ایران از نظر فراوری علم در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه 15 را داراست
به گزارش تور فرانسه، تهران (پانا) - معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح نمود که جایگاه علمی ایران در بحث فراوریات علمی شرایط خوبی است و ایران از نظر فراوری علم در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه 15 را داراست از نظر فناوری رتبه 71 را دارد زیرا آنگونه که باید از امکانات گسترده موجود برای تجاری سازی علم استفاده نشده است.
به گزارش ایرنا، علی خیرالدین روز دوشنبه در برنامه جشنواره پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و صنعت به سهم اعتبارات پژوهش در فراوری ناخالص ملی که چهار دهم درصد است، اشاره نمود و افزود: قرار بود سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از فراوری ناخالص ملی سه درصد باشد اما چهار دهم درصد است و به نیم درصد هم نمی رسد و در سال های مختلف به صورت نزولی بوده است.
وی ادامه داد: در بحث درآمدزایی دانشگاه ها در کشورهای مختلف بودجه های معینی دارند. به عنوان نمونه بودجه دانشگاه استنفورد در سال 2014 حدود 12 میلیارد دلار بود و شرکت هایی که از این دانشگاه زایش می کردند، 18 میلیارد دلار به دانشگاه یاری می کردند. این درحالی است که بعد وابستگی دانشگاه های ایران به بودجه بسیار بالا است و از نظر بودجه 90 درصد به دولت وابسته هستیم و نتوانستیم تحقیقات را به خوبی به فروش و علم را تجاری سازی کنیم.
خیرالدین معتقد است: باید ریل گذاری جدیدی آغاز گردد. اکنون با قانون همسان سازی حقوق امور اقتصادی دانشگاه ها تعطیل شده و همه بودجه به پرداخت حقوق کارکنان اختصاص می یابد و دانشگاه ها کار خاصی انجام نمی دهند. اکنون هشدار می دهم با این ریل گذاری دانشگاه ها به انزوا کشیده می شوند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نسل های دانشگاه ها نیز اشاره نمود و گفت: نسل اول آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور، نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم اگر کارآفرینی می کنیم باید مسئولیت اجتماعی را هم ملاک قرار دهیم و باید جامعه محور باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ایران 800 هزار دانشجوی ارشد و دکتری دارد و تعداد زیادی خاتمه نامه و رساله دکتری داریم اما از این امکانات و پتانسیل استفاده نشده است. از نظر نوآوری به عنوان مثال در کشور آمریکا از هر 500 پژوهش یک نوآوری ایجاد می نماید اما عدد ایران خیلی بالاست و از 170 هزار مقاله یک نوآوری با ارزش ایجاد می نماید و این نشان می دهد که ما در این بخش پیروزیت مطلوبی نداشتیم.
50 هزار فارغ التحصیل در شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 50 هزار فارغ التحصیل در شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند و این آمارها نشان می دهد که فناوری می تواند جایگاه خوبی برای بحث اشتغال ایجاد کند.
وی افزود: ما باید دانشجویان را برای بازار کار به خوبی آماده کنیم و باید تمرکز روی کارآفرینی باشد چون کارآفرینی مبحث فرهنگ سازی شده برای مهارت آموزی است. اکنون بیش از 40 درصد بیکاران ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که باید به آن توجه گردد.
خیرالدین ادامه داد: پیشنهاد می گردد مدرسه اشتغال در تمام دانشگاه ها ایجاد گردد. با توجه به اینکه اکنون در دانشگاه صنعتی شریف این مدرسه ایجاد شده و بسیار پیروز بوده است، می توان در دیگر دانشگاه ها هم آن را ایجاد کرد، البته ایجاد یک مرکز راهنمایی شغلی در دانشگاه ها نیز باید برنامه ریزی گردد تا زمان ورود دانشجویان به دانشگاه ها آینده درخشانی داشته باشند.
اغلب پژوهش های ما بنیادی است
خیرالدین به موضوع تحقیقات نیز اشاره نمود و افزود: از نظر تحقیقات بنیادی 25 درصد، تحقیقات کاربردی 50 درصد و تحقیقات توسعه ای هم 25 درصد باید باشد، یعنی از هر چهار کار پژوهشی باید سه مورد آن به قرارداد منجر گردد در صورتی که اکنون همه فعالیت های ما به صورت پژوهش های بنیادی است.
معاون وزیر علوم ادامه داد: ما نمی گوییم کار بنیادی نباشد اما باید تعادل در این زمینه برقرار باشد. در این زمینه باید تحقیقات کاربردی گردد تا فراوری ثروت صورت بگیرد و استقلال اقتصادی دانشگاه ها رقم بخورد؛ اکنون ما مقاله محور شده ایم و به بحث های فناوری و شرکت های دانش بنیان کمتر پرداخته می گردد.
وی افزود: با توجه به اینکه در وزارت علوم معاونت فناوری و نوآوری شکل گرفته است و در گذشته جای این معاونت خالی بود و روی بحث فناوری سرمایه گذاری نشده بود اما امیدواریم با تشکیل این معاونت، گفتمان فناوری را نهادینه کنیم و معتقدیم کسانی که کار فناوری انجام می دهند، باید بازار را فراموش ننمایند و محصولات را با کیفیت بالا به فروش برسانند.
خیرالدین افزود: 49 پارک علم و فناوری داریم که از این تعداد چهار پارک مربوط به وزارتخانه های نیرو، نفت و جهاد کشاورزی و ارتباطات است. پارک وزارت ارتباطات فعال است اما فعالیت پارک های سه وزارتخانه دیگر هنوز به صورت جدی پیگیری نشده است.
وی در ادامه به وجود 223 مرکز رشد اشاره نمود و گفت: اکنون بحث اشتغال دانشجویان به عنوان یک مشکل جدی مطرح است و دانشجویان آینده خوبی برای خودشان تصور نمی نمایند زیرا ما اشتغال خوبی برای دانشجویان فراهم نکردیم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به تشکیل سه اتاق فکر در وزارت علوم و نظام ایده ها و احتیاجها تحت عنوان نان اشاره نمود و گفت: این نظام بسیار جالب است زیرا سامانه ای ایجادشده که 80 میلیون ایرانی احتیاجهای خود را در این سامانه مطرح نمایند و هرکس می تواند ایده ارایه دهد. در این سامانه ایده و احتیاج داریم و سرمایه گذاران می توانند روی این ایده ها و احتیاجها برنامه ریزی نمایند و در شهرهای مختلف می توان احتیاجها و ایده ها را رصد کرد تا معین می گردد که در هر شهری چه مسئله ای وجود دارد و چه اندیشمندانی برای حل مسائل فعالیت دارند.
دانشگاه علم و صنعت پارک علم و فناوری ندارد
وی با طرح این موضوع که چرا دانشگاه علم و صنعت، پارک علم و فناوری ندارد، گفت: اکنون همه دانشگاه ها پارک علم و فناوری دارند و اگر مسئولان دانشگاه تقاضای آن را ارایه دهند، در شورای توسعه با ایجاد پارک علم و فناوی این دانشگاه هم موافقت می گردد و مجوز آن صادر خواهد شد.
خیرالدین توضیح داد: در هفته پژوهش یک روز را به توسعه مرجعیت و دیپلماسی علمی اختصاص داده اند تا بتوانیم در توسعه علم و فناوری پیشتاز باشیم.
وی به بعضی از برنامه های هفته پژوهش اشاره نمود و افزود: قرار است نمایشگاهی از فردا سه شنبه تحت عنوان تقاضای ساخت و فراوری ایرانی (تستا) و بعلاوه 2 نمایشگاه دیگر در زمینه دستاوردهای علم و فناوری وزارت علوم و نمایشگاه فناوری های نوپدید و آینده نگر افتتاح گردد. نمایشگاه تستا یک بستر بسیار خوبی برای ارایه محصولات پارک های علم و فناوری شرکت های دانش بنیان است و دانشگاه هایی که امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی احتیاج دارند، می توانند در این نمایشگاه حضور پیدا نمایند.
منبع: خبرگزاری پانا