نجات از دام اختلالات
به گزارش تور فرانسه، یک مهندس شبکه که زودتر باز کردن سایت نمایشگاه مجازی کتاب برای رفع اختلالات را راهکاری استاندارد و منطقی نمی داند، پیشنهادهایی را برای بهبود کیفیت سایت این رویداد و پیشگیری از ایجاد اختلالات گذشته در آن ارائه می کند.
میلاد افشاری، مهندس شبکه، هم بنیان گذار ایرناگ و از اعضاء(PC Member) رایپ ان سی سی (RIPE NCC) در گفت وگو با خبرنگاران درخصوص راهکارهایی برای بهبود شرایط سایت دومین نمایشگاه کتاب، با توجه به اختلالات و تجربیات مربوط به نخستین دوره این رویداد، ضمن انجام بررسی هایی اظهار کرد: سرویس دهنده این سایت(book.icfi.ir)، مبین هاست است. اما در حال حاضر ما اطلاعی نداریم که این یک سرور فیزیکال د دی کیتد (Dedicated server) است یا یک وی ام (VM) که به صورت سرورهای اشتراکی اختصاص داده می گردد. به همین علت، نمی توان نظر کارشناسی دقیقی درباره اختلالات به وجودآمده داد؛ چرا که حتما باید منابع و شرایط سرویس بررسی گردد.
او با این حال درباره نکات حائز اهمیت (در حوزه شبکه) برای ارائه وب سایتی همچون رویداد نمایشگاه مجازی کتاب گفت: معمولا برای یک رویداد آنلاین باید چند پارامتر لحاظ گردد؛ تقریبی از تعداد کاربرانی که در بازه زمانی برگزاری ممکن است به آن پورتال مراجعه کنند، نکته مهم تر نیز این است که چه تعداد کاربر ممکن است به طور همزمان به آن پورتال وصل شوند یا از آن بازدید کنند. کسی که این سیستم را هاست(Host) کرده، می تواند گراف های سال گذشته این رویداد را ببیند که این نمایشگاه طی روزهای مختلف چه تعداد بازدیده کننده داشته و تقریبا این را هم می تواند تشخیص دهد که چه تعداد کانکشن همزمان بر روی سرور سایت وجود داشته است.
افشاری اضافه کرد: متناسب با این، می توان چند تخمین زد؛ یکی پهنای باند مورد نیاز است. اگر مثلا قرار باشد 200 هزار کاربر که هزار مورد آن ها همزمان هستند به سایت مراجعه کنند، می توان تخمین زد که پهنای باند (bandwidth) مورد نیاز آن نتورک چقدر است. این تا حد زیادی به طراحی سایت بستگی دارد. یک سایت ممکن است با پهنای باند 4 مگا بیت بر ثانیه در عرض دو ثانیه باز گردد اما سایت دیگر که محتوای عکس و فیلم دارد، زمان بیشتری صرف کند. این موارد باید از طریق طراح سایت یا system administrator لحاظ گردد.
این پژوهشگر اینترنت در عین حال بیان نمود: معمولا شرکت هایی که سرویس هاستینگ ارائه می دهند، مشکل پهنای باند ندارند و ظرفیت انتقال شان فراتر از نیاز سرورهای سرویس گیرنده است. منتها، قسمت مهم مربوط به منابع سخت افزاری آن سرور است؛ یعنی CPU، رم، دیسک و آن مکانیزم هایی که به نوعی در کنار هم کار می کنند که می توان یک وب سرویس را به خوبی بالا آورد. یک سری فیچرها وجود دارند، مثلا لودبالنسرها. اگر از لودبالانسرها استفاده گردد، این ها تعداد سشن هایی(session) را که به سمت شان می آید، بین سرورها تقسیم می کنند. تا جایی که ممکن است وقتی درخواست ها زیاد می گردد، به جای این که یک وب سرویس داشته باشیم، چهار وب سرویس مورد استفاده قرار می گیرند. لودبالانسر ترافیک را بین سرورها تقسیم می کند. همه این ها عواملی است که کمک می کند سایت در اوج بازدید آن عملکرد استاندارد خودش را داشته باشد و همه تراکنش ها منجر به فروش کتاب شوند.
میلاد افشاری با اشاره به اختلالات پیش آمده در سایت نخستین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: بعید می دانم که ترافیک این سایت به قدری باشد که نتورک مبین هاست در برابر آن کم بیاورد و منجر به کندی گردد. هر چه هست، از منابع سرور و اصلا متودولوژی سرویس اجراشده است که البته به بحث تخصصی system administrator برمی گردد. اما به طور کلی، این موارد مهم است.
این مهندس شبکه در پاسخ به پرسشی درباره پاسخ مطرح شده از سوی مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران، مبنی بر چهار روز زودتر باز شدن سایت نمایشگاه به جهت رفع اختلالات سال گذشته، بیان نمود: این مدل شاید خیلی راهکار استاندارد و منطقی نباشد.
افشاری در عین حال پیشنهاد کرد: در این خصوص بهتر است از سرویس های CDN یا همان توضیح محتوا که از طریق شرکت هایی مثل ابر آوران ارائه می گردد، استفاده گردد. به جای اینکه محتوا را از یک نقطه در اختیار مصرف کننده قرار داد، می توان آن را در بین نتورک های مختلف پخش کرد تا مثلا وقتی کاربری قرار است از اینترنت مخابرات به سایت وصل گردد و آن محتوا را ببیند، به سراغ آن نود CDN که در نتورک مخابرات هاست شده، برود. در واقع نزدیک ترین راستا را به لحاظ نتورکی دارد و کیفیت دسترسی به محتوا هم خیلی بهتر می گردد. از این طریق می توانند بالاترین بهره وری را به کابران خود ارائه دهند که بعید می دانم این کار اجرا شده باشد.
منبع: خبرگزاری ایسنا