روایت جالب یک طلبه از یاری به حیوانات شهری در سرمای زمستان ، گربه ای که دستش شکسته بود و سگی که از سرما نای شیر دادن به توله هایش را نداشت

به گزارش تور فرانسه، روحانی حامی حیوانات و فعال در نقاهتگاه حیوانات آسیب دیده گفت: غذارسانی اصولی و درست به حیوانات شهری هم جان آنها را از سرما و مرگ نجات می دهد و هم شیوع بیماری را کم می نماید.

روایت جالب یک طلبه از یاری به حیوانات شهری در سرمای زمستان ، گربه ای که دستش شکسته بود و سگی که از سرما نای شیر دادن به توله هایش را نداشت

به گزارش خبرنگاران، این زمستان، برف و سرما بیشتر از هر دو دهه اخیر رخ نمایی نموده، دمای زیر صفر علاوه بر مشکلاتی که در زندگی مردم به وجود آورده، حیات وحش را هم در شرایط سختی قرار داده است. حیواناتی که اگر از گرسنگی عبور نمایند، گاهی به علت یخ زدگی های شبانه جانشان را از دست می دهند.

از حیوانات شهری مثل گربه ها، پرنده ها گرفته تا حیوانات وحشی تر شامل کل، میش و قوچ، حتی گرگ و شغال و روباه، همه آسیب پذیرتر شده اند. سازمان محیط زیست از مردم می خواهد که درصورت تماشا حیوانات وحشی در نزدیکی محل سکونت، با شماره1540 تماس بگیرند، اما حیوانات خیابانی این روزها جز مهربانی مردم، حمایت دیگری ندارند. لانه سازی و غذارسانی مناسب و اصولی، مهم ترین توصیه ای است که در این روزهای یخبندان درباره این حیوانات صورت می گیرد. البته بعضی می گویند غذا دادن به حیوانات چرخه طبیعت را به هم می زند، اما حامیان حیوانات معتقدند در شرایط سرمای فعلی، حداقل تأمین غذا به مقدار یک ظرف آب تمیز و یک تکه نان خشک می تواند نجات شان دهد. غذا ندادن هم نه تنها به کاهش جمعیت این حیوانات کمکی نمی نماید، بلکه نقصان ژنتیک در خودشان و تولدهای نو به وجود می آورد.

12ساعت از زمستان حیوانات شهری

ساعت 7صبح، یکی از پارک های مرکزی تهران: تصویر غم انگیزی است؛ چند گربه کنار هم روی زمین خوابیده اند، نه! کنار نیمکت سبزرنگ پارک، سرما جان از تن شان برده. یک نفر آرام از کنارشان می گذرد و می گوید: ای کاش جایی برای نگه داشتن شان بود ...

ساعت 10صبح، سایت تیتر مطلب ناراحت نماینده است؛ یخ زدن یاکریم (قمری) در سرمای سوزان و منفی 13درجه این روزهای مشهد. تصویر خبر هم قمری کوچکی است که نیمی از بدنش در برف یخ زده، اما چشمانش باز مانده. انگار تا لحظه آخر دلش می خواسته دست های گرمی او را از این یخبندان نجات دهد ...

ساعت12، کنار پیاده روی اشرفی اصفهانی: برف به شدت می بارد. چند نفری کنار بزرگراه منتظر تاکسی مانده اند. گربه ای نزدیک شان روی زمین چنبره زده، چشمانش نیمه باز و نگاه حسرت بارش به آدم هایی است که به سرعت از کنارش رد می شوند. کسی نگاهش نمی نماید، اما استخوان های بیرون زده کنار تنش نشان می دهد که این روزها چیز زیادی برای خوردن نداشته ...

ساعت16، پیاده راه ولیعصر(عج): همزمان صدای چند گربه به گوش می رسد؛ کنار جوی آب بالا و پایین می روند، معلوم است بدنشان گرم نیست. برف همچنان می بارد و تنش شان را سفیدپوش می نماید. صدایشان پر از سرماست، مغازه دار همان نزدیکی ها می گوید چند روزی است که شرایط شان همین است. چند شب کارتن خالی با موکت برایشان گذاشتم که حداقل کف سرمای خیابان یخ نزنند، اما صبح که آمدم از کارتن خبری نبود و اینها ویلان شده بودند. زباله گردها امان نمی دهند و کارتن ها را می برند! ای کاش حداقل این چند روز که سرما امان ما را هم بریده، به این بیچاره ها رحم می کردند ...

ساعت19، فلکه اول صادقیه: از پشت دیوار منتهی به دیوار یکی از بانک ها، صدای مردی شنیده می گردد که قربان صدقه کسی می رود و برایش خاطره ای تعریف می نماید. مخاطبش، گربه های بزرگی هستندکه روی پله های سیاه بانک کنار آتش یک پیت سیاه،جمع شده اند. چند دقیقه که می گذرد، مخاطب صحبت های مرد دیگر حیوانات نیست و با تماشا آدم هایی که با محبت به آنها نگاه می نمایند، می گوید: کاری جز گرم کردنش از دستم بر نمی آید. چیزی برای خوردن ندارم و آنها هم گرسنه مانده است ...

نجات جان و سلامت حیوانات

همه داستان البته سرمای نفسگیر این روزهای زمستان برای حیوانات شهری نیست، روی دیگر هم دارد. حامیان حیوانات شهری این روزها فعال تر شده اند؛ شب ها به دل بیابان و خیابان های تاریک می زنند تا مرگ همین گربه ها و پرنده های مانده در سرما را متوقف نمایند.

یکی از آنها سیدمهدی طباطبایی، روحانی حامی حیوانات و فعال در نقاهتگاه حیوانات آسیب دیده است که به گفته خودش، همین شنبه شب در ورامین به داد گربه ای رسیده که با دست شکسته در سرمای هوا گیر افتاده بود. در راه بازگشت هم حیوانی دیگر را در بیابان های اطراف تهران پیدا نموده که چند توله داشته، اما درماندگی و گرسنگی نای شیردادنش را از او گرفته بود.

این طلبه درباره شرایط این روزهای حیوانات شهری به خبرنگاران می گوید: سرما دسترسی حیوانات به غذا را کاهش می دهد و این در حالی است که اگر غذای کافی به پرنده ها، گربه ها و سگ ها برسد آسیب کمتری خواهند دید. نمی توان گفت که رسیدگی به این حیوانات تنها وظیفه شهرداری هاست، بلکه همه مردم باید از آنها حمایت نمایند. البته شهرداری ها باید این موضوع را مدیریت و ساماندهی نمایند، اما به علت مواردی ازجمله تأمین بودجه، تغییر مدیران و تغییر سیاست ها این اقدامات اگر با تمرکز بر حمایت های مردمی و فعالیت انجمن های مردم نهاد صورت بگیرد، استمرار بیشتری خواهد داشت. ضرورت این امر هم آگاهی بخشی و فرهنگسازی است.

طباطبایی درباره اینکه چه روش هایی منجر به حفظ بهتر این حیوانات در شرایط فعلی خواهد شد، چنین شرح می دهد: غذارسانی اصولی و درست به این حیوانات هم جان آنها را از سرما و مرگ نجات می دهد، هم شیوع بیماری را کم می نماید. اصولی به این معنا که هر جایی به این حیوانات غذا داده نگردد، مثلاً کنار خیابان چون احتمال تصادف وجود دارد. هر غذایی هم داده نگردد و غذا دادن هم به گونه ای نباشد که چهره شهر را کثیف و آلوده کند. به جز غذارسانی، لانه سازی برای این حیوانات هم این روزها مناسب است که تجهیزات چندانی نمی خواهد، حتی با یک جعبه ساده موز.

این فعال حوزه حیوانات شهری، بعلاوه ایجاد اورژانس حیوانات را یک ضرورت می داند و تأکید می نماید: چنین چیزی نشان دهنده اعتلای جامعه است. یک شهر پیشرفته نسبت به حیوانات مهربان است و در این باره همه باید پای کار بیایند. نقاهتگاه های حیوانات هم باید افزایش پیدا کند. با حمایت خیرین، هزینه ها و اقدامات درمانی حیوانات آسیب دیده در کلینیک های دامپزشکی تأمین و انجام می گردد اما بسیاری از آنها پس از جراحی یا درمان، جایی برای ماندن و بهبودی کامل ندارند. ما چنین اقامتگاهی را در قم راه اندازی نموده ایم، اما ظرفیت مان محدود است و تنها حیواناتی را می پذیریم که از منطقه ها محروم اطراف خودمان می آیند.

گربه ها بیشتر می میرند

مشکلاتی که این روزها حیوانات شهری به علت سرمای هوا با آن مواجهند فراتر از چیزی است که دیده می گردد. مشکل هم اینجاست که گربه ها در این میان بیشتر در معرض آسیب هستند، چرا که نسبت به سگ ها مقاومت کمتری دارند و بیشتر یخ می زنند.

این نکته را هم رسا میرزایی، فعال حوزه حیوانات به خبرنگاران می گوید: این روزها چه بهتر که مردم برای این حیوانات آب تمیز و غذا تأمین نمایند؛ غذایی که می تواند مقدار یک کف دست نان خشک هم باشد. اگر موتورخانه و پارکینگ هم دارند، می توانند مکانی را برای این حیوانات درست نمایند که حداقل شب ها از سرما در امان باشند. حیوانات خبرنگارانان ما هستند و اگر به آنها رحم نکنیم ظلم مضاعف است. این در حالی است که طرح های عقیم سازی این حیوانات به خوبی انجام نمی گردد و در شرایط فعلی که آنها غذای کافی برای خوردن ندارند، نسلی که از آنها متولد می گردد، ضعیف تر و بیشتر در معرض بیماری و مرگ واقع شده است.

چه غذایی مناسب حیوانات شهری است؟

غذارسانی و لانه سازی مهم ترین اقداماتی است که این روزها می تواند جان حیوانات شهری را از سرما نجات دهد. غذای مناسب برای کبوترها گندم، برای گنجشک ها ارزن و برای کلاغ ها هم خرده گوشت و ضایعات مرغ و گوشت است.

حامیان حیوانات توصیه می نمایند که برای گربه ها هم غذاهای حاوی استخوان گذاشته نگردد، جگر مرغ هم نباشد، چون باعث بیماری است. غذای خشک، برنج یا کمی گوشت بدون استخوان برای غذارسانی به گربه ها مناسب تر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1725

به "روایت جالب یک طلبه از یاری به حیوانات شهری در سرمای زمستان ، گربه ای که دستش شکسته بود و سگی که از سرما نای شیر دادن به توله هایش را نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت جالب یک طلبه از یاری به حیوانات شهری در سرمای زمستان ، گربه ای که دستش شکسته بود و سگی که از سرما نای شیر دادن به توله هایش را نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید