طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش تور فرانسه، علم سوزن درمانی یا Acupuncture از معتبرترین و پرطرفدارترین روش های درمان سنتی است که امروزه مورد تأیید جهانیان نهاده شده و همانگونه که از نام این روش، پیداست، درمان با سوزن هایی که بر بدن فرو می رود انجام می پذیرد. اولین بار این روش به دلیل آثار حیرت انگیزش در کاهش و تسکین درد مورد توجه نهاده شد و بعدها هم، بعد از سال ها تحقیق جوامع پزشکی و تأیید اثرات سودبخش آن، بالاخره سازمان بهداشت جهانی ضمن تأیید آن، فهرستی منتشر کرد که بالغ بر 104 نوع بیماری مختلف را با این روش قابل درمان می دانست.

طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا این روش درمانی مورد تأیید و پذیرش وزارت بهداشت و درمان است یا خیر؟

ـ بله، مطمئناً مورد تأیید است. این روش درمانی مدت ها است که در ایران استفاده می گردد و مورد تأیید وزارت بهداشت نهاده شده است.هر پزشکی می تواند با گذراندن دوره های آموزشی در خارج از کشور، بخصوص کشور چین که مهد این علم است و با کسب مهارت های لازم حق استفاده از طب سوزنی را در درمان بیماران خود در مطب داشته باشد.

لطفاً ما را بیشتر با این علم کهن و چگونگی استفاده از آن در درمان بیماری آشنا کنید.

علم سوزن درمانی یا Acupuncture از معتبرترین و پرطرفدارترین روش های درمان سنتی است که امروزه مورد تأیید جهانیان نهاده شده و همانگونه که از نام این روش، پیداست، درمان با سوزن هایی که بر بدن فرو می رود انجام می پذیرد. اولین بار این روش به دلیل آثار حیرت انگیزش در کاهش و تسکین درد مورد توجه نهاده شد و بعدها هم، بعد از سال ها تحقیق جوامع پزشکی و تأیید اثرات سودبخش آن، بالاخره سازمان بهداشت جهانی ضمن تأیید آن، فهرستی منتشر کرد که بالغ بر 104 نوع بیماری مختلف را با این روش قابل درمان می دانست. با این تأیید کشورهای بیشتری به استفاده از این روش درمانی روی آوردند و هر روز اثرات درمانی حیرت انگیز آن بیش از پیش به اثبات می رسد.

گفتید بیش از 104 نوع بیماری معیناً با این روش قابل درمانند. لطفاً شایع ترین و مهمترین این بیماری ها را نام ببرید؟

ـ از شایع ترین و مهمترین موارد قابل درمان با طب سوزنی در ایران، می توان به کلیه ی بیماری های مزمن و صعب العلاج مثل: میگرن، انواع سردردها، سینوزیت، ناراحتی های گوارشی، زخم معده و التهاب روده ها، فلج های بعد از سکته های مغزی، بیماری های استخوانی، مفصل،آرتروز، سیاتیک و مسائل تنفسی مثل آسم، آلرژی، بیماری های سیستم زنان و مسائل سیستم اعصاب که شاخه های مهمی از کاربرد این علم را شامل می گردد (افسردگی و اضطراب بی خوابی و انواع ترک اعتیادها) اشاره نمود. البته باید یادآوری کنیم که در ایران بیشتر مراجعین مطب ها ی طب سوزنی بیمارانی هستند که از چاقی رنج می برند. البته قابل ذکر است که امروزه در برخی از موارد بعد از عمل های لیزر و ساکشن هم جهت بازگرداندن پوست به حالت اولیه از این روش استفاده می گردد.

لطفاً کمی هم از چگونگی کاربرد سوزن ها و نحوه ی عملکرد آنها بگویید.

همانطور که از نام این روش معین است، درمان به وسیله سوزن هایی خاص صورت می گیرد. این سوزن ها به نقاط مخصوصی از پوست به نام aupointزده می شوند. این نقاط دارای تنادنتال آناتومیک و فیزیولوژیک با بافت های اطراف خود هستند. این سوزن ها بر روی نقاطی از پوست زده می شوند که به کانال معروفند. کانال ها راستاهایی هستند که به عقیده ی چینی ها نیرو یا انرژی حیاتی بنام چی (chi) در آن جریان دارند. در این راستاها انرژی سبب ارتباط اعضاء در قسمت های مختلف بدن با یکدیگر می گردد که همراه با یکدیگر چرخه یی از انرژی را تشکیل می دهند. در طب سوزانی ما بطور استاندارد دوازده راستا اصلی انرژی و هشت راستا فرعی و تعدادی هم نقاط فرعی داریم که عمدتاً کار بر روی آنها اعمال می گردد و مجموعاً 361 نقطه ی کلاسیک طب سوزنی را تشکیل می دهند، ولی کل نقاط انرژی بدن بالغ بر هفتاد راستا و 1500 نقطه است.

پس آیا می توانیم نتیجه بگیریم که تمامی بیماری ها در انسان بر اثر بهم خوردن تعادل این جریان انرژی در راستاها ایجاد می گردد؟

ـ بله، تقریباً همین گونه است، از نظر طب چینی تمام بیماری ها ناشی از عدم تعادل و بهم خوردن بالانس جریان های انرژی در بدن هستند . کاهش یا افزایش یا رکورد انرژی در این راستاها منجر به ایجاد بیماری و بروز علایم گوناگون در بدن فرد می گردد.

شما گفتید که درمان با فرو کردن سوزن های خاص در راستا کانال های انرژی انجام می گردد، حال شرح دهید چه مدت باید این سوزن ها در محل ثابت بمانند و فکر می کنید معمولاً چند جلسه برای درمان کامل بیماری احتیاج است؟

ـ معمولاً در هر جلسه سوزن ها باید بین بیست تا سی دقیقه در محل مورد نظر باقی بمانند و تعداد جلسات درمانی هم نسبت به نوع بیماری و شرایط هر فرد فرق دارد. ولی بطور معمول شاید بتوان حداقل دوازده جلسه را برای ظاهر شدن اثرات درمانی این سوزن ها برای هر بیماری در نظر گرفت.

همانطور که می دانید در دنیای امروز بیماری هایی از قبیل هپاتیت، ایدز و ... می توانند به وسیله سوزن به دیگران منتقل شوند،آیا شما می توانید بیماران خود را از سلامت سوزن های مورد استفاده در این روش مطمئن کنید؟

ـ در کلینیک ما هر بیمار در ابتدای مراجعه ، سوزن های مورد احتیاج خود را تهیه می نماید که این سوزن ها بعد از هر بار مصرف بر روی پدهایی مخصوص که نام فرد بر روی آن نوشته شده است نصب و در دستگاه اتوکلاو گذاشته می گردد. این سوزن ها در دستگاه اتوکلاو با درجه ی بالا استریل می شوند و به هیچ وجه سوزن کسی برای فرد دیگراستفاده نمی گردد و جایی برای نگرانی بیماران وجود ندارد. مع الوصف در بیمارانی که باز هم از این لحاظ نگرانی دارند. می توان هر بار از سوزن های یک بار مصرف هم استفاده کرد و این کار بسته به درخواست بیماران انجام می پذیرد.

آیا درمان تنها با این سوزن ها انجام می گیرد یا باز هم احتیاج به مصرف دارو درکنار طب سوزنی است؟

ـ بیشتر بیمارانی که با طب سوزنی درمان می شوند. معمولاً هیچ احتیاجی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارند. اما باید توجه داشت که درمان در برخی از بیماری ها مخصوصاً در ابتدای درمان با طب سوزنی تا جواب دادن بیمار به نحوه ی درمان که ممکن است چند روز طول بکشد، ما مجبوریم برای دردهای حاد بیماران از طب عربی و دارو درمانی در کنار طب سوزنی به صورت مکمل، جهت شفای سریع تر بیماران استفاده کنیم. معمولاًدر این روش احتیاجی به استفاده از دارو در کنار سوزن درمانی نیست و این خود از نکات مثبت و برجسته ی این روش درمانی محسوب می گردد.

منبع: هفت روز زندگی شماره(90)

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1346

به "طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید