کامپیوتر در برابر پلی استیشن 5 پرو؛ خرید کامپیوتر از همواره منطقی تر به نظر می رسد

به گزارش تور فرانسه، از زمانی که کنسول پلی استیشن 5 پرو معرفی گردید، سر و صدای زیادی در دنیای گیمینگ راه افتاد که این کنسول قیمت بسیار زیادی دارد. این حرف هم کاملاً درست است. قیمت کنسول پلی استیشن 5 پرو نسبتاً غیر منطقی بوده و با توجه به اینکه تفاوت چندانی با کنسول اصلی ندارد، سونی نمی تواند این قیمت را برای هواداران و کاربران توجیه کند.

کامپیوتر در برابر پلی استیشن 5 پرو؛ خرید کامپیوتر از همواره منطقی تر به نظر می رسد

سونی پس از شایعات بسیار کنسول پلی استیشن 5 پرو را معرفی کرد و این دستگاه نسبت به کنسول اولیه به روز شده است. سخت افزار آن نیز تا حد خوبی بهبود پیدا نموده ولی به دلیل اینکه همچنان یک کنسول نسل نهمی است، نتوانسته رشد چندان زیادی داشته باشد. نکته اینجاست که این کنسول قیمت 700 دلاری داشته که باعث شده بسیاری از کاربران قیمت آن را با قیمت یک کیس کامپیوتر مقایسه بنمایند.

اگر بخواهیم تمام زرق و برق پلی استیشن 5 پرو را کنار بگذاریم، این کنسول در اصل یک قیمت 200 دلاری برای ارتقاء کارت گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 عادی است. قسمت های دیگر کنسول پلی استیشن 5 پرو نسبت به نسخه عادی تفاوت چندانی نداشته و همان چیزی است که در سال 2020 میلادی معرفی گردید. نکته جالب در خصوص پلی استیشن 5 پرو این است که این کنسول هم مانند کامپیوترهای گیمینگ تمرکز روی کارت گرافیکی داشته و در این زمینه بهبود پیدا نموده است.

افزایش قیمت پرو وجود آن را زیر سؤال می برد

افزایش قیمتی که کنسول پلی استیشن 5 پرو از حالت عادی یعنی از 500 به 700 دلار داشت باعث شد که وجود این کنسول زیر سؤال برود. در زمانی که کنسول پلی استیشن 5 حدود 500 دلار قیمت داشت کاملاً منطقی بود که هیچ رقیبی در بخش کامپیوتر این قیمت نداشت. به این شکل که برای بستن یک کیس شما احتیاج به پول بیشتری داشتید. حال که قیمت کنسول به 700 دلار افزایش پیدا نموده شرایط فرق دارد و یک کیس گیمینگ در این قیمت وجود دارد.

اگر در زمینه قدرت خالص گرافیکی مقایسه کنید، رسیدن به قدرت گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 پرو با یک کیس 700 دلاری کار دشواری است. به دلیل اینکه کنسول پلی استیشن 5 پرو یک کارت گرافیکی با 60 بخش عملکردی AMD دارد که مشابه با چیزی است که ما در کارت Radeon RX 7800 XT شاهد آن هستیم که به تنهایی 475 دلار قیمت دارد. حال اگر شما بخواهید یک کیس، پردازنده مرکزی، مادربرد و مواردی دیگر از این دسته را به آن اضافه کنید، قیمت کیس قطعاً بالای 700 دلار خواهد بود.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که 60 بخش عملکردی کامپیوتر با 60 بخش عملکردی کنسول تفاوت زیادی دارد. به دلیل اینکه در زمینه کامپیوتر قدرت این پردازنده ها بیشتر بوده و شما می توانید از پتانسیل تام کارت گرافیکی خود بهره ببرید. این در صورتی است که در کنسول این قدرت محدود بوده و فاکتورهای مختلفی در سرعت آن تأثیر خواهند گذاشت.

از طرفی سونی در کنسول پروی تازه خود از سیستم پیشرفت ری تریسینگ (Ray Tracing) استفاده نموده است. به این شکل که این سیستم تازه از کارت های گرافیکی AMD هم عملکرد بهتری در زمینه ری تریسنگ داشته و چیزی است که باید در خصوص آن بیشتر فکر کرد. همینطور اینکه کارت های گرافیکی دسکتاپ معمولاً برق بیشتری مصرف مینمایند ولی برق بیشتر احتیاج به سیستم خنک سازی بهتر دارد و اگر این کار انجام نگردد شما نمی توانید از پتانسیل کامل دستگاه خود بهره ببرید.

کنسول / قطعهPS5 ProPS5
پردازندهZen 2 (unconfirmed)Zen 2
رشته / هسته8/168/16
پردازنده گرافیکیRDNA 3 (unconfirmed)RDNA 2
بخش های عملکردی6036
رم18 Gbps GDDR614 Gbps GDDR6
قیمت در زمان عرضه$700$499 / $399

نکته دیگری که شما باید در نظر داشته باشید، این است که سونی اعلام نموده کنسول تازه پرو 40 درصد بیشتر قدرت دارد. با این حال این 40 درصد بیشتر لزوماً باعث نمی گردد که شما از لحاظ عملکردی پیشرفت 40 درصدی مشاهده کنید. بلکه به احتمال زیاد این پیشرفت به 10 تا 15 درصد ترجمه شده و در نتیجه شما شاهد رشد چندانی در عملکرد دستگاه تازه نخواهید بود. همینطور اینکه کنسول های بازی عملکرد بهینه تری در زمینه پردازنده دارند. به این شکل که این دستگاه ها از تمام قدرت خود برای بازی استفاده می نمایند و در نتیجه در این زمینه بهتر از کامپیوتر هستند.

اگر شما بخواهید عملکرد کلی پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 پرو را با کارت گرافیکی RX 7800 XT مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که قدرت کنسول کمتر است. با این حال در زمینه ری تریسینگ بهتر عمل نموده و این به خاطر کاری است که سونی در پردازنده تازه خود انجام داده است. در زمینه عملکرد کلی دستگاه شما باید فاکتورهایی مثل پردازنده مرکزی با معماری قدیمی زِن 2 پلی استیشن 5 پرو و محدودیت های رم و حافظه را نیز در نظر داشته باشید.

پلی استیشن 5 پرو یک ارتقاء گرافیکی است

درست است که پلی استیشن 5 پرو قدرت بیشتری نسبت به نسخه عادی پیدا نموده اما این قدرت بیشتر در زمینه پردازنده مرکزی نیست. به این شکل که این دستگاه از همان پردازنده قدیمی با هشت هسته و معماری زِن 2 (Zen 2) استفاده می نماید. همه این هسته ها نیز با سرعت 3.5 گیگاهرتز عمل نموده و در نتیجه ارتقاء خاصی نداشته است.

معماری زن 2 یک معماری از کار افتاده نیست ولی بحث اینجاست که در دنیای کامپیوتر ما در معماری زن 5 قرار داریم. همینطور اینکه سرعت بسیاری از پردازنده ها به بالای 5 گیگاهرتز ارتقاء پیدا نموده و در این زمینه تفاوت زیاد است. البته این نکته را باید در نظر داشت که با این بودجه شما نمی توانید رجحانن پردازنده با بیشترین تعداد هسته و قوی ترین حالت ممکن را بخرید. در نتیجه اگر بخواهیم تعادل را در نظر بگیریم، عملکرد پردازنده کامپیوتر در این بودجه نزدیک به چیزی خواهد بود که در پلی استیشن 5 واقع شده است.

در این بازه قیمتی شما می توانید از پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل یا سری 7000 شرکت AMD با معماری زن 4 بهره ببرید. همه این موارد قدرت زیادی داشته و باز هم عملکرد به مراتب بهتری نسبت به معماری زن 2 در پلی استیشن 5 پرو دارند. در اصل پردازنده پلی استیشن 5 برای اجرای بیشتر بازی ها خوب بوده و قدرت کافی دارد ولی نکته اینجاست که بعضی از بازی ها فشار سنگینی به پردازنده وارد می نمایند. در نتیجه شما در اینجا احتیاج به قدرت زیاد پردازنده برای نرخ فریم بیشتر دارید که پلی استیشن 5 پرو نمی تواند انتظارات شما را در این بخش برآورده کند.

حافظه پلی استیشن 5 پرو ارتقاء پیدا نموده است

در زمان خرید پلی استیشن 5 پرو شما درایو نوری نخواهید داشت. در نتیجه احتیاج دارید تا تمامی بازی ها را نصب نموده و از روی حافظه اجرا کنید. در نتیجه احتیاج به حافظه زیادی دارید و خوشبختانه سونی به این موضوع توجه نموده است. حافظه داخلی پلی استیشن 5 پرو از 1 ترابایت به 2 ترابایت افزایش پیدا نموده که در دنیای گیمینگ امروزی این حجم واقعاً الزامی است.

نکته اینجاست که در پلی استیشن 5 به جای یک ترابایت شما 825 گیگابایت حافظه داخلی داشتید. حال باید دید که برای پلی استیشن 5 پرو هم این کم شدن حافظه صدق می نماید یا نه. حافظه موجود در پلی استیشن 5 از تکنولوژی PCIe 4 با 4 کانال استفاده می نماید که برای بازی های امروزی کافی است. درست است که در دنیای گیمینگ ما در نسل 5 این تکنولوژی هستیم که دو برابر نسل قبلی پهنای باند دارد اما این قابلیت لزوماً باعث ارتقاء کیفیت گیمینگ شما نخواهد شد. همینطور اینکه در این بودجه شما قطعاً آخرین مدل حافظه را خریداری نخواهید کرد و به همین خاطر نمی توان آن را یک رجحان کامل دانست.

پلی استیشن 5 پرو همچنان رجحان قیمتی دارد

اگر شما یک نگاه کلی به این ماجرا بکنید، متوجه خواهید شد که کنسول پلی استیشن 5 پرو همچنان رجحان قیمت دارد. به دلیل اینکه در این بازه قیمتی شما یک کامپیوتر قدرتمند نخواهید داشت و تنها می توانید یک دستگاه میانه بخرید. همینطور اینکه اگر شما فاکتور لوازم جانبی را در نظر بگیرید قیمت کامپیوتر بسیار بیشتر خواهد شد.

هنوز کنسول پلی استیشن 5 پرو به طور کامل در دست منتقدان نیست و در نتیجه یک مقایسه دقیق از این کنسول امکان ندارد. از طرفی حتی اگر این کنسول در دست منتقدان هم بود باز هم یک مقایسه دقیق امکان پذیر نیست به دلیل اینکه کدهای دو پلتفرم با یکدیگر تفاوت داشته و نحوه بهینه سازی شرکت ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به همین خاطر کاملاً منطقی است که نتوان کامپیوتر را با کنسول مقایسه کرد.

با توجه به حرف هایی که سونی زده است، نرخ فریمی که کنسول پلی استیشن 5 پرو به شما ارائه خواهد داد، چیزی میان RX 7800 XT و RX 7700 XT خواهد بود. اگر شما ری تریسینگ را روشن بکنید، شرایط متفاوت خواهد بود ولی با ری تریسینگ خاموش و توانایی گرافیکی خام، شرایط به این شکل است.

نکته جالب اینجاست که اگر شما بخواهید یک کامپیوتر از پیش ساخته شده بخرید، با کارت گرافیکی 7800 XT باید نزدیک به 1200 دلار هزینه پرداخت کنید. اگر بخواهید از کارت 7700 XT بهره ببرید این قیمت به 1000 دلار کاهش پیدا خواهد نمود. حال اگر به سمت انویدیا رفته و از کارت های تازه آن مثل 4060 TI بهره ببرید، قیمت آن 1000 دلار خواهد بود ولی مشکل اینجاست که از لحاظ قدرت خام از پلی استیشن 5 پرو ضعیف تر است.

در خصوص کیس ها با کارت گرافیکی 4070 شرایط کمی فرق دارد. در بازه قیمتی 1100 دلار شما با موردهای بسیار خوبی با استفاده از این کارت روبرو هستید ولی این موردهای خوب تنها در برابر کیس های دیگر خوب است. به این شکل که شما همچنان نزدیک به 400 دلار بیشتر نسبت به پلی استیشن 5 پرو هزینه خواهید کرد که این موضوع ناراحت نماینده است.

آزادی عمل در کامپیوتر آن را از محدودیت خارج می نماید

اگر بخواهیم ارزش کلی را بسنجیم، بله کنسول پلی استیشن 5 پرو برای یک سیستم از پیش ساخته شده قیمت بسیار خوبی دارد. همینطور اینکه این دستگاه به صورت انحصاری برای بازی ساخته شده و آماده برای این کار است. نکته اینجاست که کامپیوتر یک سیستم از پیش ساخته شده نیست و شما برای ساخت آن باید تحقیق بسیاری بکنید. از طرفی کامپیوتر به طور دائم در حال پیشرفت است و قطعات مختلف در حال عرضه هستند. در نتیجه یک کامپیوتر ممکن است در دو سال آینده پیشرفت بسیار زیادی نسبت به دستگاه امروزی داشته باشد.

بگذارید تا یک سیستم پیش فرض با پردازنده سری 12 اینتل، کارت گرافیکی RX 7800 XT و 32 گیگابایت رم در نظر بگیریم. بله قیمت این سیستم بالای 800 دلار بوده و بیشتر کنسول است اما این مقایسه اصلاً درست نیست. کیس کامپیوتر به مراتب انعطاف پذیرتر است. به این شکل که این کیس به تنهایی قابل ارتقاء بوده و در آینده بسیار نزدیک به راحتی می توان پردازنده یا کارت گرافیکی آن را تغییر داد. درست است که ممکن است خرج های جانبی در این ارتقاء وجود داشته باشد اما این آزادی عمل و این حس اعتماد به نفس باعث می گردد که کامپیوتر انتخاب بهتری برای دوست داران بازی و تکنولوژی باشد.

نکته اینجاست که در رده قیمتی کنسول ها چیزی در دنیای کامپیوتر نمی تواند جایگزین آن ها بگردد. به این شکل که در رده قیمت 500 دلار حتی بعضی ارتقاءهای دنیای کامپیوتر هم گران تر هستند و در نتیجه کاملاً منطقی است که گیمرها به سمت آن ها جذب بشوند. مخصوصاً اینکه کنسول ها آماده بازی بوده و احتیاج به هیچگونه لوازم جانبی یا موارد دیگر برای آغاز ندارند.

این افزایش قیمت 200 دلاری باعث شده که کنسول پلی استیشن 5 پرو در شرایط خاصی قرار بگیرد. شما نمی توانید با این قیمت یک سیستم خوب و قدرتمند در دنیای کامپیوتر دریافت کنید وبی بحث اینجاست که با کمی هزینه بیشتر می توانید یک سیستم بسیار خوب با آزادی عمل زیاد ببندید که می تواند بازی های مختلف را به راحتی اجرا کند.

در اصل چیزی که باعث می گردد کامپیوتر ارزش هزینه بیشتر را داشته باشد، قابلیت های مختلف و آزادی عمل بسیاری است که در اختیار کاربران قرار می دهد. به این شکل که کنسول پلی استیشن 5 پرو یک ارتقاء بسیار خوب است اما چیزی که در دنیای کامپیوتر وجود دارد به مراتب فراتر از دنیای کنسول های بازی است.

در نتیجه باید گفت که اگر شما به فکر ارتقاء کنسول پلی استیشن 5 پایه خود به مدل پرو هستید، اگر دستگاه شما سالم است احتیاجی به این کار ندارید. در کنار آن اگر به فکر خرید این کنسول به عنوان یک دستگاه تازه هستید، تمامی موارد را در نظر داشته باشید. به این شکل که نه تنها به تمامی هزینه های این کنسول دقت کنید بلکه به انتخاب های دیگر مثل کامپیوترهای میان رده یا مواردی از این دسته نگاه بکنید. به دلیل اینکه پلی استیشن 5 پرو قیمت زیادی دارد و امکان دارد رجحانن انتخاب نباشد.

منبع: PCGamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 شهریور 1403 بروزرسانی: 31 شهریور 1403 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1856

به "کامپیوتر در برابر پلی استیشن 5 پرو؛ خرید کامپیوتر از همواره منطقی تر به نظر می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپیوتر در برابر پلی استیشن 5 پرو؛ خرید کامپیوتر از همواره منطقی تر به نظر می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید