کدام نقطه مغز مسئول حس کنجکاوی ما است؟

به گزارش تور فرانسه، کنجکاوی یکی از ویژگی های اساسی انسان است که ما را به یادگیری و سازگاری با محیط های تازه راهنمایی می نماید. برای اولین بار، دانشمندان توانسته اند نقطه ای در مغز را شناسایی نمایند که کنجکاوی در آن شکل می گیرد.

کدام نقطه مغز مسئول حس کنجکاوی ما است؟

این کشف به وسیله پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در آمریکا صورت گرفته. آنها از اسکن های fMRI برای اندازه گیری سطح اکسیژن در بخش های مختلف مغز استفاده کردند تا اندازه فعالیت هر ناحیه را در زمان های مختلف آنالیز نمایند.

اهمیت کنجکاوی در مغز

دانستن مکانی که کنجکاوی در آن شکل می گیرد می تواند به ما یاری کند تا بیشتر درباره عملکرد انسان ها بفهمیم و شاید به درمان هایی برای شرایطی که در آنها کنجکاوی کاهش یافته، مانند افسردگی مزمن، منجر گردد.

نواحی مغزی مرتبط با کنجکاوی

در تحقیقات خود، دانشمندان به 32 شرکت نماینده تصاویر خاصی به نام تکسفرم (texforms) نشان دادند که در آنها اشیاء و حیوانات آشنا مانند کلاه ها یا قورباغه ها به طور مختلفی تحریف شده بودند. داوطلبان باید با اعتماد به نفس و کنجکاوی، سر درمی آوردند که هر تصویر چیست و چه می خواهد بگوید.

این ارزیابی ها با اسکن های fMRI مقایسه شد و فعالیت قابل توجهی در سه ناحیه مشاهده شد: قشر اکسیپیتوتemporal (مرتبط با تماشا و شناسایی اشیاء)، قشر پره فرنتال ونترومدیال (vmPFC) که در مدیریت ارزش ها و اعتماد به نفس نقش دارد، و قشر سینگولیت قدامی (anterior cingulate cortex) که برای جمع آوری اطلاعات استفاده می گردد.

نقش قشر پره فرنتال ونترومدیال

قشر پره فرنتال ونترومدیال به عنوان یک پل عصبی بین اطلاعات کسب شده به وسیله قشر اکسیپیتوتemporal و احساسات کنجکاوی عمل می نماید. به عبارت دیگر، مانند یک محرک عمل می نماید که به ما می گوید چه زمانی کنجکاو باشیم.

اهمیت پژوهش

این نتایج نشان می دهد که چگونه ورودی های ادراکی با پردازش های عصبی پی در پی می شوند و در نهایت احساس کنجکاوی را برانگیخته می نمایند. این پژوهش، علاوه بر ارزش درمانی بالقوه، به آنالیز این موضوع که چگونه این یافته ها ممکن است به انواع دیگر کنجکاوی نیز اعمال گردد، می پردازد.

ریشه های زیستی کنجکاوی

کنجکاوی بخشی اساسی از وجود انسان است و به بقای گونه ما یاری می نماید. بدون آن، ما در یادگیری و جذب اطلاعات تازه ضعیف تر خواهیم بود. شواهد نشان می دهد که کنجکاوی حتی تنوع زیستی را نیز تحریک می نماید.

کنجکاوی ریشه های زیستی عمیقی دارد. آنچه که کنجکاوی انسان را متمایز می نماید این است که ما را به کشف گسترده تری نسبت به سایر حیوانات راهنمایی می نماید، و اغلب به دلایلی غیر از پاداش مادی یا بقا، بلکه به خاطر خود کشف و دانستن.

این پژوهش در مجله Journal of Neuroscience منتشر شده.

منبع: یک پزشک
انتشار: 24 تیر 1403 بروزرسانی: 24 تیر 1403 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1846

به "کدام نقطه مغز مسئول حس کنجکاوی ما است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام نقطه مغز مسئول حس کنجکاوی ما است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید