بحران بی اعتمادی به نظام انتخابات آمریکا

به گزارش تور فرانسه، خبرگزاری خبرنگاران- مهم نیست چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا پیروز می گردد، مهم این است که نیمی از آمریکایی ها معتقدند این انتخابات بسیار ناعادلانه برگزار گردید.

بحران بی اعتمادی به نظام انتخابات آمریکا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، واشنگتن اگزمینر نوشت: با توجه به دودستگی ایجاد شده در جامعه آمریکا درباره صحت انتخابات و قوانین و نحوه عملکرد مقامات انتخاباتی، مردم آمریکا دیگر به سیستم انتخاباتی کشورشان اعتمادی ندارند.

انتخابات بسیار ناعادلانه

در پایگاه اینترنتی این نشریه آمریکایی آمده است، مهم نیست چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا پیروز می گردد، مهم این است که تقریبا نیمی از مردم این کشور معتقدند این انتخابات بسیار ناعادلانه برگزار گردید.

این احساس را حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا، به طور ویژه ای احساس می نمایند. بر اساس نظرسنجی مشترک اخیر یوگاو/اکونومیست، 86 درصد از حامیان ترامپ بر این عقیده اند که جو بایدن، نامزد دموکرات، به طور مشروع در این انتخابات پیروز نشد.

با این حال، همین رای دهندگان به توانایی ترامپ در تغییر نتیجه انتخابات نیز اطمینانی ندارند. فقط 62 درصد از رای دهندگان جمهوری خواه گفتند مبارزه قانونی ترامپ به وی در ماندن در کاخ سفید یاری خواهد نمود.

هفتاد و سه درصد از حامیان ترامپ گفتند دیگر به سیستم انتخاباتی کشورشان اعتمادی ندارند و شاید هرگز از نتیجه واقعی این انتخابات آگاه نشوند.

نگرانی از بروز جنگ بر سر کاخ سفید

حتی مسئله نگران نماینده تر این است که کمتر از نیمی از آمریکایی ها پیش بینی می نمایند اگر بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد، انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز صورت خواهد گرفت.

آن ها می گویند اگر مردم نتوانند اعتماد نمایند که آرای آن ها به درستی شمرده خواهد شد یا مقامات انتخاباتی صادقانه عمل خواهند کرد، چرا رای بدهند؟ اگر در انتخابات تقلب می گردد، چرا در سیاست مشارکت نمایند؟

اگر ترامپ نیز در این انتخابات پیروز می شد، حامیان بایدن هم دقیقا چنین حسی داشتند. در واقع، رفتار دموکرات ها مانند استیسی آبرامز و هیلاری کلینتون، زمانی که به ترتیب در سال 2016 و 2018 در انتخابات شکست خوردند نیز دقیقا به همین صورت بود و این ثابت می نماید که رفتار حزب دموکرات نیز اگر نتایج به نفع آن ها نباشد فرق چندانی با رفتار جمهوری خواستار ندارد؛ بنابراین در کشوری که به قدری دچار تفرقه شده است که هر یک مشروعیت دیگری را نمی پذیرد، چه کاری می توان انجام داد؟

راه چاره مهار بی اعتمادی

نویسنده این تحلیل نوشت راهکار این مشکل بیشتر فرهنگی است تا سیاسی. اما برای برطرف این نارضایتی که آمریکایی ها اکنون تجربه می نمایند، چند گام سیاسی می توان برداشت: قوانینی را تصویب نمایند که کارآمدتر باشد، انتها زمان رای گیری و رسیدن آراء پستی به طور سختگیرانه ای اعمال گردد تا 5 روز پس از انتخابات، رای ها از راه نرسند و در همه مراحل انتخابات با رای دهندگان ارتباط برقرار گردد و شفاف سازی گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 822

به "بحران بی اعتمادی به نظام انتخابات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران بی اعتمادی به نظام انتخابات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید