خانه ملاصدرا یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود

به گزارش تور فرانسه، سیری در ایران/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، خانه ملاصدرا یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود.

خانه ملاصدرا یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود

ملاصدرا فیلسوف بزرگ قرن یازدهم هجری قمری است که فلسفه اشراق را به نهایت اوج خود رساند. خانه مسکونی وی در روستای کهک واقع شده و ساختمان آن به دوره صفویه مربوط می گردد. برای یافتن خانه ملاصدرا کافی است به انتهای بافت سنتی روستا برویم. در انتهای یکی از مسیرهای هلالی شکل روستا به خانه ملاصدرا می رسیم. ساختمان مذکور در داخل یک باغ قرار داشته که هم اکنون قسمت زیادی از آن به وسیله خانه های همجوار اشغال شده است. در این محل چند عنصر شاخص وجود دارد:

  • چهار صفه که در وسط باغ قرار داشته و در دوره های مختلف تغییر شکل داده و عناصری به آن الحاق شده است که این چهار صفه به عنوان خانه ملاصدرا مورد بازدید قرار میگیرد.
  • عصاری که در شمال غربی باغ قرار گرفته است. این بنا در حال حاضر نیمه مخروبه است.
  • مسجدی کوچک در شمال شرقی باغ که از یک چهار طاقی ساده تشکیل شده و الگوی چرخش 45 درجه چهار طاقی نسبت به جهت قبله را دارد.
  • چال آقا که عارضه طبیعی است که در جنوب غربی باغ قرار گرفته است و توسعه روستا در این قسمت محدود شده است. فضهای جانبی این بنا از بین رفته و فقط چهار صفه اصلی آن به جای مانده است. محوطه اصلی این بنا سقف گنبدی شکل دارد و در راس گنبد آن، شیشه های رنگی نور را به داخل بنا راهنمایی می نمایند.

خشت خام، ملات گل و سقف با تیرهای چوبی مواد و مصالح مورد استفاده در این بناست و ابعاد خشت ها معادل 6×20×20 سانتیمتر می باشد و عرض دیوارها بطور معمول از دو خشت تشکیل شده که معادل 60 سانتیمتر است. این خانه دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزئینات گچبری ساده با کاربندی های زیبا در سقف بوده که در مجموع، شبیه امامزاده های دوره صفوی است.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1644

به "خانه ملاصدرا یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ملاصدرا یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید