نهاد های مرتبط با دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی حفظ گردد

به گزارش تور فرانسه، مسئول واحد فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: توقع داریم اگر شورا در ارتباط با دانشجویان عمل مؤثری انجام نمی دهد، لااقل نهاد های مرتبط با دانشجویان را در شورا حفظ کند.

نهاد های مرتبط با دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی حفظ گردد

حدیث ترابیان، مسئول واحد فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترکیب نوی از اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی گردید؛ که هدف از این تغییر چابک سازی شورا مطرح شده است. براساس آن، دوازده نفر از اعضای حقوقی قبلی از ترکیب نو کنار گذاشته شدند. از این جهت که دغدغه چابک سازی صحن شورا به وجود آمده است، این خبر می تواند امیدوار کننده باشد. کما اینکه تعداد زیاد افراد در جلسات صحن شورا و عدم تناسب زمان با تعداد اعضای صحن، یکی از مشکلاتی بوده که در سال های گذشته مانع مشارکت فعالانه بسیاری از حضار در بحث های صحن شورا بوده است. اما این تغییر با توجه به حذف مهره های مهمی از صحن شورا می تواند معضلاتی را ایجاد کند.

وی اضافه نمود: خواسته ای که ما دانشجویان همیشه از صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته ایم حفظ ارتباط مؤثر و پویا با قشر نخبگانی جامعه بوده است؛ اما علاوه بر اینکه این خواسته همیشه نادیده انگاشته شده است در حذف نوی که در شورا انجام گرفته حذف رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها به این مهم دامن زده است. نهاد رهبری دانشگاه ها از معدود اعضای حقوقی است که میتواند به صورت مستقیم ارتباط موثری بین اعضای شورا و بدنه دانشجویی برقرار کند. هم چنین با توجه به جایگاه خطیر نهاد در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، حضور مداوم آن در صحن شورا به منظور پاسخ دهی در قبال عملکردش حول این سند و انتقال مستمر فضای دانشگاه ها به صحن شورا ضروری است. توقع داریم اگر شورا در ارتباط با دانشجویان عمل مؤثری انجام نمیدهد لااقل نهاد های مرتبط با دانشجویان را در شورا حفظ کند.

ترابیان اظهار کرد: مسئله دیگری که وجود دارد حذف بعضی از کمیسیون های مجلس است، در شرایطی که رئیس مجلس مشغله های مختص به جایگاه خود را دارد حذف کمیسیون های مجلس عمل خردمندانه ای نخواهد بود. کمیسیون هایی که موظف به تمرکز بر مسئله آموزش و فرهنگ کشور هستند ضروری است در تمامی مراحل تصویب و نظارت بر مصوبات شورا حضور داشته باشند، تا مانع تداخل میان مصوبات شورا با مجلس شوند. کما اینکه حضور این افراد در کمیسیون مشترک مجلس و شورا به دلیل ارتباط منقطعی که به وجود می آید کفایت نخواهد نمود. از طرفی حضور نمایندگان مجلس، به عنوان نمایندگان مردم، می تواند ابزار خوبی برای نظارت مستقیم مردمی بر انجام مصوبات شورا و هم چنین نظارت بر شیوه تامل و به کارگیری کمیسیون ها براساس مصوبات شورا را به وجود بیاورد.

وی اعلام کرد: بعلاوه حذف رئیس سازمان برنامه و بودجه از بین اعضای حقوقی شورا می تواند دلیل مضاعفی برای عملیاتی نشدن مصوبات شورا گردد. پیشنهادی که ما همیشه داشتیم این بوده که حضور رئیس برنامه و بودجه در موقعیت های کلیدی شورا یاری می نماید که مصوبات متناسب با بودجه تنظیم شوند و به بهانه های نبود بودجه روی زمین نمانند که با حذف این جایگاه میتوان گفت مصوبات غیر واقع روی هم جمع میشوند و از عملیاتی شدن دور خواهند شد.

مسئول واحد فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین نهاد سیاستگذاری فرهنگی کشور، در جایگاه الگو سازی برای سایر نهاد ها وجود خواهد داشت. اینکه ما صرفا خبر های نصفه و نیمه از تغییر ساختار این شورا بشنویم و فلسفه این تغییرات با جامعه نخبگانی به میان گذاشته نگردد ما را روز به روز از فضای شفافیت و مصاحبه با قشر نخبگانی جامعه دورتر خواهد نمود. شورا نمی تواند برای اقشاری که توانایی قانع کردن و مصاحبه با آنان را ندارد سیاستگذاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1584

به "نهاد های مرتبط با دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی حفظ گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاد های مرتبط با دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی حفظ گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید