اردوغان: شاید نسل کشی بومیان آمریکا را به رسمیت بشناسیم

به گزارش تور فرانسه، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که ممکن است این کشور نسل کشی بومیان آمریکایی توسط اروپایی های مهاجر را به رسمیت بشناسد.

اردوغان: شاید نسل کشی بومیان آمریکا را به رسمیت بشناسیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که این کشور ممکن است نسل کشی بومیان آمریکایی به دست اروپایی های مهاجر به قاره آمریکا را به رسمیت بشناسد.

به نوشته پایگاه اینترنتی نشریه ایندیپندنت، این اظهارات اردوغان در واکنش به اقدام اخیر سنای آمریکا در تصویب به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی بوده است.

اردوغان که با شبکه خبری هابر مصاحبه می کرد، گفت: ما باید با اتخاذ چنین تصمیماتی در مجلس با اقدام آمریکا ابراز مخالفت کنیم و این چیزی است که ما انجام می دهیم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: آیا می توانیم درباره آمریکا بدون اشاره کردن به بومی های این کشور صحبت کنیم؟ این برهه ای ننگین در تاریخ آمریکا به شمار می آید.

مجلس سنای آمریکا چند روز پیش قطعنامه ای را تصویب کرد که نسل کشی ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی را به رسمیت می شناسد. اقدام سنا بعد از تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا صورت گرفت و دو نهاد کنگره به رغم مخالفت های کاخ سفید، این قطعنامه را تصویب کردند.

آمریکا و ترکیه به مدت چندین دهه در زمینه به رسمیت شناختن راندن و کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به عنوان نسل کشی دارای اختلاف بوده اند. ترکیه می گوید که آنچه در سال 1915 رخ داد، نسل کشی نبوده است. آنکارا تأکید دارد که آنان در درگیری های جنگ جهانی اول کشته شده اند.

با این حال ارمنستان می گوید که اقدامات امپراطوری عثمانی در آن موقع باعث مرگ 1.5 میلیون نفر شده است. به گفته ارامنه، این افراد بین سال های 1915 تا 1917 قربانی کشتارهای برنامه ریزی شده، کوچ اجباری و گرسنگی شده اند.

آنچه کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی خوانده می گردد، برای دهه ها عامل تنش بین ارمنستان و ترکیه شده است و دو کشور با وجود 330 کیلومتر مرز مشترک هیچ روابط دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند.

دولت ترکیه وقوع درگیری ها در سرزمین های تحت سیطره امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را منکر نمی گردد ولی مخالف این است که از رویدادهای بین سال های 1915 و 1917 میلادی را به عنوان نسل کشی یاد گردد. آنکارا، ادعای ارامنه مبنی بر کشته شدن بیش از یک میلیون و نیم ارمنی در امپراتوری عثمانی را اغراق آمیز می داند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1215

به "اردوغان: شاید نسل کشی بومیان آمریکا را به رسمیت بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: شاید نسل کشی بومیان آمریکا را به رسمیت بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید