مهاجرت بازی سازان حرفه ای در سایه کمبود سیاست های حمایتی

به گزارش تور فرانسه، تهران (پانا) -فعال حوزه بازی های دیجیتال با اشاره به مشکلاتی چون تحریم ها، تدوین قوانین سلیقه ای و انحصاری شدن بازارهای ارائه بازی در کشور گفت: بسیاری از بازی سازان حرفه ای مهاجرت کردند چون هم کنترلی بر ورود بازی های خارجی نیست و هم سیاست های حمایتی کافی برای توسعه بازی های داخلی وجود ندارد.

مهاجرت بازی سازان حرفه ای در سایه کمبود سیاست های حمایتی

به گزارش ایرنا، بازی های دیجیتالی که با نام تخصصی گیم شناخته می شوند، در دهه های اخیر رشد و توسعه شگفت انگیزی داشته اند و دامنه مخاطبان آن فراتر از بچه ها و نوجوان، گروه های سنی مختلف بزرگسالان را هم در بر می گیرد، سودآوری این صنعت به فراتر از 100 میلیارد دلار در سال رسیده و برپایه برآورد کارشناسان این رقم تا سال 2023، 2 برابر می گردد. از سوی دیگر جذابیت و ضریب نفوذ بازی های رایانه ای آنها را به ابزاری موثر برای انتقال مفاهیم و هنجارهای فرهنگی تبدیل نموده است و در این میان بچه ها و نوجوان که در مقطع سنی شکل گیری شخصیت قرار دارند تاثیرپذیری بیشتری از این رسانه پرنفوذ دارند.

بازی های موبایلی سهم عمده ای از سبد بازی های دیجیتال دارند، درباره صنعت بازی موبایلی در ایران با علی نظری فعال حوزه بازی های دیجیتال به گفت گو نشستیم.

بازی دیجیتالی در ایران، در راستا تندباد

علی نظری، مدیر استدیوبازی سازی شاه غول در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره شرایط بازی دیجیتالی در ایران گفت: از دید گیمرها ایران مَهد بازیکن هاست البته اگر سرعت اینترنت یاری کند، اما تحریم ها به این بخش هم فشار آورده اند و هر از چند گاهی شاهد اتفاق های ناگوار هستیم مانند حذف حساب کاربری بازیکن های ایرانی که به عنوان نمونه، بتازگی برای بازی League Of Legends رخ داد. افزون بر تحریم ها، گاهی فیلترینگ هم وارد کار می گردد و به صورت کاملا سلیقه ای و نسنجیده بازیکن ها را از داخل تحریم می نماید مانند اتفاقی که برای بازی PUBG با بیش از 5 میلیون دانلود در ایران افتاد و به دستور کمیته مصادیق مجرمانه بدون هیچ توضیحی، تمامی مارکت های داخلی وادار شدند این بازی را از مارکت خود حذف نمایند.

وی اضافه نمود: اما شرایط فراوری بازی در ایران بسیار شنماینده است و هر آن ممکن است این حرفه از پیشروی باز بماند. بازار داخلی کوچک است، به دلیل تحریم ها دسترسی بازی سازهای ایرانی به بازارهای خارجی هم مقدور نیست و امکان دسترسی بی دردسر به سرویس های خوب خارجی همچون AdMob، OneSignal و ... وجود ندارد، افزون بر این ها سرویس های داخلی پُرکاربرد مانند بکتوری و چشمک هم به دلیل شکست در کسب درآمد مناسب، ناگزیر سرویس های خود را تعطیل کردند.

وی ادامه داد: در ایران نه تنها کنترلی بر ورود بازی های خارجی نیست بلکه از سیاست های حمایتی برای توسعه بازی های داخلی هم خبری نیست. روی هم رفته مسائل متعدد داخلی ازجمله قوانین و انحصاری بودن و سلیقه ای عمل کردن مارکت های داخلی در کنار تحریم های بین المللی و همچنین مهاجرت بازی سازهای حرفه ای، گریبان این صنعت را در ایران می فشارند.

نظری توضیح داد: در سال های اخیر استدیوهای زیادی بخاطر این مسائل تعطیل شده اند و نیروهای آنها یا مهاجرت کردند و یا زمینه کاری خود را تغییر داده اند، فراوری بازی در ایران کار بسیار مسئله ای هست اما با وجود این مسائل ما همچنان امید به آینده ای بهتر داریم.

موبایل عضوی از بدن ماست

این کارشناس بازی های دیجیتالی درباره اهمیت فراوری بازی موبایلی ابراز داشت: این روزها موبایل ابزار جداناشدنی از آدم هاست، زیرا کارکرد تلفن همراه بسیار فراتر از یک دستگاه ارتباطی است، ویژگی هایی مانند کوچک بودن ابعاد این وسیله، قدرت پردازش بالا، دارابودن کاربردهای گوناگون مانند پرداخت های بانکی، سرگرمی، ارتباطات اینترنتی و ... موبایل را به پیکره ما دوخته است، گویی موبایل عضوی از بدن ماست. حتی اقشار کم درآمد جامعه هم احتیاج وافِری به موبایل دارند و هرکس در هر سطحی از درآمد بالاخره موبایل دارد. بنابراین ما پلتفرم یا بستری رو انتخاب نموده ایم که مانند عضوی از بدن آدم ها و در دست همه گروه های جامعه هست، از سویی تجربه کاربری (UX) موبایل هم آن را به یک وسیله همواره در دسترس و روشن تبدیل نموده است.

وی اضافه نمود: بستر موبایل ویژگی هایی دارد که آن را از کنسول های بازی مثل پلی استیشن، ایکس باکس و ... متمایز می نماید؛ نخست آنکه فراوری بازی برای این پلتفرم به مراتب کم هزینه تر است، حجم بازی ها بسیار کم هستند بنابراین فضای ذخیره سازی زیادی لازم ندارند و دانلود آنها سریع تر انجام می گردد، بازی های موبایلی به راحتی و بی دردسر از اپ استورها قابل دسترس هستند و خیلی ساده نصب می شوند.

تقویت ارزش های خانواده از اهداف بازی سازها

نظری با تاکید بر اینکه درآمدزایی شرط زنده ماندن یک کسب و کار است، گفت: به جز تجارت، ما اهداف دیگری هم داریم، از جمله فراوری گیم برپایه مؤلفه های فرهنگی و آموزشی برای تقویت ارزش های خانواده و همچنین جذب و پرورش نیروهای با استعداد در زمینه فراوری گیم.

وی گفت: متاسفانه تحریم بسیاری از کسب وکارهای چابک و نوپا (استارت آپ) را در ایران با آسیب رو به رو کرد و به همین دلیل بسیاری از نیروهای متخصص مهاجرت کردند حتی خود من هم در آستانه مهاجرت بودم که به دلایلی منتفی شد. صنعت بازی سازی ایران به همین دلیل آسیب دیده است و شماری از نخبه ها، برنامه نویس ها و هنرمندان حرفه ای از ایران رفته اند، نبود آنها شاید در کوتاه مدت به چشم نیاید اما چند سال آینده که بازار ما خالی از بازی های فارسی و ایرانی شد، عمق فاجعه آشکار می گردد.

نظری درباره فرایند دگرگونی مدل های درآمدی بازی های موبایلی تاکید نمود: عمرِ بازی های موبایلی بویژه بازی های گوشی های هوشمند زیاد نیست، اما سرعت رشد و جهش روینمودها بالا است.

وی ادامه داد: سال های آغازین پیدایش گوشی های هوشمند، بازی ها با همان رویکرد قدیمی فروش مستقیم عرضه می شدند، اما رفته رفته بازار سرریز شد و با افزایش بازی های رایگان این شیوه فروش منسوخ شد مگر برای بازی های خیلی متفاوت. از آن پس بازی ها کم کم رایگان (Free-To-Play) شدند اما گیمرها می توانند با پرداخت هزینه، یاری دریافت نمایند و در نتیجه راحت تر و با سرعت بیشتر مراحل را بگذرانند، که این مدل هم با اشباع شدن بازار از رونق افتاد و اکنون تنها برای بازی هایی با کیفیت شگفت آور جوابگو است.

این کارشناس بازی های دیجیتالی در ادامه گفت: پس از پیدایش بازی موبایلی Flappy Bird نگاه بازی سازها به سوی کسب درآمد از تبلیغات معطوف شد که هنوز هم این رویکرد در شرکت های بزرگی مانند Voodoo، Ketchup و ... دنبال می گردد و با موفقیت های چشمگیری هم همراه است، ما هم همین رویکرد را دنبال می کنیم و در کنار آن فراوری برای فروش سازمانی (B2B) هم در دستور کار داریم.

مدیر استدیو شاه غول با اعلام اینکه تمرکز اصلی ما روی بازی های هایپر کژوال است، گفت: اکنون با چند استدیو خارجی در حال تبادل اطلاعات و انجام تست هستیم. این سبک از بازی ها با رویکرد تجاری ما همخوان است، به گونه ای که نسخه های کپی شده هم با استقبال زیادی رو به رو شده اند.

نظری انگیزه داشتن برای فراوری بازی در ایران را به تنهایی یک مزیت دانست و ابراز داشت: در کنار این انگیزه، دسترسی های داخلی زیاد، ارتباطات خارجی خوب، گروه کاری جوان و همچنین بهره مندی از مشاوران کارآزموده، به همراه پنل های آنالیز بازی های خارجی در زمره مزیت های استدیوی نوپا ما است.

این کارشناس بازی های دیجیتالی درباره گروه مخاطبان سبک بازی هایپر کژوال توضیح داد: دامنه بازیکن هایِ بازی های هایپرکژوال خیلی گسترده است، از کودک 4 ساله تا پیرمرد و پیرزن 90 ساله می توانند این بازی ها را انجام بدهند. بازی های سبک هایپرکژوال در هر زمان و هرجا امکان بازی کردن را می دهند، در خانه و در محیط های عمومی مانند بوستان ها، مترو، محل کار، مدرسه، سالن های انتظار و... اگر وسط بازی هم به هر دلیلی مجبور به ترک بازی بشویم چون میزان پیشروی ما در بازی اهمیت بالایی ندارد، می توانیم بی درنگ بازی را ببندیم.

بازی برای کاهش استرس

وی گفت: این دست بازی ها یک مکانیک تکراری بی سرانجام دارند و بیشتر برای پُر کردن وقت آزاد یا برای کاهش استرس به کار می آیند. چیزی به نام پیشرفت در این بازی ها وجود ندارد و از همه مهم تر بدون آموزش هم کاربر با چند کلیک ساده، فرایند بازی را یاد می گیرد، این ویژگی ها باعث می شوند که تقریبا تمام سنین بتوانند از این بازی ها لذت ببرند.

مدیر استدیو شاه غول درباره محصولات این استدیو بازی سازی ایرانی گفت: بتازگی 2 بازی اندرویدی به نام های نارچین و چارچوری را عرضه نموده ایم. نارچین یک بازی Match3 هست با 500 مرحله جذاب. شخصیت ها و محیط بازی هم بر اساس کارتون آهوخان است که در همین مجموعه در مراحل فراوری است.

وی اضافه نمود: چارچوری اما یک بازی خانوادگی است که به طور همزمان 4 کاربر در کنار هم دور یک گوشی بازی می نمایند، این بازی اکنون 8 مینی گیم نوستالژیک مثل منچ، مارپله، دوز، نقطه خط و ... را در بر می گیرد و ما به دنبال اضافه کردن نسخه های آنلاین بازی ها نیز هستیم.

نظری در ادامه گفت: افزون بر اینها 13 بازی HTML5 هم ساخته ایم که بخشی از آنها برای فروش سازمانی B2B بوده اند و بخش دیگری هم قرار هست در سبد محصولات ما به مشترکان سیمکارت های کودک و نوجوان انارستان ارائه بشوند.

وی توضیح داد: ما تازه بازی ها را عرضه نموده ایم و اکنون در حال تحلیل و آنالیز دیتای آنها هستیم، برای تست نزدیک به 20 هزار نصب رو تجربه کردیم که با توجه به دیتای آنها در ماه های آینده کاربرهای بیشتری را جذب کنیم. بازی ها در مارکت کافه بازار منتشر شده اند اما برای مارکت های داخلی دیگر هم برنامه داریم.

یک بازی آنلاین فانتزی و پنج بازی دیگر در راه است

مدیر استدیو شاه غول بیان کرد: اکنون روی یک بازی آنلاین فانتزی به سبک Battle Royale کار می کنیم که امیدواریم پیش از تابستان آن را در بازارهای داخلی منتشر کنیم، افزون بر آن 5 بازی HTML5 دیگر هم در فرایند ساخت قرار دارند.

نظری در سرانجام تاکید نمود: در ایران جای یک استدیو فراوری بازی های هایپر کژوالِ با کیفیت بالا، خالی است، ما کوشش می کنیم این خلا را پُر کنیم، هرچند که هنوز فاصله زیادی تا صندلی مطلوب داریم اما انگیزه کافی برای رسیدن به آن در میان اعضای تیم هست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1151

به "مهاجرت بازی سازان حرفه ای در سایه کمبود سیاست های حمایتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت بازی سازان حرفه ای در سایه کمبود سیاست های حمایتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید