فعله گری: نوشتن برای بچه ها سخت و آسان است، آقامحمدی: نویسنده با چاپ اثر قیام می نماید
به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران در همدان، در این آیین که در فرهنگسرای هنر و رسانه همدان واقع در پارک پرواز برگزار گردید، نویسندگانی چون تیمور آقامحمدی، مهین سمواتی، مریم زرنشان، مرتضی فرجی، مونا اسکندری، مریم برزگر، اعظم هنری روشن و علاقه مندان ادبیات کودک و نوجوان حضور داشتند.
نویسنده می نویسد تا جهان را به تملک خود درآورد
تیمور آقامحمدی با اشاره به اهمیت امر نوشتن گفت: آغاز به نوشتن، زمزمه کردن در جمعِ خاموشان است. استمرار آن سخن گفتن با دیگری و تحکیم آن فریادزدن در برابر هستی است.
نویسنده همه چاپ اثر را ضروری دانست و اضافه نمود: ژان پل سارتر در کتاب ادبیات چیست می گوید: حقیقت ندارد که کسی برای خود بنویسد؛ بدترین شکست زندگی اش همین خواهد بود. نویسنده می نویسد تا جهان را به تملک خود درآورد و بعد پیش روی مخاطب قرار دهد. صادق راهنمایی اگر 50 نسخه از رمان کوتاه بوف کور را در بمبئی هند به صورت پلی کپی چاپ نمی کرد و صرفاً برای خودش نگه می داشت، شناخت و فهم ما از راهنمایی متفاوت بود و راستا ادبیات داستانی معاصر هم از لونی دیگر بود. نویسندگی راستای است که از نوشتن آغاز می گردد و به چاپ اثر می رسد و بدون آن ناقص خواهد بود. نویسنده با انتشار اثر خود، می گوید من در موقعیتم. او با چاپ اثر قیام می نماید تا سخن بگوید و فریاد بزند، می ایستد تا خیره گردد به چشم جهان، تا همه او و سخنش را ببینند و بشنوند. قیام باید به هنگام و پایدار باشد، قیام ناهنگام و دیرهنگام دستاوردی جز فراموشی و غریبگی نخواهد داشت. نویسنده باید حکم درختی ریشه دار و تناور داشته باشد تا با یک باد کوچک، با یک نقد و ناملایمتی خم نگردد.
نویسنده رمان رونی یک پیانو قورت داده ضمن برشمردن سختی های نوشتن برای کودک، توضیح داد: ساختِ قصه برای این گروه سنی، به سبب فاصله سنی و فرهنگی نویسنده با آنان پیچیدگی های خودش را دارد. شناخت جان و جهان کودک امروز است که به داستانی ختم می گردد که از او و برای اوست. هیولای من گم شده برای مخاطبان 9 تا 12 ساله نوشته شده و روایت کودکی از اکنون است که دستی به گذشته می برد و از آن برای حل مسائلش استفاده می نماید. پلاتِ قصه ساده و سرراست است، شخصیت ها دغدغه های بچگانه دارند و جنس قصه، امروزی است.
در ادامه مرضیه فعله گری، نویسنده رمان کودک هیولای من گم شده از چگونگی شکل گیری ایده اولیه داستان گفت: مادربزرگم همواره افسانه عروسی که شب ها به گرگ تبدیل می شد را برایمان می گفت. این افسانه در تمام کودکی با من بود. وقتی آغاز به نوشتن کردم گفتم من باید آن را بنویسم. بعد از مدتی که در جلسات مجله رشد و انتشارات مدرسه فعالیت داشتم، خانم شکوه قاسم نیا داستان های مرا پسندید و پیشنهاد داد طرح رمانی برای گروه سنی کلاس پنجم دبستان برایشان بفرستم. من هم با تمرکز روی دغدغه ها و مسائل کودک کلاس پنجمی و بهره گیری از افسانه عروس گرگ، این رمان را نوشتم.
کوشیدم جهان را از منظر بچه ها تماشا کنم
نویسنده آدمک باسواد نوشتن برای بچه ها را آسان و سخت توصیف کرد: از آن جا که کودک تجربه زیادی در زندگی کسب ننموده و در آغاز کشف جهانست، نویسنده می تواند از موضوعات فراوانی برای او بنویسد، اما یافتن نگاه کانونی روایت برای کودک و یکی شدن با او، دشواری های فراوانی دارد. من وقت نوشتن هیولای من گم شده هرگز در پی آن نبودم که صرفاً لحن کودک را تقلید کنم تا متنم بچگانه باشد. کوشیدم جهان را از منظر او تماشا کنم تا ماجراها و شخصیت ها خودشان قصه را جلو ببرند.
نویسنده ننه زغالی، سیاه خالی درباره ادبیات آموزشی برای بچه ها گفت: ادبیات آموزشی از علاقه مندی های من نیست. همه سعی ام بر این است که در قصه ام به کودک فرصت لمس زندگی بدهم. کشف و دوباره تماشا جهان، قُربی بالاتر از آموزش مستقیم دارد که از وظایف بخش دیگری از جامعه است نه ادبیات.
سپس کلیپی برای حاضران پخش شد که در آن چهار کودک از تجربه های خود در مواجهه با کتاب هیولای من گم شده گفته بودند. در سرانجام نیز آیین رونمایی از کتاب و تقدیر از نویسنده صورت گرفت.
مرضیه فعله گری تا به امروز کتاب های کودک آدمک باسواد و ننه زغالی، سیاه خالی را سال 1394 در انتشارات امیرکبیر منتشر نموده و به تازگی رمان کودک هیولای من گم شده را نیز با تصویرگری رضا مکتبی در 40 صفحه مصوّر با قیمت 25000 تومان به وسیله انتشارات قصه و داستان منتشر نموده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران