بارندگی های 10ساله آن می شود، در یکی 15 ساله و در یکی 20 ساله (قدیمی تر از 20 سال نداریم). با این شرحات حالا می شود مهم ترین قسمت های این گزارش که به زبان ساده تری بازنویسی شده را بخوانید.

بوشهر

بیشترین بارندگی ها تعلق داشته به استان بوشهر. بارندگی های بوشهر (با 8/234میلیمتر بارش از اول مهر ماه) پیغام جالبی برای ما دارد آن هم اینکه سال جاری بوشهری ها 9/63درصد بیشتر از دوره طولانی مدت خود شاهد بارندگی بوده اند.

تا همین جای سال آسمان بوشهر 97 درصد از آنچه سال پیش باریده بود، تامین نموده.

فارس

رتبه دوم استان فارس است که تقریبا نصف بوشهر بارندگی داشته (141 میلیمتر بارش). افزایش بارندگی های این استان تا اینجای فصل، 8 درصد بیشتر از بارندگی بلند مدت (که در مقدمه شرح دادیم) بوده. اگر قرار باشد بارندگی سال جاری فارس مانند پارسال باشد، آسمان فارس تا امروز 44 درصد از آنچه کل سال آبی گذشته باریده بود، تامین نموده.

یزد

رتبه سوم به یزد رسیده. یزد در حالی 5/39میلیمتر بارندگی دریافت نموده که بارندگی بلند مدت این استان 9/32میلیمتر است. بنابراین سال جاری یزد 6/6میلیمتر معادل با 1/20 درصد نسبت به بلندمدت افزایش بارندگی داشته. بارش های این استان در سال آبی جاری باید به 6/88 میلیمتر برسد که برابر با سال گذشته شود و بارش های اخیر حدود 5/44درصد این مقدار را تامین نموده است.

کهگیلویه و بویراحمد

شهر بعد کهگیلویه و بویراحمد است که 327میلیمتر بارندگی دریافت نموده. بارندگی بلند مدت این استان نزدیک به یک میلیمتر کمتر از این است. بارش های این استان طی سال آبی جاری باید به 5/704 میلیمتر برسد و بارش های اخیر حدود 4/46درصد این مقدار را تامین نموده است.

بازنده ها

به جز این رکوردداران، استان های دیگری هم هستند که رکورد بارندگی که ندارند هیچ، نسبت به کارنامه خودشان در بلند مدت، هم کمتر باریده اند. این استان ها کدام هستند؟سمنان 5/75 درصد کمتر از بلندمدت، قم 2/67درصد کمتر از مقدار بلندمدت، قزوین 4/62 درصد کمتر از بلندمدت و استان تهران نیز 1/62درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی داشته است.

اوضاع کشور چطور بوده؟ بارندگی سال جاری تا اینجای کار به 2/65 میلیمتر رسیده. بارندگی همین موقع از سال در آمار بلند مدت برابر 8/84 میلیمتر و در مقایسه با سال گذشته 81 میلیمتر بوده. این یعنی بارندگی های کشور نسبت به طولانی مدت 23 درصد و نسبت به سال پیش 20 درصد کاهش داشته. بدتر اینکه بارش های کشور طی سال آبی جاری باید به 9/236 میلیمتر برسد و بارش های اخیر حدود 5/27 درصد این مقدار را تامین نموده است.

بارندگی در مقایسه 24 ساعته

اگر فقط فاصله بیست و ششم تا بیست و هفتم را درنظر بگیریم رکورد بیشترین مقدار بارش در دست این استان هاست: بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، گیلان، همدان، لرستان و البرز. بعلاوه رکورد کمترین بارش در دست تهران، تبریز، کرج، مشهد و اراک است.

رکورد سردترین ها

اینکه کدام شهرها سردترین دما را تجربه نموده اند را هم می توانیم با گذشته خودشان مقایسه کنیم و هم با شهرهای دیگر ولی نکته جالب اینکه سال جاری با وجود این همه سرما باز هم رکورد سرمای کشور جابه جا نشد.اگر دمای شهرها در شش سال اخیر را مقایسه کنیم رکورد سردترین دما در دست این شهرهاست: 19 آذر سال 1399 منفی 5/43 در گیلانغرب کرمانشاه، هفتم اسفند 1397، منفی 9/38 در فیروزآباد اردبیل، سرآرود کرمانشاه با دمای منفی 4/31 درجه سانتیگراد در 11 بهمن 1395، سراب آذربایجان شرقی با دمای منفی 30 درجه سانتیگراد در 4 بهمن 1399 و ورزقان آذربایجان شرقی با دمای منفی 7/29 در 9 بهمن 1396.

کمترین دمای استان خراسان رضوی به سال 1386 برمی شود که سرخس منفی 8/19درجه را تجربه کرد. ولی همانطور که در روزنامه هفت صبح نوشتیم بیست و سوم دی ماه این رکورد را چناران با منفی 23 درجه زد. رکوردشکن بعدی سیستان و بلوچستان است که رکورد کمترین دما باز در همان سال 1386 منفی 10 درجه بوده ولی سال جاری در 24 دی ماه همان ایستگاه (به نام ایستگاه زهک) به دمای منفی 2/11 درجه رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1728

به "رکورد بارش در دست گرمسیری ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد بارش در دست گرمسیری ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید