مسجد کبودتبریز نمونه اى از معمارى بدیع اسلامى

به گزارش تور فرانسه، مجموعه مسجد کبود تبریز نمونه اى از معمارى بدیع اسلامى و فرهنگ مردم منطقه است. آذربایجان سرزمین اسطوره هاى جاوید در پیشانى ایران، جاذبه هاى فرهنگى، تاریخى و طبیعى فراوانى را در دامن خود دارد. تبریز با پیشینه اى چندین هزار ساله پیشرو در شعر و ادب، سیاست، فرهنگ، هنر، علم و صنعت بوده و مسجد کبود، یکى از آثار بزرگ این منطقه به نام فیروزه اسلام در دنیا اسلام مشهور است.

مسجد کبودتبریز نمونه اى از معمارى بدیع اسلامى

مسجد کبودتبریز نمونه اى از معمارى بدیع اسلامى

مجموعه مسجد کبود تبریز نمونه اى از معمارى بدیع اسلامى و فرهنگ مردم منطقه است.

آذربایجان سرزمین اسطوره هاى جاوید در پیشانى ایران، جاذبه هاى فرهنگى، تاریخى و طبیعى فراوانى را در دامن خود دارد.

تبریز با پیشینه اى چندین هزار ساله پیشرو در شعر و ادب، سیاست، فرهنگ، هنر، علم و صنعت بوده و مسجد کبود، یکى از آثار بزرگ این منطقه به نام فیروزه اسلام در دنیا اسلام مشهور است.

مسجد کبود ،بنا به کتیبه سر در آن ،به سال 870 هجرى قمرى به وسیله همسر سلطان دنیاشاه مقتدرترین حکمران سلسله قره قویونلوها که فردى شاعر و زیبا پسند بوده، بنا شده است.

آرامگاه دنیاشاه و نزدیکان وى در انتهاى شبستان کوچک درداخل سرداب مسجد واقع است.

تنوع و ظرافت کاشیکارى و انواع خطوط به کار رفته در مسجد کبود و بعلاوه زیبایى و هماهنگى رنگ ها سبب شده که این مسجد به فیروزه اسلام معروفیت یابد.

کاشیکارى آن صرفا به رنگ لاجوردى و بیشتراز قطعات شش ضلعى است و تمام سطح سقف آن زرنگار (نقاشى با آب طلا) و کف شبستانها به احتمال قوى مرمرین بوده است.

بناى اصلى در مقام مسجد مقبره، داراى صحن وسیعى بوده که در آن مجموعه اى از ساختمانها از جمله مدرسه، حمام، خانقاه و کتابخانه ساخته شده که آثارى از آنها به جا نمانده است.

زلزله سال 1193 هجرى قمرى سبب فرو ریختن گنبدها و خرابى آن شد.

با این که از این مجموعه زیبا جز سر درى شکسته و چند پایه باقى نمانده بود، تعمیرات و دوباره سازى مسجد به منظور حفاظت بخش هاى به جامانده شامل تاق ها و پایه ها در سال 1318 شمسى شروع شد.

بیشترین بازسازی مسجد کبود در سال 1343 شمسى انجام شد و دوباره سازى گنبدهاى رفیع آن از سال 1354 شمسى به وسیله دفتر فنى حفاظت آثار باستانى و به اهتمام زنده یاد استاد معماران هنرمند بنام آذربایجانى به اتمام رسید.

مسجد کبود در سال 1310 شمسى در لیست آثار ملى ثبت شده است.

در مجاورت این اثر باستانى تبریز، پارک کوچک و زیبایى به نام شاعر نامى خاقانى بنا شده که مقبره وى در مقبره الشعرا تبریز واقع است.

مجموعه مسجد کبود تبریز را موزه تاریخى آذربایجان تکمیل مى کند.

موزه آذربایجان از دیگر نقاط دیدنى شهر تبریز بوده که در مساحت سه هزار متر مربع در سال 1341 شمسى ساخته شده است.

این موزه مشتمل بر سه سالن نمایش، دو هزار و 300 قطعه شى ثبت شده مى باشد که اشیا باستانى از دوران مختلف تاریخى ،آثار مردم شناسى و مشروطیت در آن به نمایش گذاشته شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگى ،گردشگرى و صنایع دستى آذربایجان شرقى در خصوص بازسازی مسجد کبود گفت: کاشیکارى محوطه داخلى مسجد کبود در حال اجرا است و هنرمندان و کاشیکاران تبریزى در حال ساخت و نصب کاشى دیواره هاى این مسجد هستند.

الله وردى کریمى نژاد اضافه نمود: بدلیل حساس بودن کار و رنگ ویژه این کاشى ها، مطالعه بر روى ساخت و نصب کاشى هاى فیروزه اى و سایر بافت هاى مسجد کبود ادامه دارد. وى خاطر نشان کرد: بازسازی مسجد و نصب کاشى ها با شیوه کاشى کارى ایتالیایى انجام مى گردد و براى تسریع در انجام طرح ترمیم مسجد کبود تبریز تمام کوشش خود را انجام مى دهیم.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1404

به "مسجد کبودتبریز نمونه اى از معمارى بدیع اسلامى" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد کبودتبریز نمونه اى از معمارى بدیع اسلامى"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید