نقشه راه دولت هوشمند تهیه شد

به گزارش تور فرانسه، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از تدوین نسخه اول نقشه راه دولت هوشمند اطلاع داد و گفت: این سند، برنامه 4 سال آینده کشور برای هوشمندسازی خدمات خواهد بود.

نقشه راه دولت هوشمند تهیه شد

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مهرماه سال جاری در جلسه شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت تشکیل دولت هوشمند برای رفاه حال مردم و تسهیل انجام امور دولتی و نیز توجه همه دستگاه ها و وزارتخانه ها به اقتصاد دیجیتال تاکید نمود.

رئیس جمهور گفت: در این زمینه اگر چه وزارت ارتباطات، محور است اما همه دستگاه ها باید برای رونق اقتصاد دیجیتال فعال شوند.

در این زمینه رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در مصاحبه با خبرنگار مهر در مورد تحقق دستور رئیس جمهور گفت: نقشه راه دولت هوشمند به وسیله دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات مبتنی بر تجربیات کشورهای مختلف و نیز تجربه ای که کشور در حوزه دولت الکترونیک داشته و بعلاوه اسناد بین المللی این حوزه تدوین شده است.

وی گفت: نسخه اول این سند هم اکنون تهیه شده و در دست اصلاح واقع شده است و امیدواریم تا یک ماه آینده نهایی و در اختیار دولت قرار گیرد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اضافه نمود: در این نقشه راه که برنامه چهار سال آینده دولت برای هوشمندسازی خدمات در نظر گرفته شده است معین خواهد شد چه دستگاه و سازمانی چه اقداماتی را برای ارائه خدمات هوشمند به مردم اجرایی خواهند کرد. در این نقشه راه، ساختار مدیریتی، ساختار تعامل پذیری و ضمانت اجرایی دولت هوشمند معین خواهد شد و برنامه هر یک از ساختارهای اداری دولت معین می گردد.

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که تا خاتمه پاییز این سند نهایی گردد و پس از نظرخواهی دستگاه ها و فرایندهای مرتبط با ساختارهای اداری دولت هوشمند وارد فرایند تصویب در شورای اجرایی فناوری اطلاعات یا هیئت وزیران گردد.

باقری اصل با بیان اینکه تفاوت دولت هوشمند با دولت الکترونیک در هوشمندسازی فرایندها خواهد بود، توضیح داد: هم اکنون حدود 70 درصد دستگاه ها به بلوغ یکپارچگی ارائه خدمات رسیده اند اما هنوز تا دولت یکپارچه گام هایی به جای مانده است اما در دولت هوشمند که پس از یکپارچگی سازمانها اتفاق می افتد شاهد خواهیم بود که به جای اینکه هر یک از کاربران به یک درگاه برای دریافت خدمات دولت مراجعه نمایند به یک درگاه واحد مراجعه نموده و به انبوهی از خدمات دسترسی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی بین 3 تا 5 سال زمان خواهد برد اضافه نمود: امیدواریم ظرف یک سال آینده عقب ماندگی دولت یکپارچه را تکمیل کنیم و پس از آن در بازه زمانی 3 تا 5 سال به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: تعداد تراکنش های الکترونیکی دولت نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است به نحوی که در 7 ماهه نخست سال جاری یک میلیارد و 200 میلیون تراکنش الکترونیکی دولت به ثبت رسیده است. این در حالی است که تعداد تراکنش های الکترونیکی دولت در سال 99 حدود یک میلیارد و 200 میلیون تراکنش بوده است.

وی اضافه نمود: بر این اساس پیش بینی می گردد تا خاتمه سال 1400 تعداد تراکنش های الکترونیکی دولت در یک سال به بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون تراکنش برسد که این به معنای آن است که به سمت دولت یکپارچه در حرکت هستیم و حدود 2 میلیارد و 400 میلیون رفت و آمد از سیکل زندگی مردم حذف شده است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1422

به "نقشه راه دولت هوشمند تهیه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه راه دولت هوشمند تهیه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید