از دست دادن های جانسون و ترامپ تا هشدار جدی مرکل: بزرگترین چالش پس از جنگ جهانی دوم

به گزارش تور فرانسه، ویروس کرونا در کدام کشورها بیشتر و در کدام کشورها کمتر قربانی گرفته است؟ و دولت های کشورهای صنعتی برای مبارزه با این ویروس چه تمهیداتی در نظر گرفته اند؟

از دست دادن های جانسون و ترامپ تا هشدار جدی مرکل: بزرگترین چالش پس از جنگ جهانی دوم

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

مهسا مژدهی: یک ماه بعد از همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان، امار مبتلایان در بسکمک از کشورها تساعدی است. در پی این اتفاق بسکمک از کشورها که تمهیدات ویژه ای را در قبال اتفاقات اخیر اتخاذ کرده اند. در حال حاضر کرونا تا لحظه تنظیم این گزارش در جهان بیش از سیصد و سه هزار نفر را مبتلا کرده که از میان آنها سیزده هزار نفرکشته شده اند. چین به عنوان کشوری که بیماری از آنجا اغاز شده فرایند پیروزی را در کم کردن رشد بیماری طی کرده است. اما ایتالیا با وجود اینکه نسبتا به موقع قرنطینه و محدودیت ها را اجرایی کرده، حالا تلفات بسکمک سنگینی داشته است. اینجا نگاهی به امار مبتلایان و رویکرد دولت ها به این بیماری پرداخته ایم:

چین، کاهش سرعت بیماری

کرونا از چین اغاز شد اما این روزها این کشور پیروز شده تا سرعت شیوع بیماری را به شدت کاهش دهد. همچنین اقدامات به موقع دولت این کشور باعث شد که بیماری در سطح تمام شهرهای چین گسترش نیابد. ویروس ابتدا از شهر ووهان شروع شد اما بعد دولت در ابتدا 5 شهر و بعد 13 شهر دیگر را هم قرنطینه کرد. حتی در برخی بخش های مراسم ازدواج هم تعلیق شد و چین از اروپائی ها خواست تا ارسال کمک ها به کشورهای درگیر را تسهیل کند. بسکمک از کشورها هم رفت و امد خود را با چینی ها قطع کرده بودند.

این موضوع اسیب شدیدی به اقتصاد چین وارد کرد. همچنین بروز نژاد پرستی از سوی دیگر کشورها نسبت به چینی ها بالا گرفت. حتی ترامپ رئیس جمهور امریکا هم دو بار در توئیتر خود کرونا را ویروس چینی نامید و این موضوع باعث شد تا بسکمک به این فکر بیافتند که در آینده این موضوع بتواند مسائل زیادی را برای چین و شهفرایندانش به وجود بیاورد. با این وجود قرنطینه شهرها، خدمات رسانی دوت به افرادی که در قرنطینه به سر می بردند و ساخت بیمارستان با بالاترین سرعت ممکن از عواملی بود که باعث شد کرونا در این کشور فرایند نزولی بگیرد. به نظر می رسد که حالا چین هرچند هنوز بالاترین میزان مبتلایان را دارد اما در کنترل ویروس و شدت گسترش آن پیروز عمل کرده است.

در حال حاضر چین بیش از 81 هزار مورد مبتلا به کرونا دارد و از این میان 3.255 هزار نفر کشته شده اند. تعداد مبتلایان جدید نسبت به دیگر کشورهای درگیر به شدت کمتر است. ممنوعیت ها و قرنطینه برخی شهرها در چین به کاهش شتاب بیماری انجامیده است.

ایتالیا، رکورددار کشته شدگان

ایتالیا در روزهای گذشته با وجود محدودیت های این کشور رکورد زده است. ویروس کرونا از همان ابتدا در ایتالیا اغازی طوفانی داشت و بلافاصله مراکز اموزشی و عمومی در ده شهر این کشور بسته شد.

نخست وزیر ایتالیا در خصوص این نحوه برخورد گفته بود: امروز فاصله می گیریم تا فردا همدیگر را در آغوش بگیریم. با همه گیری بیماری در شهرهای شاقتصادی ایتالیا، تمامی مراکز درمانی و پزشکان دو استان شاقتصادی لومباردیا و وِنِتو؛ که حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارند؛ با اعلام شرایط قرمز، در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند. با قرنطینه شهرهای این منطقه؛ ورود و خروج به آن ها؛ مگر در خصوص حامل های سوخت؛ مواد غذایی و دارویی؛ و دیگر مایحتاج اولیه محدود شد. سپش علاوه بر لغو کلیه پروازهای بین المللی به مقاصد خارج از اتحادیه اروپا و آزمون سلامت از دیگر مسافران در فرودگاه؛ قانون منع رفت و آمد؛ مگر در موارد ضروری، با ارایه گواهی ممکن شد.

در این کشور رستوران ها و کافه ها، کارناوال ها و عشای ربانی و رخدادهای ورزشی تعطیل شدند. در عین حال در ایتالیا قرنطینه شهرها کمی بعد عمومی شد و به دیگر بخش های این کشور تسری یافت و مشاغل تعطیل و کارها به دورکاری تبدیل شد. در ایتالیا سرعت همه گیری به شدت بالاست و بالا بودن متوسط سن شهفرایندان و جابه جایی زیاد افراد در هفته های اولیه شیوع بیماری باعث وخامت اوضاع شده است. دولت تلاش کرده تا خدمات درمانی را برای بیماران فراهم کند اما محدودیت منابع به شدت بر فرایند درمان تاثیر گذاشته است. اروزولا فن درلاین رییس کمیسیون اروپا روز بیست و سوم اسفندماه گفت که اتحادیه اروپا برای کمک به ایتالیا در مقابله با شیوع ویروس کرونا، هرکاری که لازم باشد انجام خواهد داد. به نظر می رسد بخش مهمی از این کمک ها اقتصادی باشد. این در حالی است که دولت ایتالیا تا کنون بودجه ای معادل 28 میلیارد دلار برای مقابله با کرونا معین کرده است. در ایتالیا تا این لحظه بیش از 58 هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند که در این میان سه هزار و دویست و پنجاه و پنج نفر کشته شده اند. امار روزانه در این کشور به شدت بالاست و به نظر می رسد که بعد از چین مهم ترین مرکز نشر ویروس کرونا در ایتالیا باشد. همچنین با اغاز بهار ایتالیا همه صنایع و تولید را به مدت دو هفته تعطیل کرد و بنادرش را هم بست.

اسپانیا، قرنطینه نصفه و نیمه

در اسپانیا هم مانند ایتالیا فرایند رشد بیماری سرعت زیادی دارد.دولت این کشور ابتدا شرایط قرمز گفت و بعد در بخش هایی از کشور محدودیت هایی برای عبور و مرور شهفرایندان وضع شد. دولت به مردم این کشور اعلام کرده که جز برای خرید های ضروری، کار یا کمک به سالمندان از خانه خارج نشوند. در این کشور هنوز برخی از مشاغل تعطیل نشده اند و افراد در برخی از شهرها کماکان بر سر کار می فرایند. انتقادهایی از دولت وجود دارد که چرا تمهیداتی که ایتالیا اندیشیده در اسپانیا دنبال نمی شود. به نظر می رسد در ابتدا دولت اسپانیا با جدی نگرفتن ابعاد بیماری، به گسترش آن در این کشور دامن زد. برخی از مردم در خواست دارند که تولید و صنعت در اسپانیا هم متوقف شود اما دولت هنوز نپذیرفته است. به دلیل نوع بیمه افراد در اسپانیا، درمان به صورت رایگان انجام می شود و حتی مهاجران هم می توانند از خدمات درمانی رایگان بهره مند شوند. تمامی مدارس، رستوران ها، اماکن ورزشی و اماکن فرهنگی تعطیل شده اند و تمهیدات پیشگیرانه مسئولان محلی در روزهای اخیر تمدید شده است و گردهمایی های اجتماعی یکسره ممنوع اعلام شده است.

در اسپانیا تا این لحظه بیش از 25 هزار نفر مبتلا به کرونا وجود دارد که در این میان 1378نفر کشته شده اند. رشد بیماری شدت زیادی دارد و طبق اخرین امار 3800 بیمار جدید در روزهای اخیر به بیمارات اضافه شده. عمده بیماران در مادرید هستند.

امریکا به دنبال دادن تسهیلات به مبتلایان

در روزهای ابتدایی شیوع بیماری در امریکا، هیچ کس آن را جدی نگرفت. در راس این موضوع هم دونالد ترامپ قرار داشت. او حالا متهم است که با بی اعتنایی به این موضوع به شیوع کرونا در ایالات متحده کمک کرده است. مدتی طول کشید تا بلاخره دولت متوجه شود که خطری جدی در کمین امریکاست و دیگر کرونا تنها به چین محدود نشده است. حتی کار به آنجا رسید که بایدن و سندرز، کنندگان حزب دموکرات که در حال حاضر در حال رقابت های درون حزبی هستند هم به رئیس جمهور امریکا حملات زیادی بابت برخوردش با ویروس داشتند. در حال حاضر برخی از ایالت های امریکا در قرنطینه است و منع رفت و امد اعلام شده. امریکا همچنین پروازها از سوی اروپا را هم به ایالات متحده لغو کرده است. مدارس، رستوران ها و کافه ها در برخی از شهرها بسته شده اند. نام نیویورک در صدر شهرهایی قراردارد که تعداد مبتلایان به کرونا در آن بالاست. امکان رکود اقتصادی در ایالات متحده بر اثر کرونا بالا گرفته و بسکمک نگران خدمات درمانی در این کشور هستند. چرا که ترامپ با تعلیق بیمه اوباما، سیستم درمان امریکا را بهم ریخته و نگرانی هایی از بابت توزیع درمان وجود دارد. از سوی دیگر رئیس جمهور این کشور تلاش می کند تا هر طور شده نفر اولی باشد که خبر از کشف داروی کرونا آن هم در کشور خودش می دهد.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه طرح بسته حمایتی 100 میلیارد دلاری جهت کمک به کارگران آسیب دیده از تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا را به تصویب رساند. یورونیوز نوشته است که کنندگان و کاخ سفید علاوه بر این بر سر یک طرح بسیار بزرگ برای کمک به بهبود اقتصاد ایالات متحده رایزنی کردند. گفته می شود ارزش اقتصادی این طرح ممکن است تا یک هزار و 300 میلیارد دلار تخمین زده شود. انجام رایگان تست های پزشکی گسترده برای افرادی که نیاز انجام آزمایش کرونا را در خود احساس می کنند، به خصوص برای افرادی که از بیمه تکمیلی محروم هستند و اعطای مرخصی های فوری استعلاجی با حقوق برای کارگران و کارمندان تمام وقت از جمله تسهیلات در نظرگرفته شده در این طرح است.همچنین کاخ سفید بودجه مبارزه با این بیماری را 8 میلیارد دلار معین کرد که داد کنندگان را وحشت زده کرد، چرا که آنها اعتقاد دارند این کفاف مبارزه با این ویروس را نمی دهد و بودجه بیشتری باید معین شود.

وحشتی که ترامپ به جان مردم و کنندگان انداخت تنها به بودجه ختم نشد او حتی با مردم دست می داد و در دیدار با هیات برزیلی مشکوک به کرونا شد که تست او منفی از آب درآمد. کنندگان معتقدند که رفتار او با این ویروس خطر اشاعه آن را بسیار زیاد خواهد کرد.

تا این لحظه بیست و چهار هزار نفر در آمریکا مبتلا به کرونا هستند که در این میان 244 نفر کشته شده اند.

انگلیس و بی اعتنایی اولیه بوریس جانسون

انگلیس روز دوم فروردین برای تامین مواد غذایی در این کشور اتاق جنگ تشکیل داد اما هنوز انگلیسی های بوریس جانسون را برای بی اعتنایی هایش نسبت به شیوع بیماری نبخشیده اند. او هم مانند همتای امریکایی خود با رفتارهای نسنجیده و عادی نشان دادن این ویروس با دست دادن همگانی در تلوزیون ملی کشورش گفت من به همه دست دادم و اتفاقی هم نخواهد افتاد! همان لحظه وزیر بهداشت این کشور گفت پس حتما با من دست نده چون شما خطرناکی! با اینحال ایده اولیه دولت این بود که بخشی از جامعه به هر حال باید به کرونا مبتلا شوند و بهتر است که دولت خودش را کنار کشیده و دست به قرنطینه یا ایجاد محدودیت های ویژه نزند.

با این حال اواخر هفته گذشته مدارس و دانشگاه ها در بریتانیا بسته شدند. اسکاتلند و ولز نیز پیشتر اعلام کرده بوند که مدارس خود را تعطیل می کنند. سر آخر نخست وزیر بریتانیا در سخنانی ضمن توصیه برای پرهیز از شرکت در اجتماعات غیر ضروری، از شهفرایندان کشورش خواست اگر علائم بیماری در خود مشاهده می کنند در خانه بمانند. جانسون همچنین وعده کمک اقتصادی به خانواده ها داد و تاکید کرد که برای حمایت از مستاجران، قانونی اضطراری وضع می شود. پایان روز شنبه انگیس به طور کامل از استراتژی که پیش از این اتخاذ کرده بود عقب نشینی کرد و بودجه ای 39 میلیارد دلاری را برای مقابله با این ویروس معین کرد.

تا این لحظه انگلیس بیش از 5 هزار نفر مبتلا دارد که در این میان 233 نفر درگذشته اند. رشد بیماری هر چند به اندازه ایتالیا و اسپانیا نیست اما از شدت نسبتا بالایی برخوردار است.

فرانسه و بحران کمبود ماسک

کمبود ماسک در فرانسه تبدیل به یک بحران بزرگ شده که دولت را تحت فشار قرارداده است. این موضوع ابتدا از شکایت پزشکان و کادر پزشکی شروع شده بود. بعد دولت اعتراف کرد که با بحران ماسک رو به روست. این در حالیست که قواعد و قوانین سختی در فرانسه برای عبور و مرور در سطح شهرها ایجاد شده و شهفرایندان حق ندارند به غیر از موارد ضروری از خانه خارج شوند. در غیر این صورت آنها باید جریمه های بسیار سنگینی پرداخت کنند. همچنین ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه بالاخره گفت که برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا دستور داده است تا اماکن عمومی از نیمه شب شنبه هفته گذشته بسته شود. تصمیم بسته شدن اماکن عمومی بنا به گفته مقامات این کشور، شامل رستوران ها، کلوب های شبانه، کافه ها و سینماها نیز می شود. محدودیت های ایجاد شده در فرانسه شامل داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی و پمپ بنزین ها نیست.

اتوبوس ها و قطارها به فعالیت خود ادامه می دهند اما نخست وزیر و دیگر مقامات فرانسه از شهفرایندان کشور خواسته اند تا از وسایل نقلیه به صورت محدود استفاده کنند. به گفته نخست وزیر فرانسه، شهفرایندان تا آنجا که ممکن است دورکاری کنند. اما کماکان بسکمک از مردم برای شرکت در ادارات از خانه خارج می شوند. فرانسه تا این لحظه بیش از 14هزار مبتلا دارد که 562 نفر از آنها در گذشته اند. شتاب بیماری بعد از اسپانیا قرار گرفته است.

این درحالی است که دولت به دستور مکرون 300 میلیارد یورو برای مبارزه با این ویروس را اختصاص داده است. با اینحال مکرون همچنان با رهبران اروپایی بر سر اقدامات آنها درگیری دارد و معتقد است که هر اتفاقی بیفتد ما یک اتحادیه هستیم و باید مرزهای کشورهای اروپایی به یکدیگر باز باشد و داد و ستد پزشکی و بهداشتی همچنان در جریان باشد.

آلمان و تبدیل هتل ها به بیمارستان

مرکل یکی از کسانی بود که کرونا را از همان ابتدا جدی گرفت. منع رفت و امد در شهرها به موقع اجرا شد و نخست وزیر هشدار داد که ممکن است درصد بالایی از جامعه به این بیماری دچار شود. یکی از مسائل المان مانند بسکمک دیگر از کشورهای اروپایی جمعیت مسن کشور است که در برخورد با این بیماری از مقاومت کمتری برخوردارند. آلمان گفته در تدارم سیاست های اجرایی خود برای مهار بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا قصد دارد برخی هتل ها و سالن های بزرگ را به بیمارستان تبدیل کند.

در بیانیه دولت آلمان آمده است که پذیرش بیماران مبتلا و یا مشکوک به بیماری کووید 19 در چنین مکان هایی تنها برای ارائه درمان های رایج صورت می گیرد و این امر سبب خواهد شد تا بخش های مراقبت های ویژه در بیمارستان ها ظرفیت و توان بیشتری برای ارائه خدمات درمانی مناسب داشته باشند. سرعت بیماری در المان چندان زیاد نیست اما به نظر می رسد دولت عزمش را جزم کرده تا اسیب کمتری نسبت به دیگر کشورها ببیند. در حال حاضر ارتش این کشور برای مقابله با کرونا فراخوانده شده است و حتی سربازان ذخیره هم به کار گرفته شده اند. همچنین ورود شهفرایندان غیر اروپایی به این کشور به مدت یک ماه معلق شده. با تایید صدراعظم آلمان این کشور 150 میلیارد یورو به مبارزه با کرونا اختصاص داده است.

مرکل روز چهارشنبه 28 اسفند (18 مارس) در نطقی تلویزیونی شهفرایندان آلمان را مورد خطاب قرار داد و از آنان خواست همراه با دولت تمام تلاش شان را به کار گیرند تا از گسترش سریع ویروس کرونا و بیماری کووید-19 جلوگیری کنند. صدراعظم آلمان شیوع ویروس کرونا، کووید 19، را بزرگ ترین چالش این کشور پس از جنگ جهانی دوم تا به امروز دانست و تاکید کرد، همه باید از افراد آسیب پذیر در برابر این بیماری محافظت کنند. مرکل در سخنانی مایوس کننده گفت 60 تا 70 درصد جمعیت آلمان به این ویروس مبتلا خواهند شد. صدر اعظم آلمان در این سخنرانی که از چند شبکه خصوص هم پخش شد، تاکید کرد: بگذارید که بگویم این رخدادی جدی است. پس آن را جدی بگیرید.صدراعظم آلمان سپس با بیان این که آلمان یکی از بهترین نظام های بهداشت و درمان را در جهان دارد، گفت: اما اگر افراد بسکمک در یک دوره کوتاه بیمار شوند، بیمارستان ها ظرفیت پذیرش آنها را نخواهند داشت.

در المان تا این لحظه بیش از 23 هزار مبتلا وجود دارد و تعداد درگذشتگان به 83 نفر رسیده است

ترکیه و تمهیدات ویژه

از ترکیه به عنوان یکی از کشورهایی یاد می شود که توانسته بیماری را به طور پیروزیت امیزی کنترل کند. این کشور در حالی که تقریبا تمام همسایگانش درگیر کرونا بودند، تا مدت ها اماری از این بیماری منتشر نکرد اما بلاخره اعلام شد که در ترکیه هم بیماری پیدا شده است. با این حال تعداد مبتلایان نسبت به دیگر کشورها در ترکیه پایین است. دولت محدودیت رفت و امد وضع کرده و بازارها و فروشگاه ها بسته اند. در عین حال حتی دولت دست به برداشتن سکوهای پارک زده تا شهفرایندان مسن برای گذران وقت در این مکان ها از خانه خارج نشوند.

ترکیه از تدارک یک بسته حمایتی 14 میلیارد یورویی برای کمک به اقتصاد این کشور در برابر زیان های احتاقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ضمن رونمایی از این طرح حمایتی از شهفرایندان کشورش خواست تا آنجا که ممکن است در منازل خود بمانند و کم تر به مکان های عمومی تردد کنند. رئیس جمهوری ترکیه که در پایان نشستی در آنکارا با خبرنگاران سخن می گفت کاستن از میزان اقتصادیات برای شرکت ها و نیز اعطای کمک های اقتصادی به خانواده های کم بضاعت را از جمله دیگر اقدامات دولت برای کاستن از تبعات اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کرونا در کشورش و جهان خواند. ترکیه 670 مورد بیماری را گزارش داده که نه نفر از این بیماران کشته شده اند.

به گزارش خبرنگاران، رهبران اروپایی این روزها هم با کرونا می جنگند هم با اقدامات آمریکایی ها، ترامپ هفته گذشته مرزهای ایالات متحده را به روی اروپا بست. او معتقد است که ویروس از آنجا به آمریکا رسیده است. او در حالی اروپا را متهم می کند که درتوئیت های خود مکرر چین را محکوم کرده است و پمپئو وزیر خارجه اش نیز اصطلاح ویروس چینی را در جهان پخش کرده است! از طرفی دیگر آلمان که قبل تر مرزهای خود را به روی کشورهای اروپایی بسته بود با اعتراضات شدید فرانسه روبرو شد و عقب نشینی کرد و قرنطینه را در سطح خانگی تنزل داد. اتحادیه اروپا نیز به همه کشورها درباره بحران درمان و کمبود کالاهای پزشکی و کمبود بیمارستان هشدار داده است. با این حال با بسته شدن مرزهای آمریکا و جدال رهبران اروپایی به نظر می رسد که این قاره سبز دچار یک رکود اقتصادی شود یا اگر هم نشود ضربه اقتصادی سنگینی خواهد خورد این هشداری است که مکررا مکرون آن را خطاب به رهبران اروپا می دهد و امارا مبتلایان دقیقه ای بالا می رود!

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 378

به "از دست دادن های جانسون و ترامپ تا هشدار جدی مرکل: بزرگترین چالش پس از جنگ جهانی دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دست دادن های جانسون و ترامپ تا هشدار جدی مرکل: بزرگترین چالش پس از جنگ جهانی دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید