خبرنگاران اصرار آمریکا بر ناکامی در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش تور فرانسه، تهران- خبرنگاران- یک مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا شکست قطعنامه ضدایرانی دولت دونالد ترامپ در شورای امنیت را تحقیرآمیز خواند و اضافه نمود که واشنگتن بر تکرار ناکامی در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اصرار می ورزد.

خبرنگاران اصرار آمریکا بر ناکامی در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش خبرنگاران، مارک فیتزپاتریک معاون اسبق دستیار وزیر خارجه آمریکا در یادداشتی در تارنمای Responsible Statecraft به ریشه ناکامی دولت ترامپ و مخالفت سایر کشورها با مواضع ضدایرانی واشنگتن پرداخت.

فیتزپاتریک که در حال حاضر پژوهشگر موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در آمریکا است، نوشت: دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پس از ناکامی تحقیرآمیز برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل وعده داده است که برای بازگشت به تحریم های پیش از سال 2016 کوشش کند. این اقدام نیز همانند قطعنامه آمریکا در شورای امنیت از هیچ حمایتی برخوردار نیست.

فیتزپاتریک با اشاره با اینکه تمام هدف دولت ترامپ کشتن برجام است و به رغم مطالب زیادی که درباره تمام شدن این توافق نوشته شده، برجام هنوز زنده است اضافه کرد: همان اکثریتی که در شورای امنیت با تمدید تحریم تسلیحاتی مخالف هستند با مکانیسم ماشه یا اسنپ بک نیز مخالف هستند.

نویسنده این مقاله در تشریح تاکتیک های مختلفی که سایر اعضای شورای امنیت برای مقابله با اقدام آمریکا علیه ایران در پیش می گیرند، نوشت: اولین تاکتیک این است که دیان تریانسیاه دجانی سفیر اندونزی در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه اوت را برعهده دارد، مشورت هایی را درباره موضع آمریکا شروع خواهد نمود. سپس وی در گزارشی اعلام می نماید که اعضای شورا بر این اجماع نظر هستند که کوشش آمریکا یک فرایند معتبر نیست. دجانی شخصیت محترمی است و به قضاوت وی اعتماد خواهد شد.

فیتزپاتریک پیش بینی کرد: انتظار می رود آمریکا بر موضع خود اصرار ورزد. به همین دلیل، اعضای شورای امنیت با تصویب دستور کاری جلسه ای که آمریکا در آن به دنبال اعلام عدم پایبندی به توافق است، مخالف نموده و آن را رد می نمایند و جلسه ای تشکیل نخواهد شد. هر بار که واشنگتن برای چنین جلسه ای کوشش می نماید این روال تکرار خواهد شد.

خاتمه، آمریکا بدون توجه به دیدگاه دیگر کشورها، به طور یکجانبه مدعی می گردد که تحریم های آمریکا بازگشته است. تقریبا همه کشورها دیدگاهی خلاف این موضع آمریکا را اعلام می نمایند. ریچارد گووان مدیر گروه بحران بین الملل این شرایط را شورای امنیت در سرزمین عجایب نامیده است.

نویسنده این یادداشت اضافه کرد: اگر هیچ کشور دیگری با ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم ها موافق نباشد، این ادعا هیچ تاثیر عملی بر ایران نخواهد داشت و سایر کشورها خواسته آمریکا را اجرا نمی نمایند. ایران نیز بدون توجه به تحریم های فراسرزمینی آمریکا به فعالیت در عرصه بین المللی ادامه خواهد داد.

در ادامه این یادداشت آمده است: آمریکا بجای اصرار بر یک قطعنامه محکوم به شکست و برانگیختن مخالفت متحدان و سایر کشورها می تواند با تامین نمایندگان احتمالی تسلیحات مستقیما به توافق برسد تا به هدف ادعایی خود در خصوص محدود کردن فروش سلاح به ایران دست پیدا کند. اما هدف اصلی واشنگتن توقف فروش سلاح به ایران نیست بلکه هدف اصلی بازگرداندن همه تحریم ها علیه ایران و کشتن برجام تا قبل از سرانجام دولت ترامپ است.

فیتزپاتریک با اشاره به اینکه ادعای آمریکا مبنی بر اینکه اسنپ بک می تواند به فسخ توافق منجر گردد به پاسخ ایران بستگی دارد نوشت: عاقلانه ترین راه آن است که ایران با اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان به توافق برسد و اطمینان حاصل گردد که تحریم ها بازنخواهد گشت. ایران می تواند اجازه دهد که آمریکا در سایه رسوایی جهانی اش منزوی شده و توافق چند ماه دیگر به حیاتش ادامه دهد تا اینکه خاتمه دولت جدیدی در آمریکا بر سر کار آمده و این کشور را دوباره به پایبندی به توافق متعهد کند.

به باور این تحلیلگر، رویکرد قلدرمابانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در دیپلماسی باعث ایجاد هرج و مرج در شورای امنیت شده و صندلی این نهاد را تضعیف نموده و یکی از ارکان مهم نظم بین المللی پس از جنگ جهانی دوم لطمه وارد می نماید. همچنین مشروعیت و اثرگذاری همه تحریم های آمریکا نیز ضربه خواهد خورد. از آنجایی که بسیاری از تحریم های سازمان ملل در راستای تامین اهداف سیاست خارجی آمریکا در قبال کره شمالی، لیبی و لبنان بوده، پمپئو ضربه بزرگی به منافع ملی کشورش خواهد زد.

فیتزپاتریک در سرانجام یادداشت خود نوشت: یکی دیگر از راه های جلوگیری از این لطمه آن است که رهبران از پمپئو عبور نموده و به رییس جمهوری آمریکا نزدیک شوند. فرانسه و روسیه در تمام طول سال کوشش کردند تا جلسه ای پنج جانبه تشکیل دهند اما سودی نداشت. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بار دیگر کوشش ها را در این زمینه از سر گرفته و خواستار برگزاری جلسه ای با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت، آلمان و ایران است که هدف آن حمایت از قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

این احتمال مطرح شده که شاید ترامپ ترغیب گردد که با مصالحه ای در این باره موافق نموده و قبل از انتخابات آن را به عنوان یک دستاورد در حوزه سیاست خارجی معرفی کند. با توجه به اینکه ترامپ واقعا خواستار کشتن توافق با ایران است، این مساله غیرمحتمل است اما در هر حال کوشش برای برگزاری چنین جلسه ای ارزش امتحان کردن را دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 677

به "خبرنگاران اصرار آمریکا بر ناکامی در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اصرار آمریکا بر ناکامی در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید