آشنایی با فستیوال های ژاپن و جشن های سنتی این کشور، تصاویر

به گزارش تور فرانسه، در سفر به ژاپن، فستیوال ها و رویدادهای زیادی انتظار شما را می کشند. فستیوال ها در ژاپن با نام اوماتسوری (Omatsuri) خوانده می شوند. فستیوال های ژاپن از باشکوه ترین فستیوال های دنیا به شمار می فرایند و یک تجربه منحصربه فرد از تاریخ و فرهنگ ژاپن محسوب می شوند. ژاپن هزاران فستیوال سنتی و خاص دارد که قدمت شان به بیش از هزار سال می رسد. در این فستیوال های قدرتمند، پرانرژی و هیجان انگیز می توانید شاهد سنت های محلی و لباس های بسیار زیبا باشید.

آشنایی با فستیوال های ژاپن و جشن های سنتی این کشور، تصاویر

فستیوال برف و یخ ساپورو

فستیوال برف و یخ ساپورو (Sapporo) هر سال در ماه فوریه در ساپورو، پایتخت هوکایدو (Hokkaido) برگزار می گردد. این فستیوال توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند. مجسمه هایی به شکل برج های یخی با ارتفاع 15 متر، یکی از جذابیت های این فستیوال هستند. فستیوال برف و یخ ساپورو هر سال به مدت یک هفته برگزار می گردد و یکی از محبوب ترین فستیوال های زمستانه ژاپن به شمار می رود. هرسال بیش از 2 میلیون نفر برای تماشای آثار هنری هنرمندان به این فستیوال می آیند. مجسمه های یخی هنگام شب با نورهای زیبایی روشن می شوند و زیبایی خیره کننده ای را به وجود می آورند. این فستیوال برای اولین بار در سال 1950 برگزار شد. در آن زمان دانش آموزان با ساختن آدم برفی و مجسمه های ساده در محله اودوری پارک (Odori Park)، که امروزه محل برگزاری این فستیوال است، این رویداد را جشن می گرفتند. با گذشت زمان، فستیوال ساپورو به رویدادی بزرگ تبدیل شد که در دو محل دیگر هم برگزار می گردد. در تسودومه (Tsudome)، یکی از محل های برگزاری این جشن سرگرمی های هیجان انگیزی مانند سرسره های یخی و رَفتینگ برگزار می گردد. در سوسوکینو (Susukino) بیش از 100 مجسمه یخی به نمایش گذاشته می شوند و به شکوه این مراسم می افزایند.

اومیزوتوری

اومیزوتوری (Omizutori) نام مجموعه ای از رویدادها است که در معبد تودایجی، یکی از معروف ترین معابد ژاپن در نارا (Nara)، یکی از شهرهای جنوبیِ کشور برگزار می شوند. این رویدادها مجموعه ای از آئین های توبه بودایی و یکی از جالب ترین فستیوال های سال است. از تاریخ 1 تا 14 مارس، هر روز عصر مشعل های بزرگی به بالای معبد برده و بالای سر جمعیت قرار داده می شوند. در این فستیوال مردم می توانند این مشعل ها و جرقه های آن ها را مانند مراسم آتش بازی تماشا کنند. در تاریکی شب، تماشای این مشعل ها بسیار زیبا و لذت بخش است و فرصت خوبی برای افرادی خواهد بود که دوست دارند با سنت های بودایی بیشتر آشنا شوند.

هانامی

هانامی (Hanami) در زبان ژاپنی به معنای تماشای گل ها و نام سنتی ژاپنی برای گرامی داشتن زیباییِ گل ها و شکوفه های ژاپن است. معروف ترین شکوفه ها در ژاپن ساکورا (Sakura) یا شکوفه های گیلاس هستند. در فصل بهار می توان شکوفه های گیلاس را در سراسر ژاپن مشاهده کرد. این شکوفه ها در میان مردم محلی و گردشگران محبوبیت زیادی دارند. در شهرهای بزرگ تر مانند توکیو ، اوزاکا و کیوتو ، فستیوال شکوفه های گیلاس در اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل برگزار می گردد. در روزهای فستیوال، هزاران نفر از مردم به مکان ها عمومی مانند پارک ها می فرایند تا از نزدیک شاهد زیباییِ وصف ناپذیرِ این شکوفه ها باشند. مردم به همراه خانواده های شان در پارک ها و زیر درختان صورتی، به پیک نیک و گردش، خوردنِ غذا و گوش دادن به موسیقی می پردازند. فستیوال شکوفه های گیلاس در ژاپن، از سال 1912، پس از این که شهردار توکیو، یوکیو اوزاکی (Yukio Ozaki)، حدود 3000 درخت شکوفه گیلاس در واشینگتون کاشت، دوستیِ میان ژاپن و آمریکا را جشن می گرفت. فستیوال هانامی از سال 127 به شکل امروزیِ خود جشن گرفته می گردد.

کاندا ماتسوری

کاندا ماتسوری (Kanda Matsuri) که در مرکز توکیو برگزار می گردد، یکی از 3 فستیوال برترِ ژاپن است. در این فستیوال در روزهای شنبه و یکشنبه نزدیک به 15 مِی، بیش از 100 معبد کوچک با همراهی 300 نفر در خیابان های پایتخت گردانده می شوند. در روز شنبه یک راهپیمایی در بخش های مختلف کاندا (Kanda)، اوتِماچی (Otemachi)، نیهومباشی (Nihombashi) و مارونوچی (Marunouchi) برگزار می گردد؛ نواحی اطراف با پرچم ها و معابد کوچک تزئین می شوند و ظاهری باشکوه به پایتخت ژاپن می بخشند. در دوران اِدو (Edo) در سال های 1603 تا 1867، مردمی که در این جشن شرکت می کردند، با نام اِدوکوس (Edokkos) شناخته می شدند. آنها امروزه هم مانند نیاکان خود که سرشار از انرژی و زندگی بودند این مراسم را برگزار می کنند. فستیوال کاندا ماتسوری (Kanda Matsuri) فستیوالی مملو از رنگ و تاریخ است.

تنجین ماتسوری

تِنجین ماتسوری (Tenjin Matsuri) یکی از بزرگ ترین فستیوال های قایق رانی در جهان است. این فستیوال به احترام خدای دانش و هنر، سوگاوارا نو می چیزانه (Sugawara no Michizane)، برگزار می گردد. تِنجین ماتسوری، در روزهای 24 و 25 جولای در اوزاکا جشن گرفته می گردد. در این روزهای تابستانی می توانید شاهد هنرها و مراسم سنتی ژاپنی و مردم محلی باشید که با لباس های سنتی با موسیقی کاگورا (Kagura) به پایکوبی می پردازند. موسیقی کاگورا نوعی موسیقی است که برای خدایان شینتو (Shinto) نواخته می گردد. در روز دوم فستیوال، 3000 نفر با لباس های سنتیِ قرن 8 تا 12 میلادی جشنِ تِنجین ماتسوری را برگزار می کنند. آتش بازی در نزدیکی رودخانه از دیگر نمایش های این فستیوال است.

گیون ماتسوری

فستیوال گیون ماتسوری (Gion Matsuri) که به مدت یک ماه طول می کشد، یکی از معروف ترین فستیوال های ژاپن است. این جشن در شهر کیوتو برگزار می گردد. به مدت 3 شب، خیابان های جنوب شهر کیوتو به دلیل برگزاری رژه بسته هستند. هنگام شب ها، فانوس ها آسمان شهر را روشن می کنند و دکه های غذاهای خیابانی در طول خیابان های کیوتو آماده پذیرایی از مردم با شیرینی ها و غذاهای ژاپنی هستند. زنان و دختران ژاپنی در این فستیوال کیمونوهای تابستانه و سنتی به تن می کنند و بادبزن و کیف های سنتی به دست می گیرند. ریشه این فستیوال به دوران تطهیر خدایانی که تصور می شد باعث بروز زلزله و سیل در این منطقه هستند باز می گردد. با این حال، با گذشت زمان این فستیوال به شکل امروزیِ خود درآمده است.

آوا اودوری ماتسوری

اگر می خواهید فرهنگ حقیقی ژاپن را از نزدیک ببینید، تماشای اجرای هنرمندان در خیابان های شیکوکو (Shikoku) می تواند ایده خیلی خوبی باشد. آوا اودوری (Awa Odori) یکی از بزرگ ترین فستیوال های پایکوبی در ژاپن است که سالانه بیش از 1 میلیون گردشگر را در روزهای 12 تا 15 آگوست به خود جذب می کند. این فستیوال از یکی از سنت های قدیمی به نام بون اودوری (Bon Odori)، یکی از جشن های سنتیِ بودایی الهام گرفته شده است. گفته می گردد در این فستیوال روح نیاکان به مدت چند روز به دیدن خانواده خود می آیند. پایکوبینده ها و نوازنده ها که با نام رِن (Ren) شناخته می شوند، با لباس های سنتی در خیابان ها به نواختن موسیقی و پایکوبی می پردازند. یکی از قطعاتی که برای جشن آوا اودوری نواخته می گردد، آوا یوشیکونو (Awa Yoshikono) نام دارد که بخش هایی از آن در طول رژه خوانده خواهد شد.

جیدای ماتسوری

جیدای ماتسوری (Jidai Matsuri) یکی از فستیوال های دیدنیِ ژاپن برای افرادی است که می خواهند تکامل تاریخِ ژاپن را در طول قرن ها ببینند. در این فستیوال، مردان، زنان و بچه ها با لباس های گوناگون و سنتی در خیابان های کیوتو رژه می فرایند و بخش بزرگی از فرهنگ ژاپن را به نمایش می گذارند. این فستیوال هر سال در روز 22 اکتبر برگزار می گردد. جیدای ماتسوری برای اولین بار در سال 1895 برگزار شد تا 1100 مین سالروز انتصاب کیوتو به عنوان پایتخت ژاپن را جشن بگیرد. هزاران نفر در خیابان های شهر، از باغ های سلطنتی کیوتو گرفته تا اداره ریاست کیوتو، در این فستیوال شرکت می کنند.

هاکاتا دونتاکو ماتسوری

هاکاتا دونتاکو ماتسوری (Hakata Dontaku Matsuri) در روزهای 3 و 4 مِی در شهر فوکوکا (Fukuoka) برگزار می گردد. در این فستیوال مردم در حالی که یک وسیله چوبی مخصوصِ سرو برنج به نام شاموجی (Shamoji) در دست دارند به رژه و پایکوبی می پردازند. این فستیوال با نام هاکاتا دونتاکو پورت (Hakata Dontaku Port) هم شناخته می گردد؛ زیرا شاهد رویدادهای زیادی در هاکاتا پورت (Hakata Port) یا بندر هاکاتا خواهیم بود.

تاناباتا ماتسوری

تاناباتا ماتسوری (Tanabata Matsuri) در تاریخ 6 تا 8 آگوست در شهر سِندای (Sendai) در میاگی (Miyagi) برگزار می گردد. این فستیوال بر اساس یک افسانه چینی برپا می گردد. این افسانه درباره دو ستاره به نام های آلتِیر (Altair) و (Vega) است. در این فستیوال می توانید هزاران تزئینات کاغذیِ رنگارنگ را در خیابان ها ببینید.

کوچی یوساکوی ماتسوری

کوچی یوساکوی ماتسوری (Kochi Yosakoi Matsuri) برای اولین بار در سال 1954، پس از این که مردم محلی پایکوبیِ یوساکوی ناروکو (Yosakoi Naruko) را ابداع کردند، برگزار شد. این پایکوبی بر اساس یک موسیقیِ قدیمی به نام یوساکوی بوشی (Yosakoi Bushi) اجرا می گردد. در این فستیوال مردم درحالی که وسیله ای به نام ناروکو (Naruko) را در دست دارند، با خوشحالی با این موسیقی به پایکوبی می پردازند. این فستیوال در اواسط ماه آگوست برگزار می گردد.

کیشی وادا دانجیری ماتسوری

کیشی وادا دانجیری ماتسوری (Kishiwada Danjiri Matsuri) در شهر کیشی وادا (Kishiwada) در اوزاکا برگزار می گردد. در اواسط ماه سپتامبر، مردم درحالی که دانجیری (Danjiri) را روی دستان خود حمل می کنند، در سطح شهر رژه می فرایند. دانجیری ها قایق هایی چوبی هستند که گاهی بیش از 3000 کیلوگرم وزن دارند. این فستیوال یکی از مهیج ترین فستیوال های ژاپن است. هر گروه با نهایت سرعت، تلاش می کند قایق خود را پیش ببرد. رهبران هر تیم را می توان درحالی مشاهده کرد که روی قایق های گروه خود پایکوبی می کنند.

نبوتا ماتسوری

فستیوال نِبوتا ماتسوری (Nebuta Matsuri) هر سال در تاریخ 2 و 7 آگوست در شهر آئوموری (Aomori) برگزار می گردد. نِبوتا (Nebuta) نام فانوس هایی به شکل انسان است که با همراهی هزاران نفر از مردم، درحالی که به پایکوبی و آواز مشغول هستند، در سطح شهر گردانده می شوند. این رژه هنگام غروب آفتاب شروع می گردد و تا چندین ساعت ادامه دارد.

گلدن ویک یا هفته طلایی

یکی از بزرگ ترین تعطیلات رسمی در ژاپن، گُلدن ویک (Golden Week) یا هفته طلایی نام دارد. شلوغ ترین زمان برای سفر به ژاپن، تعطیلات گُلدن ویک است. در این هفته، با شروع هوای مطبوع بهار، 4 فستیوال، یکی پس از دیگری در ژاپن برگزار می شوند. مردم در این ایام به سفر می فرایند و بیشتر کسب وکارها تعطیل است. جاذبه های گردشگری و معابد بسیار شلوغ هستند. اولین مناسبتِ هفته طلایی، روز شووآ (Showa Day) در 29 آوریل، سالروز تولد امپراطور هیروهیتو (Hirohito) است. این روز یکی از روزهایی است که محوطه قصر امپراطوری به روی عموم باز است. در تاریخ 3 مِی، روز یادبود قانون اساسی و در تاریخ 4 مِی روز گرینِری دِی (Greenery Day) یا روز سبز و در تاریخ 5 مِی، روز کودک جشن گرفته می گردد. هرکدام از این تعطیلات فرصت مناسبی برای مردم است تا از روزهای تعطیل خود و گردش در شهر لذت ببرند.

اوبون

اوبون (Obon) یکی از فستیوال های تابستانه در ژاپن است. این فستیوال به مدت 3 روز جشن گرفته می گردد. مردم محلی اعتقاد دارند روح نیاکان شان در این روز به خانه باز می گردد. مردم در روزهای فستیوال اوبون، به معابد و مقبره های خانوادگی می فرایند و جلوی خانه ها فانوس قرار می دهند تا راهنمای ارواح باشند. اوبون یکی از مهم ترین زمان های سال برای خانواده ها محسوب می گردد. بیشتر مردم در این روزها به خانه های اجدادیِ خود می فرایند؛ به همین دلیل ترافیک و تاخیر در سیستم حمل ونقل عمومی بیشتر از همیشه دیده می گردد و معابد از دیگر ایام سال شلوغ تر هستند. در برخی مناطق فستیوال اوبون در روز 15 جولای و در برخی دیگر در روزهای 15 آگوست یا روز پانزدهم ماه هفتم سال قمری برگزار می گردد.

تایکو نو های

تایکو نو های (Taiko no hi) یا روز سلامت و ورزش، یکی از تعطیلات رسمیِ ژاپن است که به مناسبت افتتاحیه المپیک 1964 توکیو برگزار می گردد. یکی دیگر از علل برگزاری این فستیوال تشویق مردم برای داشتن یک زندگی فعال و سالم است.

کینرو کانشا نو های

کینرو کانشا نو های (Kinro Kansha no Hi) روز کارگر و روز شکرگزاری در ژاپن است که در روز 23 نوامبر جشن گرفته می گردد. در این روز به کارگرانی که در توسعه کشور نقش مهمی دارند، ادای احترام می گردد.

روز کوه

روز 11 آگوست، یکی از تعطیلات رسمی ژاپن است و به عنوان روزِ کوه (Mountain Day) نام گذاری شده است. این روز از سال 2016 به منظور بزرگ داشت طبیعت به تقویم و تعطیلات ژاپن اضافه شده است. در این روز مردم نه تنها یک روز تعطیل و بدون کار را سپری می کنند، بلکه می توانند درباره اهمیت کوه ها مطالعه داشته باشند.

اومی نو های

اومی نو های (Umi no Hi) یا روز اقیانوس (Marine/Ocean Day) به منظور اهمیت اقیانوس در زندگی مردم در جزیره ژاپن به عنوان یکی از تعطیلات رسمی انتخاب شده است.

انقلاب تابستانی

انقلاب تابستانی (Summer Solstice) یکی از فستیوال های ژاپن است که در روزهای 20 و 21 ژوئن جشن گرفته می گردد. این روز، به عنوان بلندترین روز سال شناخته می گردد.

شونبون نو های

شونبون نو های (Shunbun No Hi) یکی از فستیوال های بهاره ژاپن است که در روزهای 20 و 21 مارس جشن گرفته می گردد. این فستیوال به مناسبت انتها زمستان و شروع بهار برگزار می گردد. در این روزها مردم برای ادای احترام به نیاکان خود به آرامگاه های خانوادگی می فرایند. این فستیوال یکی از تعطیلات محبوب کشاورزان است؛ زیرا برای فراوانیِ محصول دعا می کنند.

هینا ماتسوری

هینا ماتسوری (Hina Matsuri) یا فستیوال دختران، یکی از فستیوال های محبوب مردم ژاپن است که در روز 3 مارس جشن گرفته می گردد. در این روز والدین برای دختران شان آروزی شادی و موفقیت می کنند در این روز در بسیاری از خانه های ژاپن می توانید عروسک ها و شکوفه های هلو را ببینید.

کنکوکو کینن نو های

کنکوکو کینن نو های (Kenkoku Kinen no hi) یا روز بنیاد ملی (National Foundation Day) یکی از مناسبت های تاریخی ژاپن است که در روز 11 فوریه جشن گرفته می گردد. در این روز پرچم کشور برافراشته می گردد و نخست وزیر برای مردم سخنرانی می کند. مردم هم با تکان دادن پرچم هایی که در دست دارند، افتخار ملی خود را نشان می دهند.

گانجیتسو

فستیوال گانجیتسو (Ganjitsu) یا سال نو همزمان با تمام مردم جهان در روز 1 ژانویه جشن گرفته می گردد. بیشتر کسب وکارها تا تاریخ 3 ژانویه تعطیل هستند و فستیوال ها و مراسم مختلفی در سراسر کشور برگزار می گردد. مردم ژاپن اعتقاد دارند که هر سال را باید با انگیزه ای تازه و بدون نگرانی شروع کرد و مسائل قدیمی را پشت سر گذاشت تا بتوان سال جدید را با شادی و رویکردی نو شروع کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 835

به "آشنایی با فستیوال های ژاپن و جشن های سنتی این کشور، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فستیوال های ژاپن و جشن های سنتی این کشور، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید