روایتی دیگر از مذاکره مستقیم ایران و عربستان

به گزارش تور فرانسه، یک روز پس از انتشار خبر مذاکره مستقیم ایران و عربستان سعودی در عراق، جزییات بیشتری در این رابطه منتشر شده است.

روایتی دیگر از مذاکره مستقیم ایران و عربستان

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شد که آمریکا و انگلیس از مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد مطلع بوده اند.

این گزارش همچنین به نقل از این منبع غربی گفته، محور مذاکرات تهران و ریاض دو پرونده یمن و لبنان بوده است.

روز گذشته روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده که مقام های ارشد عربستان سعودی و ایران، چهار سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، اوایل ماه جاری میلادی در بغداد مذاکرات مستقیمی انجام داده اند.

این روزنامهٔ مستقر در لندن، این مطلب را از قول سه مقام مطلع از این مذاکرات گزارش نموده است.

یکی از این مقام ها گفته که اولین دور مذاکرات بین سعودی ها و ایرانی ها روز نهم آوریل (20 فروردین) در بغداد برگزار شده است.

او مدعی شده است در آن روز دو کشور در باب موضوع حملات ادامه دار حوثی های یمن به عربستان سعودی گفت وگو نموده اند و این مذاکرات مثبت بوده است.

این منبع به فایننشال تایمز گفته است که سرپرستی هیئت سعودی در این مذاکرات را خالد بن علی الحُمَیدان، رئیس سازمان اطلاعات سعودی برعهده داشته و دور دیگری از گفت وگوها برای هفته آینده برنامه ریزی شده است.

به نظر می رسد با توجه به سطح ادعایی مذاکرات ایران و عربستان یعنی مذاکره در سطح روسای امنیتی دو کشور، طبیعتا طرف ایرانی حاضر در مذاکرات با عربستان نیز باید وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و یا یک مقام ارشد امنیتی بوده باشد که این مساله با توجه به سطح بالای مذاکرات آن هم در بغداد به نظر دور از ذهن می رسد.

با این حال فایننشال تایمز گزارش داد: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق فرآیند مذاکرات مستقیم ادعایی بین عربستان سعودی و ایران را تسهیل نموده است.

الکاظمی 11فروردین-9 روز قبل از مذاکرات ادعایی ایران و عربستان- در ریاض با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در این باره گفت وگوهایی داشته است.

از طرف دیگر گزارش رسانه انگلیسی نشان می دهد ارتباطی میان این مذاکرات و نشست وین وجود دارد. یک مقام مطلع که نام و هویتش فاش نشده، به این رسانه انگلیسی گفت: مذاکرات ادعایی بین عربستان سعودی و ایران با سرعت به جلو حرکت می نماید چراکه مذاکرات ایالات متحده در رابطه با توافق هسته ای ایران نیز با سرعت در حال حرکت به جلو است.

این در حالی است عرب نیوز از رسانه های نزدیک به دولت سعودی به نقل از یک مقام این کشور ادعای فاینشنال تایمز را رد نموده و نوشته است:

شبکه لبنانی المیادین وابسته به حزب الله نیز به نقل از یک منبع ایرانی برگزاری مذاکره مستقیم با عربستان را تکذیب نموده است.

البته منابع رسمی عربستان و ایران تا به امروز در این رابطه اظهار نظری ننموده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1118

به "روایتی دیگر از مذاکره مستقیم ایران و عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی دیگر از مذاکره مستقیم ایران و عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید