مهتابی ال ای دی چیست

به گزارش تور فرانسه، در این مقاله همراه ما باشید تا مهمترین نکات خرید مهتابی ال ای دی را با هم آنالیز کنیم. اگر برای طراحی روشنایی محیط خود احتیاج به چراغ های مهتابی دارید، قطعا استفاده از فناوری ال ای دی در چراغ های مهتابی گزینه بهتری برای شما خواهد بود. در این مقاله ابتدا به معرفی چراغ های مهتابی LED پرداخته ایم و سپس مهمترین نکات خرید برترین مهتابی ال ای دی بازار بیان شده است.

مهتابی ال ای دی چیست

تصویر 1 (تصویر بالا) نصب مهتابی ال ای دی

چراغ های مهتابی یکی از قدیمی ترین اقلام روشنایی هستند که از دیرباز تا کنون مورد استفاده قرار می گیرند. با گذشت زمان فناوری این چراغ ها نیز بروز شده است. چراغ های مهتابی تازه از فناوری ال ای دی استفاده می نمایند. این فناوری نسبت به مهتابی های فلورسنتی قدیمی از بازدهی بیشتر، نور بیشتر، مصرف انرژی کمتر، چرخه عمر طولانی تر، نصب ساده تر و هزینه کمتر برخوردار می باشد. به همین علت به مرور زمان سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص داده است و توانسته رضایت کاربران را بالا ببرد.

کاربردهای مهتابی ال ای دی چیست؟

از چراغ های مهتابی ال ای دی برای روشنایی همه محیط ها می توان استفاده کرد. اما این چراغ ها کاربردهای دیگری نیز دارند که مخصوص آنهاست. به عنوان نمونه در طراحی روشنایی نمایشگاه های نقاشی، چون پخش نور اهمیت دارد، معمولا از چراغ های مهتابی ال ای دی استفاده می نمایند. یا در بیمارستان ها برای روشنایی مورد احتیاج نوزادان باید از چراغ های مهتابی ال ای دی استفاده گردد.

کاربرد خاص دیگر چراغ های مهتابی LED در خطوط مونتاژ و فراوری است. جایی که کارگران و اپراتورها احتیاجمند روشنایی فراوان همراه با پخش نور بالا هستند. در چنین شرایطی برترین گزینه چراغ های مهتابی LED خواهند بود.

تصویر 2 استفاده از مهتابی ال ای دی در خط فراوری

مزیت های مهتابی ال ای دی چیست؟

مهمترین مزیت های مهتابی ال ای دی نسبت به فناوری های قدیمی تر را در ابتدای صحبت برشمردیم. در ادامه می خواهیم مزیت های این چراغ ها را توضیح دهیم.

این چراغ ها از تعداد زیادی ال ای دی تشکیل شده اند. ال ای دی ها نیمه هادی هایی هستند که با ایجاد ولتاژ اندکی در دو سر آنها روشن می شوند. کلمه LED مخفف light emitting diode یا دیود نور افشان است. هزینه این نیمه هادی ها بسیار پایین است و چون ساختار ساده ای دارند، طول عمر بالایی دارند. حتی اگر با نوسانات بالا خاموش و روشن شوند، طول عمر آنها کاسته نمی گردد.

تصویر 3 انواعی از دیودهای نورافشان یا LED ها

چون ال ای دی ها از جریان مستقیم یا DC تغذیه می نمایند، در نتیجه مهتابی های ال ای دی احتیاجی به ترانسفورماتور و استارتر نخواهند داشت. لذا عملیات نصب و اجزای ساده تری خواهند داشت. در داخل مدار مهتابی های ال ای دی فقط یک مبدل جریان متناوب (برق شهری) به جریان مستقیم برای استفاده ال ای دی ها قرار گرفته است.

مهتابی ال ای دی اشعه فرا بنفش فراوری نمی نماید، جیوه ندارند و بخش هایی از آن قابلیت بازیافت مجدد و حتی تعمیر دارند. از طرفی چون چرخه عمر بیشتری نسبت به فناوری های قدیمی تر دارند، در نتیجه دیرتر تبدیل به زباله می شوند. پس این چراغ ها هم به نفع سلامت انسان و هم محیط زیست می باشند.

مقایسه مهتابی های فلورسنتی با ال ای دی

مهتابی های ال ای دی بخاطر استفاده از تعداد زیادی LED همیشه روشنایی ثابتی دارند و لرزش نوری در آنها دیده نمی گردد. از طرفی مصرف برق دیودهای نورافشان به شدت پایین است و قیمت برق مصرف شده به وسیله مهتابی های LED به نسبت فناوری های قدیمی، بسیار به صرفه تر خواهد بود. این مهتابی ها نور برابر را با مصرف برق کمتر ایجاد می نمایند.

یکای سنجش نور لومن است. به عنوان مثال برای فراوری 400 تا 500 لومن شارنوری، یک مهتابی ال ای دی 7 وات و یک مهتابی فلورسنتی 12 وات مصرف می نماید. به عبارت دیگر کاهش 40 درصدی مصرف انرژی بدون کاهش نور، فقط با تعویض یک مهتابی فلورسنتی به مهتابی ال ای دی امکان پذیر است. بعلاوه طول عمر مهتابی ال ای دی در این مثال 25 هزار ساعت و مهتابی فلورسنتی 8 هزار ساعت می باشد.

نکات مهم پیش از خرید مهتابی ال ای دی

پیش از خرید مهتابی ال ای دی باید 5 سوال زیر را از فروشنده بپرسید.

آیا دمای رنگ نور انتخاب شده در چراغ ال ای دی مناسب است؟ چراغ های ال ای دی طیف رنگ نور متفاوتی دارند. طیف رنگ نور با یکای کلوین بیان می گردد و هر چه بیشتر باشد رنگ ها به سرد شدن میل می نمایند. به عنوان مثال برای روشنایی یک کافه باید دمای رنگ نور گرمی را انتخاب کنید. یا برای طراحی روشنایی یک نمایشگاه خودرو باید دمای رنگ نور سرد یا بالاتر را انتخاب کنید. برای خرید و قیمت لامپ مهتابی می توانید به سایت نوراکومارت مراجعه نمایید. برای انتخاب دمای رنگ نور می توانید از تصویر زیر یاری بگیرید. معمولا دمای رنگ نور مهتابی های ال ای دی بین 4000 تا 6000 می باشد.

تصویر 4 راهنمای انتخاب دمای رنگ نور مهتابی های ال ای دی

مهتابی ال ای دی چقدر نور فراوری می نماید؟ برای پاسخ به این سوال باید میزان نور فراوری شده را بر حسب لومن از فروشنده بپرسید. هر چه این میزان بیشتر باشد یعنی نور بیشتری خواهید داشت. از قلم نیاندازید که توان مصرفی بالاتر به معنای فراوری نور بیشتر نخواهد بود.

طول عمر و ضمانت مهتابی ال ای دی چقدر خواهد بود؟ در صورت خرابی، آیا خدمات پس از فروش ارائه می گردد؟ شرایط استفاده از این خدمات چگونه است؟

آیا مهتابی ال ای دی از برنامه های خانه هوشمند پشتیبانی می نماید؟

آیا برای مهتابی ال ای دی، فریم و قاب خاصی عرضه می گردد تا نور را متمرکز ارائه دهد؟

منبع: فوت و فن
انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 14 دی 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1717

به "مهتابی ال ای دی چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهتابی ال ای دی چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید