ترکیه بدنبال خرید جنگنده های اف، 16 از آمریکا است

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، ترکیه بدنبال خرید 40 فروند جنگنده اف -16 از آمریکا است.

ترکیه بدنبال خرید جنگنده های اف، 16 از آمریکا است

منابعی که نامشان فاش و اعلام نشده است، این خبر را اعلام نموده و گفته اند که این معامله چند میلیارد دلاری، فعلاً در راستا فرایند فروش تجهیزات نظامی خارجی آمریکا است و هنوز نهایی نشده است.

گفته شده نهایی شدن درخواست ترکیه برای خرید اف 16 از آمریکا منوط به تأیید وزارت خارجه و کنگره آمریکا خواهد بود و این نهادها هنوز پاسخی به این درخواست ترکیه نداده اند.

در همین ارتباط هم یک منبع وزارت خارجه آمریکا گفته است که از نظر سیاسی، وزارت خارجه در خصوص فروش یا انتقال تجهیزات نظامی پیشنهادی تا زمانی که به طور رسمی به کنگره اعلام نشده باشد، اظهارنظر نخواهد کرد.

با این حال سفارت ترکیه در واشنگتن از اظهارنظر درباره این خبر خودداری نموده است.

پیشتر درخواست ها و سفارش های ترکیه از آمریکا برای خرید جنگنده های اف - 35 ناکام مانده بود و آمریکا از تحویل جنگنده های اف -35 به ترکیه اجتناب نموده بود. عدم واگذاری جنگنده های اف 35 به ترکیه به علت اختلاف این کشور با آمریکا برای خرید سامانه های موشکی اس 400 از روسیه بود که با مخالفت سرسختانه واشنگتن روبرو شد و چند روز پیش از این حتی وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا به ترکیه درباره خرید تجهیزات نظامی از روسیه هشدار داد. در این ارتباط، وندی شرمن گفت که خرید تسلیحات نظامی روسیه برای ترکیه تبعات خواهد داشت.

پس از اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر طرح این کشور برای خرید دومین سری از سامانه موشکی اس 400 روسیه، که در گفت وگو با شبکه خبری آمریکایی سی بی اس انجام گرفت، آمریکا در طی چند مرحله وارد فاز هشدار به ترکیه شده است و چند روز پیش از این هم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که به ترکیه نسبت به خرید محصولات بیشتر نظامی از روسیه هشدار می دهیم.

اردوغان در آن مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قصدی برای خرید سری دیگری از سامانه موشکی اس 400 را دارید، گفته بود: از این دوره به بعد کسی نمی تواند در سیاست ما نسبت به خرید سامانه های دفاعی و اینکه از چه کشوری و به چه اندازه باشد، دخالت کند. کسی که در این خصوص تصمیم می گیرد ما هستیم.

در پی خرید اولین سری سامانه موشکی اس 400 روسیه از سوی ترکیه، واشنگتن ضمن تحریم بخش نظامی این کشور، آنکارا را از پروژه فراوری مشترک جنگنده اف 35 خارج نموده و حتی واشنگتن از تسلیم کردن جنگنده هایی که ترکیه سفارش داده و آماده تحویل بود هم اجتناب کرد و آنها را به ارتش آمریکا تسلیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1367

به "ترکیه بدنبال خرید جنگنده های اف، 16 از آمریکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه بدنبال خرید جنگنده های اف، 16 از آمریکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید