آیا احیای سرای کوچک عزیز الله اف پس از 3 سال به انتها می رسد؟

به گزارش تور فرانسه، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که آیا احیای سرای کوچک عزیز الله اف پس از 3 سال به سرانجام می رسد؟

آیا احیای سرای کوچک عزیز الله اف پس از 3 سال به انتها می رسد؟

سید فرهاد حجازی، شهردار منطقه ثامن در مورد آغاز بازسازی و احیای سرای عزیز الله اف اظهار کرد: بازار فرش و سرای عزیز الله اف از بازارهای قدیمی اطراف حرم محسوب می گردد که شهرداری مشهد از محل اوراق مشارکت شهرداری نسبت به جذب پیامانکار اقدام نموده و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و بازاریان این سرا نسبت به احیای بنا اقدام نموده است.

وی اضافه کرد: آغاز کار کمی با تاخیر همراه بود که سعی نموده ایم این تاخیرها را نیز جبران کنیم. سعی داشتیم فروشندگان بطور همزمان نیز نسبت به احیا و بازسازی مغازه های خود اقدام نمایند تا فضای مناسبی برای موضوعات گردشگری و تاریخی مشهد ایجاد گردد.

شهردار منطقه ثامن گفت: سرای عزیز الله اف دارای 2 سرای کوچک و بزرگ است. در ابتدا قرار بود با هماهنگی میان شهرداری منطقه ثامن، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و صاحبان سرقفلی های داخل آن نسبت به احیای سرا اقدام گردد و هر کدام یک سوم مبلغ را پرداخت نمایند. متاسفانه مغازه داران و میراث فرهنگی نتوانستند نسبت به تامین منابع اقدام نمایند. در ابتدا حدود 400 میلیون تومان پرداخت کردیم؛ سپس در دوره محمدرضا کلایی، شهردار سابق مشهد مقرر شد 2 میلیارد و 400 میلیون تومان دیگر به اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، مجری این پروژه یاری کنیم.

حجازی گفت: نسبت به کسب تاییدیه این مبلغ از شورای شهر مشهد اقدام نموده ایم و منتظریم تاییدیه آن برسد تا بتوانیم با تامین منابع به وسیله میراث فرهنگی نسبت به موضوعات ایمن سازی و پایدارسازی سازه ساختمان که از معدود ساختمان های میراثی در سراسر کشور است، اقدام نموده و احیای آن را به سر انجام برسانیم.

وی ادامه داد: البته احیای سرای عزیز الله اف همت خود مغازه داران را نیز می طلبد و میراث فرهنگی باید مقداری از بودجه و اعتبارت خود را در این موضوع هزینه کند تا سرای عزیز الله اف به عنوان یکی از فضاهای تاریخی بافت پیرامونی حرم نگهداری شده و مورد استفاده زائران و مجاوران قرار بگیرد.

شهردار منطقه ثامن بیان نمود: مشاوره ایمن سازی این پروژه را اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر عهده گرفته است. برای احیای بازار فرش به عنوان مجری از دانشگاه خیام استفاده شد اما اینجا مجری میراث فرهنگی است.

احیای سرا 7 میلیارد تومان هزینه احتیاج دارد

حجازی در پاسخ به این سوال که پروژه احیای سرای عزیز الله اف چه مقدار اعتبار احتیاج دارد، گفت: احیای سرای کوچک حدود هفت میلیارد تومان هزینه احتیاج دارد که ممکن است این رقم به 10 میلیارد تومان نیز برسد اما سرای بزرگ با توجه به اینکه سقف بیشتری دارد و حدود 120 مغازه در آن جای گرفته، به مراتب به مبالغ بیشتری احتیاج دارد.

وی توضیح داد: برای ایمن سازی سرای کوچک در حد ایمن سازی که مسئله ای برای تردد عابرین ایجاد نگردد و واژگونی اتفاق نیفتد، یاری هایی به اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است. تمام ارگان ها باید به یاری یکدیگر بیایند. امکان پذیر نیست که شهرداری تمام اقدامات احیای این سرا را انجام دهد. میراث فرهنگی نیز با توجه به اعتبارات اندک خود به تنهایی از پس احیای این پروژه بر نخواهد آمد.

حجازی ادامه داد: احیای سرای عزیز الله اف همت بازاریان و مغازه داران را نیز می طلبد، چرا که شاید تامین مابقی مبلغ احیای این سرا در توان شهرداری نباشد و باید به وسیله میراث فرهنگی و صاحبان مغازه ها تامین اعتبار گردد.

شهردار منطقه ثامن اظهار کرد: سرای بزرگ در حال حاضر رونق دارد. با توجه به اجناسی که در این بازار فروخته می گردد، کلاس هایی برای ایمنی بازاریان به وسیله آتش نشانی برگزار شده تا دچار آسیب دیدگی نشوند اما تعطیلی سرای کوچک سه ساله شده و بازسازی آن در اختیار اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی قرار گرفته است.

وی تاکید نمود: اگر بتوانیم براساس مصوبه شورای شهر 2 میلیارد و 400 میلیون تومان را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهیم، امیدواریم اقدامات احیای سرای کوچک پیش از انتها سال به انتها برسد و در اختیار صاحبان مغازه ها قرار گیرد تا پس از آن بتوانیم به سراغ احیای سرای بزرگ برویم.

منبع: همگردی
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1622

به "آیا احیای سرای کوچک عزیز الله اف پس از 3 سال به انتها می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا احیای سرای کوچک عزیز الله اف پس از 3 سال به انتها می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید