مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد؟

به گزارش تور فرانسه، مصوبه امروز مجلس درباره افزایش مالیات اپراتورهای تلفن همراه با اختلاف تفسیر میان دولت و مجلس همراه شده است. مجلس می گوید این مصوبه باعث افزایش کیفیت اینترنت و همچنین مانع افزایش قیمت آن می گردد اما وزارت ارتباطات می گوید مجلس برای افزایش درامد صداوسیما این مصوبه را تصویب نموده باعث گران شدن اینترنت می گردد.

مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد؟

به گزارش خبرنگاران، بر اساس این مصوبه، حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان 10 درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف 130404 نزد خزانه داری کل واریز می گردد. منابع حاصل به میزان 30 هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از فراوری و محتوا و فعالیت های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می گردد.

مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن به طور انحصاری برعهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) صدا و سیما است.

رضا خواه عضو کمیسیون تلفیق مجلس امروز تاکید نمود که این مصوبه باعث افزایش نرخ اینترنت نمی گردد و اپراتورها نباید اینترنت را در سال آینده گران نمایند. رضا خواه همچنین گفته این مصوبه برای تقویت زیرساخت هاست اما متن مصوبه نشان می دهد درآمد حاصله به صداوسیما داده می گردد.

شرحات رضا خواه درباره مصوبه مجلس

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود متن مصوبه مجلس را منتشر کرد و نوشت: مجلس برای تامین هزینه های صداوسیما، اینترنت را سال آینده گران می نماید. او تاکید نمود که توسعه اینترنت در روستاها هم متوقف می گردد.

واکنش آذری جهرمی به مصوبه مجلس

وزیر ارتباطات صبح امروز درباره تصویب این پیشنهاد در مجلس هشدار داده بود اما هشدار او کارگر نبود.

در همین رابطه حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات نیز با انتشار توئیتی نوشت: با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد.

او اضافه کرد: درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت روبرو خواهد شد.

در واقع دولت می گوید مصوبه مجلس روی کاغذ این منابع را برای توسعه زیرساخت اختصاص داده است، عملا این منابع به دست دولت نمی رسد بلکه در اختیار صداوسیما قرار می گیرد.

افزایش قیمت پیامک

در همین حال نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال آینده اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ 10 ریال از استفاده نمایندگان خدمات مزبور دریافت نمایند.

طبق مصوبه مجلس، کاربر (اپراتور)های ارائه دهنده خدمات مخابراتی باید علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ده (10) ریال از استفاده نمایندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند.

در جریان آنالیز این بند پیشنهادات متعددی برای افزایش قیمت پیامک مطرح شد که در واکنش به آن ها پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه شرح داد که این مصوبه بدان معناست که مشترکین باید علاوه بر پول اپراتور، مبلغ دیگری را پرداخت نمایند که این افزایش هزینه ها باعث نارضایتی مردم می گردد.

او از نمایندگان خواست که به گران شدن هیچ موضوعی از جمله هزینه پیامک رای مثبت ندهند و دولت مخالف است.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس نیز تاکید نمود که مجلس هوادار مردم و ارزانی است اما اگر دولت امور را به درستی رسیدگی می کرد، این شرایط رخ نمی داد.

دولت کم اظهاری نموده بود

در همین حال محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به بخشی از مصوبات امروز صبح مجلس درباره مالیات اپراتور ها مدعی شد: دولت در لایحه بودجه پیش بینی نموده بود که 7 هزار میلیارد تومان بابت 28 درصد حق شبکه خود از اپراتور ها دریافت کند، اما آنالیز اولیه مجلس نشان می داد که این درامد 10 هزار میلیارد تومان است نه 7 هزار میلیارد تومان بود و به نظر می رسد دولت 3 هزار میلیارد تومان کم اظهاری نموده بود تا این رقم را درجای دیگر هزینه کند که البته مجلس این را اصلاح و برای آن محل هزینه، مشخص کرد.

او اضافه کرد: از طرفی مجلس مصوب کرد که کپی رایت دولت از 28 به 38 درصد افزایش یابد. به دلیل این افزایش 10 درصدی، درامد دولت افزایش پیدا می نماید که با مصوبه مجلس این درامد مازاد صرف توسعه اینترنت در مناطق محروم و روستا ها و مناطقی که پوشش اینترنت ضعیف است بگردد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید نمود: مجلس همچنین مصوب کرد که قیمت اینترنت در سال 1400 به هیچ وجه افزایش نیابد و این اجازه را به وزارت ارتباطات نداد و در حقیقت مجلس از افزایش قیمت اینترنت جلوگیری کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1043

به "مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس اینترنت و پیامک را گران کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید