منطقه حفاظت شده دنای شرقی یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد است

به گزارش تور فرانسه، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، منطقه حفاظت شده دنای شرقی یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد است.

منطقه حفاظت شده دنای شرقی یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد است

منطقه حفاظت شده دنای شرقی یک منطقه کوهستانی است و شباهت بسیاری به منطقه حفاظت شده دنا دارد. این دره چشمه های پر آبی دارد و دره های پرآب آن آب بسیاری از رودخانه ها را تامین می نمایند. منطقه حفاظت شده دنای شرقی از لحاظ تنوع زیستی در کشور و حتی در دنیا کم نظیر است. در این منطقه تعداد 168 گونه جانوری و 1201 گونه گیاهی تا به امروز شناسایی شده اند. فلور گیاهی از دیگر گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده دنای شرقی است.

این منطقه در ضلع شمالی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و وسعتی معادل 28202 هکتار را در برگرفته است. منطقه حفاظت شده دنای شرقی منطقه ای کاملا کوهستانی بوده که از ارتفاعات، قلل مرتفع، دیواره های بزرگ، دره های عمیق و چشمه های متعدد تشکیل شده است. منطقه حفاظت شده دنای شرقی اقلیمی سرد و مرطوب دارد. در منطقه حفاظت شده دنای شرقی جنگلی با نام بید ابریشم قرار گرفته که پوشش گیاهی آن را درختان بلوط و ارژن تشکیل می دهند. این منطقه جنگلی در سالهای اخیر چندین بار دچار آتش سوزی شده و بسیاری از جنگلهای آن سوخته اند. این منطقه محل زیست گونه های جانوری نظیر بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه ای، پلنگ، گراز، کفتار، گرگ، سنجاب ایرانی، گربه جنگلی، سیاه گوش، عقاب دو برادر، عقاب طلایی، کبک ، کبک دری، هما، قرقی و انواع سارگپه است.

در دامنه های جنوبی منطقه تا ارتفاع 2500 متری فقط جنگل بلوط بوده که همه جا را پوشانده است. در میان این درختان و نواحی و ارتفاعات مختلف، گونه های جنگلی دیگری نظیر بنه، کیکم، ارژن، شن و انواع بادام کوهی مشاهده می گردد. اما تسلط کامل با گونه بلوط است. از ارتفاع 2500 متر به بالا جنگل بلوط تمام شده و درختچه های ارژن، شن و انواع گونه ها و درختان سرو کوهی دیده می گردد. از ارتفاع 3500 متر به بالا اثری از درخت و درختچه در این منطقه مشاهده نمی گردد و تنها شاهد پوششی از گونه ها و گیاهان علفی و بوته ای در سطح زمین هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1748

به "منطقه حفاظت شده دنای شرقی یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه حفاظت شده دنای شرقی یکی از دیدنی های کهگیلویه و بویراحمد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید