دیوید کیج: ایکس باکس سری اس برای بازی ساز و گیمر مشکل ساز می گردد

به گزارش تور فرانسه، مایکروسافت چند ماه پیش بعد از شایعه های فراوانی که از مدت ها قبل به گوش می خورد، بالاخره تأیید کرد که علاوه بر ایکس باکس سری ایکس، در نسل نهم یک کنسول ضعیف تر و ارزان تر با نام ایکس باکس سری اس منتشر خواهد نمود؛ خبری که در آن موقع با واکنش های مختلفی روبرو شده بود.

دیوید کیج: ایکس باکس سری اس برای بازی ساز و گیمر مشکل ساز می گردد

هرچند دلایل این تصمیم از دیدگاه مالی معین است، اما با معرفی کنسول عده ای احساس نگرانی کردند. اکنون دیوید کیج، کارگردان و نویسنده بازی های استودیوی کوانتیک دریم، در گفته های اخیر خود این رویکرد مایکروسافت را برای عرضه دو کنسول با سخت افزار مختلف، گیج نماینده توصیف نموده است.

ایکس باکس سری اس به خاطر سخت افزار ضعیف ترش توانسته 200 دلار از سری ایکس ارزان تر باشد؛ سخت افزاری که به جای تمرکز بر رزولوشن 4K واقعی، روی رزولوشن 1440p و 1080p تمرکز دارد. پردازنده اصلی هر دو کنسول عملا مشابه هستند اما تفاوت سخت افزاری اصلی این دو کنسول به پردازنده گرافیکی (GPU) و رم ضعیف تر آن بازمی گردد. هرچند ایکس باکس سری اس دیسک درایو هم ندارد. همین موضوعات برای بعضی از هواداران یا سازندگان نگرانی هایی ایجاد نموده است. البته بسیاری از سازندگان هم از این کنسول استقبال نموده اند. دیوید کیج یکی از آن توسعه دهندگانی است که به نظر می رسد در حال حاضر از ایده مایکروسافت خوشش نیامده است.

در جریان مصاحبه تازه ای کیج با سایت Wccftech، مؤسس استودیو کوانتیک دریم از محدودیت های احتمالی که کنسول ایکس باکس سری اس ممکن است در این نسل ایجاد کند، سخن گفته است. او در جریان این مصاحبه اعلام نموده که داشتن چند کنسول با سخت افزار مختلف چیزی مشابه فضای کاری ساخت بازی برای کامپیوترها را تداعی می نماید؛ جایی که در آن کارت گرافیک ها و پیکربندی های مختلف با ویژ گی های خاصشان، توسعه بازی را بیشتر پیچیده می نمایند. او در ادامه حرف هایش می گوید که وقتی یک شرکت دو کنسول با سخت افزار مختلف را برای مخاطب ارائه می نماید، احتمال بسیار قوی و محکمی وجود دارد که اغلب سازندگان تمرکز خود را روی سخت افزار ضعیف تر بگذارند تا اجرای بازی روی هیچ کدام از نسخه های مسئله ای نداشته باشد و از ساخت دو نسخه مجزا و مناسب برای هر کدام جلوگیری نمایند.

او در ادامه اعتراف می نماید که از هواداران عظیم این تصمیم نیست و فکر می نماید که چنین چیزی برای توسعه دهندگان گیج نماینده خواهد بود. او حتی در صحبت هایش اشاره می نماید که علاوه بر توسعه دهندگان، این قضیه می تواند برای بازیکنان هم گیج نماینده گردد. دیوید کیج اظهار می نماید که دلایل مالی پشت این تصمیم را می داند اما بااین وجود به نظر او این تصمیم پرسش برانگیز است.

پس از اینکه قرارداد همکاری سونی و کوانتیک دریم در سال 2019 به خاتمه رسید و دیوید کیج سه بازی انحصاری Heavy Rain، Beyond و Detroit را به صورت انحصاری برای کنسول های سونی و البته بعدها برای رایانه های شخصی منتشر کرد، اعلام شد که بازی بعدی این استودیو فرانسوی روی تمام پلتفرم ها عرضه خواهد بود. به همین خاطر، طبیعی است که دیوید کیج و گروهش باید برای پلتفرم های بیشتری بازی خود را بهینه و منتشر نمایند. او در مصاحبه اخیرش درباره این موضوع گفته که از آنجایی که کوانتیک دریم اکنون برای کامپیوترها و دیگر پلتفرم ها هم بازی خواهد ساخت، مقیاس و قدرت پلتفرم های مختلف را در نظر می گیرند تا بتوانند برجستگی های هر سخت افزاری را نشان دهند و بهترین عملکرد را به تصویر بکشند.

البته، دیوید کیج تنها توسعه دهنده ای نبوده که این قضیه را برای توسعه دهندگان گیج نماینده یا سخت دانسته است. در گذشته هم اکسل نایتینگ (Axel Gneiting)، برنامه نویس موتور پایه استودیو اید سافتور (که اکنون یکی از استودیوهای زیرمجموعه مایکروسافت است)، در توییتی از شرایط رم (Ram) کنسول ایکس باکس سری اس ابراز نارضایتی نموده بود، البته او آن رشته توییت را مدتی بعد حذف کرد. همچنین ساسان سپهر، تهیه نماینده فنی استودیو رمدی، هنگام اعلام خبر معرفی این کنسول اعلام نمود که به عنوان یک مخاطب عاشق این کنسول است اما به عنوان یک توسعه دهنده می تواند مسائل و سختی هایی برای توسعه بازی در آن ببیند. البته، افرادی همچون گوین استوینز، طراح ارشد استودیو Team Blur Games، اظهار داشته که ایکس باکس سری اس، نسل بعد کنسول ها را عقب نگه نمی دارد و مشکل خاصی ایجاد نمی نماید.

در مصاحبه اخیر سایت The Verge با جیسون رونالد، طراح و مدیر تیم مهندسی ایکس باکس، رونالد اعلام نموده بود که با تحقیقات زیادی که انجام داده اند، یک بازی که در ایکس باکس سری ایکس با رزولوشن 4K و با نرخ فریم 60 اجرا گردد، می تواند در کنسول ایکس باکس سری اس هم با رزولوشن 1440p و نرخ فریم 60 اجرا گردد.

در ماه گذشته هم جیم رایان، مدیر پلی استیشن، بدون اشاره به کنسول مایکروسافت و در پاسخ به چرایی نبود نسخه ای از پلی استیشن 5 با سخت افزار ضعیف تر اشاره نموده بود که سونی اعتقادی به عرضه یک سخت افزار ضعیف تر و ارزان تر ندارد.

کنسول ایکس باکس سری ایکس و سری اس در تاریخ 20 آبان 1399 به ترتیب با قیمت های 500 و 300 دلار در بازارهای جهانی عرضه خواهند شد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 779

به "دیوید کیج: ایکس باکس سری اس برای بازی ساز و گیمر مشکل ساز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوید کیج: ایکس باکس سری اس برای بازی ساز و گیمر مشکل ساز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید