آبشار سفیده یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود

به گزارش تور فرانسه، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آبشار سفیده یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود.

آبشار سفیده یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود

آبشار سفیده را میتوان جز زیباترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار از نظر موقعیت جغرافیایی از توابع شهر ندوشن بوده و در کیلومتر 2 جاده ندوشن میبد واقع است. آب این آبشار شور و نمکین بوده و در اطراف این آبشار قندیل های نمکی زیبایی وجود دارد و دارای زیبایی های منحصر بفردی هست. کارشناسان در پی آنالیز نقشه های زمین شناسی و تحقیقات پیرامون آبشار سفیده به نکات جالبی درباره پیدایش آن دست یافته اند؛ پژوهشگران با مشاهده فاکتورهایی نظیر رسوب کواترنر، وجود گسل ها و دره های U شکل حاصل از فرسایش آبی معتقدند که شکل گیری آبشار سفیده به 10 تا 15 هزار سال قبل باز میگردد. بعلاوه تحقیقات نشان می دهد که ایجاد کل منطقه مربوط به دوره چهارم زمین شناسی هست.

مهمترین دلیل نامگذاری این اثر به نام آبشار سفیده، به دلیل رنگ سفید آب شارش نموده از آبشار بوده که به سبب وجود املاح آهکی در آب آن است. حجم آب خروجی آبشار در فصول مختلف سال متفاوت بوده و در فصل بهار به حداکثر می رسد و یخ زدگی آب در فصل زمستان جلوه خاصی را به آن و طبیعیت پیرامون آن می بخشد. در مجاورت و امتداد این جاذبه طبیعی و گردشگری، آبشارهای کوچکتری واقع شده است و راستا جریان آب از ارتفاعات به سمت دشت های مجاور است.

در اطراف آبشار سفیده ندوشن، تپه ها و کوههای اطراف گونه های جانوری مانند پلنگ، قوچ و میش، کل و بز و پرندگانی نظیر کبک، تیهو و عقاب، دلیجه و سنگ چشم و خزندگان آگاما، جیکو و تیرمار زیست می نمایند و در بخشهایی از آن نیز گونه های گیاهی درمنه، گز و قلم وجود دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مهر 1401 بروزرسانی: 15 مهر 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1679

به "آبشار سفیده یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار سفیده یکی از جاذبه های طبیعی استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید