آخرین شرایط ایمنی ساختمان تازه پلاسکو

به گزارش تور فرانسه، تهران (پانا) - صبح روز پنجشنبه 30 دی سال 95 ساختمان پلاسکو پس از 3 و نیم ساعت سوختن فروریخت. پس از گذشت 5 سال ساختمان پلاسکو 1400 به زمان بهره برداری نزدیک می شود. پلاسکوی قدیم به نمادی برای ساختمان های ناایمن شهر تبدیل شده بود. سازندگان بنای تازه پلاسکو، این ساختمان را یکی از ایمن ترین بناهای مرکز توصیف می کنند. گفته می شود برخی تجهیزات ایمنی در این ساختمان برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفته است اما هنوز این ساختمان تاییدیه های ایمنی را از سازمان آتش نشانی اخذ نکرده است.

آخرین شرایط ایمنی ساختمان تازه پلاسکو

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی به پانا می گوید: سازندگان پلاسکو فقط یک بار به آتش نشانی مراجعه کرده اما از سوی آتش نشانی چندین بار از این ساختمان بازدید شده و ایراداتی گرفته شده است اما اینکه از سوی سازندگان اعلام شود کار ما به پایان رسیده است تا نیروهای سازمان آتش نشانی نظارت نهایی را انجام داده و تجهیزاتی که نصب شده مانند پرده های مقاوم در برابر حریق، سیستم های اعلام و اطفا حریق، درهای دود و... را تست کنند، اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه می دهد: تاییدیه ایمنی پس از تست تجهیزات ایمنی و نظارت بر اجرای دستورالعمل ها داده می شود که تا به امروز این تاییدیه گرفته نشده است. ما هنوز منتظریم بیایند بگویند کار تمام شده تا برای تمام دستگاه ها تست و نظارت های لازم انجام شود که منجر به تاییدیه شود.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی چندین جلسه درخصوص دستورالعمل های ایمنی ساختمان پلاسکو برگزار شده و درحال حاضر که به نظر می آید کار تمام شده است باید برای پایان کار تایید های ایمنی هم گرفته شود.

محمد نیکبخت، مدیر پروژه احداث ساختمان پلاسکو نیز به پانا می گوید: این ساختمان در 20 طبقه و 20 هزار متر مربع ساخته شده و با در نظر گرفتن آخرین دستورالعمل ها و آیین نامه های مقررات ملی ساختمان به خصوص در بحث آتش نشانی به دلیل سابقه ای که در این ساختمان به وجود آمده بود، انجام شد.

به گفته وی، معماری ساختمان با توجه به اینکه طرح ملی بود، با برگزاری مسابقه انجام شد و کوروش رفیعی برنده مسابقه شدند و طرح نمایی که شهروندان مشاهده می کنند بر اساس طرح برنده این مسابقه است. نمای ساختمان با بهره گیری از نمای ایرانی اسلامی انجام شده است. نما از نوع فخر و مدرن است؛ یعنی به صورت حفره های آجری دیده می شود. جنس نما از قطعات بتن الیاف شیشه است که هم مقاوم در برابر آتش هستند و با گذشت زمان دچار فرسودگی و سایش نمی شوند. یکسری مواد نانو هم روی اینها کار شده که باعث می شود به مرور زمان دچار آسیب نشود.

نیکبخت با اشاره به بحث ایمنی ساختمان نو و تجهیزات آتش نشانی به کار گرفته شده در ساختمان می افزاید: کل ساختمان به صورت کامل مجهز به سیستم اعلام و اطفاء حریق است. علاوه بر این، بر اساس نوترین دستورالعمل های آتش نشانی که در آیین نامه های بین المللی است و از آیین نامه NFPA آمریکا استفاده شده، بحث کنترل مدیریت دود است که این ساختمان مجهز به فن های پیشرفته و همچنین پرده ضدحریق هست که برای اولین بار در ایران در این ساختمان اجرا شده است.

مدیر پروژه احداث ساختمان پلاسکو تاکید می کند: همچنین راهروهای فرار و راهروهای امن در این ساختمان وجود دارد که تمام ساختمان در ضلع جنوبی مجهز به دو درب فرار است که از سمت نما باز می شود؛ یعنی آتش نشان ها به راحتی می توانند از داخل به خارج یا از خارج به داخل دسترسی پیدا کنند. دو آسانسور آتش نشان نیز در ساختمان است که ضوابط مربوط به آسانسورهای آتش نشان که ضدحریق است را دارد. کل اسکلت ساختمان پوشش ضدحریق خورده با موادی که مورد تایید استاندار و سازمان آتش نشانی است، انجام شده است.

وی درخصوص اینکه درحالی که به روزهای افتتاح این ساختمان نزدیک می شویم هنوز تایید ایمنی از سازمان آتش نشانی گرفته نشده است نیز توضیح می دهد: اصلا روال اخذ تاییدیه آتش نشانی به این صورت است که یکسری کارها به صورت مرحله ای از آنها اخذ می شود مثل پوشش ضدحریق که روی اسکلت خورده است. این متناسب با کاری که بود، دوستان آمدند بازدید کردند و به ما تاییدیه دادند. حتی از خود مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی هم آمدند یک کنترل مضاعفی بر روی این قضیه کردند و تاییدیه اش را دادند و در کارتابل ما هم آمده است.

نیکبخت اضافه می کند: زمانی که ما برای پایان کار اقدام می کنیم، دوستان آتش نشانی می آیند. که پرونده اش اکنون طبق دستور پرویز فتاح به جریان افتاده که گفتند حتما باید پایان کار هم خود شرکت بگیرد. بنابراین ما سه مشاور آتش نشان در این ساختمان داریم.

وی درخصوص اخطار آتش نشانی هم توضیح می دهد: اولین مرحله ای که آتش نشانی انجام می دهد، نقشه ها را با نقشه های مصوب شهرداری انطباق می دهد و اگر مغایرت داشته باشد، اخطار را صادر می کند. آن زمان درخصوص پرده های ضدحریق مواردی را تذکر داده بودند که هنوز نصب نشده بوده و الان نصب شده است؛ یا آخرین نقشه ها را می خواستند. روال کار در حال انجام است. مطمئن باشید قطعا با توجه به هزینه ای که اینجا شده، خیلی کارها برای اولین بار است یعنی پایلوت، ساختمان پلاسکو است و تاییدیه ها را حتما می گیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1453

به "آخرین شرایط ایمنی ساختمان تازه پلاسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط ایمنی ساختمان تازه پلاسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید