خبرنگاران کتاب قصه صوتی در اختیار بچه ها مبتلا به سرطان قرار می گیرد

به گزارش تور فرانسه، تهران - خبرنگاران - شیوع ویروس کرونا مانع از حضور داوطلبان قصه خوانی در موسسه محک شده و به همین دلیل داوطلبان و روانشناسان این موسسه کتاب ها را تبدیل به فایل های صوتی نموده و با توزیع در سراسر کشور در اختیار بچه ها مبتلا به سرطان قرار می دهند.

خبرنگاران کتاب قصه صوتی در اختیار بچه ها مبتلا به سرطان قرار می گیرد

به گزارش روز آدینه خبرنگاران، پیش از شیوع کرونا هر ماه 1000 تا 1200 کتاب به بچه ها تحت درمان در بیمارستان و موسسه محک و سایر بیمارستان های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی بچه ها تهران که در آنها ترالی(میز چرخدار) کتاب فعال بود، اهدا می شد.

کتاب هایی متناسب با گروه های سنی و علایق بچه ها که نگاهی ویژه به ادبیات و فرهنگ قومیت های مختلف داشتند در ترالی مخصوص کتاب محک قرار می گرفتند.

با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی این فعالیت با شرایط موجود انطباق یافت و به همت داوطلبان و روانشناسان، کتاب ها تبدیل به فایل های صوتی می شوند و در اختیار بچه ها مبتلا به سرطان، این بار در سراسر ایران قرار می گیرد.

مسئول بخش روان شناسی محک روز آدینه در مورد جزییات قصه خوانی مجازی برای بچه ها مبتلا به سرطان اضافه کرد: پس از راه اندازی ترالی کتاب و حضور آن در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی بچه ها در تهران، اقدام دیگری در راستای قصه خوانی برای بچه ها مبتلا به سرطان هم در این بیمارستان ها از سال گذشته شروع شد.

لیلا جعفری ادامه داد: با شیوع گسترده ویروس کرونا، فعالیت ترالی و داوطلب در زمینه حضور در بخش های بستری متوقف شد و اهدای کتاب به بچه ها فقط در بیمارستان محک، آن هم توسط روان شناسان انجام می گردد. اما در این شرایط کوشش شد راهکارهای جایگزینی اتخاذ گردد که خوشبختانه این راهکارها منجر شده که خدمات محک در حوزه کتاب و کتابخوانی نه تنها محدود نگردد، بلکه امکان ارائه آن به بچه ها مبتلا به سرطان از دیگر استان ها نیز فراهم گردد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس با همراهی داوطلبان، فایل های صوتی قصه خوانی فراوری و برای فرزندان محک ارسال می گردد.

داوطلبان قصه خوانی محک چه ویژگی هایی دارند؟

جعفری با اشاره به شرایط مورد احتیاج برای داوطلبان قصه خوانی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل کار با بیمار که توسط واحد روانشناسی محک طراحی شده، داوطلبان بالای 20 سال که آمادگی روحی مورد احتیاج را دارند، تحت آموزش های لازم برای برقراری ارتباط با بچه ها مبتلا به سرطان قرار می گیرند. مهارت این افراد باید به گونه ای باشد که در این فرآیند از آسیب روانی به خود و فرزندان جلوگیری نمایند. آنها در صورت گذراندن یک ارزیابی روانشناختی و اطمینان از داشتن شرایط مورد احتیاج، برای کار با بیمار، که یکی از شاخه های آن قصه خوانی است، آماده می شوند.

به گفته مسئول بخش روان شناسی موسسه محک، داوطلبان قصه خوانی باید کتاب ها و ادبیات کودک و نوجوان را بشناسند و بتوانند از ارتباط و تخصص خود در راستای پیشبرد اهداف محک استفاده نمایند زیرا آنها نه تنها در بخش خواندن قصه بلکه در نوع چیدمان، دسته بندی، ترغیب بچه ها و ایجاد کنجکاوی در آنها نسبت به موضوعات نقش مؤثری دارند.

جعفری به شرایط فعالیت داوطلبان قصه خوانی در دوران کرونا اشاره نمود و اضافه کرد: اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان فعالیت حضوری این داوطلبان ممکن نیست. به همین منظور داوطلبان قصه خوانی با همراهی واحد روانشناسی محک با ضبط فایل صوتی قصه، از راه دور همراه جهت درمان فرزندان محک می شوند.

معیار انتخاب کتاب برای بچه ها مبتلا به سرطان

مسئول بخش روانشناسی موسسه محک با بیان معیارهای انتخاب قصه ها و کتاب ها که از دیگر مسائل مهم در این زمینه است، گفت: از آنجا که نوع قصه ها به روانشناسان محک در ایجاد زمینه های مرتبط با کیفیت زندگی فرزندان ما یاری می نماید، موضوع آنها به گونه ای انتخاب می گردد تا اضطراب، خشم و افسردگی را در بچه ها مبتلا به سرطان تشدید نکند و مسائل خانوادگی را تحت الشعاع قرار ندهد. کتاب های انتخابی معمولاً از جنس آموزش مهارت، معرفی مشاغل مختلف، رنگ آمیزی و درمانی است.

جعفری در مورد برنامه آینده محک در دنیا پساکرونا در زمینه قصه خوانی و قصه درمانی اضافه کرد: در آینده با بهتر شدن شرایط از نظر شیوع ویروس، علاوه بر اهدای کتاب و قصه خوانی، قصه نویسی و آموزش بچه ها مبتلا به سرطان در این زمینه نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته مسئول بخش روانشناسی موسسه محک، ادبیات نقش مؤثری را در درمان بچه ها مبتلا به سرطان ایفا می نماید. فعالیت های مرتبط در این حوزه مانند یک مکمل سبب می گردد تا درد، اضطراب، استرس و ترس از بیماری سرطان و مراحل درمان آن کاهش یابد و بچه ها مقاومت بیشتری در برابر دریافت و تزریق دارو از خود نشان دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 820

به "خبرنگاران کتاب قصه صوتی در اختیار بچه ها مبتلا به سرطان قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کتاب قصه صوتی در اختیار بچه ها مبتلا به سرطان قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید