نوروز بازار فارس از 24 اسفند ماه برگزار می گردد

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، معاون امور زیارتی و گردشگری استاندار فارس با اشاره برلزوم توسعه گردشگری استان در ابعاد مختلف تاکید نمود: کمیته های تخصصی گردشگری سلامت ، تاریخی ، مذهبی ، طبیعی ، روستایی و عشایری همچنین گردشگری شهر شیراز باید هر چه سریعتر تشکیل گردد که ریاست هر یک از کمیته ها نیز به ترتیب به عهده ادارات و سامازنهایی چون علوم پزشکی ، میراث فرهنگی ، اداره کل اوقاف و امور خیریه ، محیط زیست ، اداره کل امور روستایی و عشایری و شهرداری شیراز خواهد بود .

نوروز بازار فارس از 24 اسفند ماه برگزار می گردد

شاپور رستمی توضیح داد: با چنین اقدامی فارس در تمامی حوزه ها و جاذبه های گردشگری که دارد ، می تواند رشد کند و در نهایت به توسعه صنعت گردشگری برسد.

وی در ادامه با اشاره به بازنگری طرح جامع گردشگری فارس نیز گفت : این طرح از حالت کتابخانه ای خارج شده و طبق مصوبات قبلی این کارگروه با یک بارنگری اجرایی خواهد شد .

رستمی افزود: هریک از اعضای کارگروه گردشگری یک ماه فرصت دارند که این طرح را مطالعه و نظرات کارشناسی خود را ارایه دهند .

معاون استاندار فارس همچنین تاکید نمود : هنوز طرح جامع گردشگری فارس به پروژه تبدیل نشده است و اعضای کارگروه می توانند نقطه نظرات خود را پیرامون این موضوع لحاظ کند.

رستمی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم برند سازی برای شهر شیراز و استان فارس تاکید نمود : طبق برنامه ریزی های به عمل آمده 2 شهرک صنایع دستی و گردشگری استان با معرفی قابلیت ها و پتانسیل های موجود در این حوزه در شهرستان شیراز به زودی ساخته خواهد شد .

وی توضیح داد: یکی از این شهرک ها در زمینی به مساحت 30 هکتار در بولوار حسینی الهاشمی شیراز و دیگری نیز در زمینهای اطراف پارک جنگل انقلاب واقع در شهر زرقان ساخته می گردد که باید در این رابطه ادارات منابع طبیعی و راه و شهرسازی مقدمات لازم را در این رابطه به انجام برسانند.

رستمی در بخش دیگری از سخنانش هم به برگزاری طرح ملی نوروز بازار در استان اشاره نمود و گفت : این طرح با هدف اشاعه فرهنگ و ظرفیت های گردشگری و تاریخی فرهنگی فارس در سراسر استان و از تاریخ 24 تا 28 اسفندماه برگزار می گردد .

در ادامه این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز طی سخنانی به اجرای مراسم جشن نوروز بازار اشاره نمود و گفت : این مراسم در 12 استان کشور برگزار خواهد شد که هدف آن معرفی جاذبه های تاریخی همچنین اجرای مراسم خاص نوروزی در این ایام است .

به گفته مصیب امیری متاسفانه بسیاری از آئین کهن نوروز فراموش شده و یا آداب و رسوم دیگری جایگزین آنها شده که هیچ سنخیتی با میراث کهن ایرانیان ندارد .

وی ادامه داد : در قالب این جشن که که به صورت همزمان در 12 استان دیگر کشور نیز برگزار خواهد شد اجرای برنامه های نمایش و نمادین همچنین غرفه های صنایع دستی و هنرهای سنتی منطقه راه اندازی خواهد شد .

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در ادامه افزود : با برنامه ریزی های صورت گرفته محل برگزاری این جشن محوطه هایی در کنار آثار تاریخی و گردشگری است که پیشنهاد می گردد این مراسم در شیراز در مقابل آرامگاه حافظ برگزار گردد .

امیری یادآور شد: در این مراسم به طور کلی مشترکات ملی و ویژگی های استانی در قالب آئین ها و مراسم و فعالیت های نوروزی به طور نمادین به نمایش در می آید که می توان به برپایی سفره های نوروزی متناسب با رسوم ویژه هر استان ، بازی ها و نمایش های محلی ، برگزاری جشن های مرتبط با چهارشنبه سوری و ... کارگاه خوراک های نوروزی ، اجرای گروه های موسیقی محلی و سنتی اشاره نمود .

وی ادامه داد : طرح نوروز بازارها به عنوان یکی از فعالیت های پاسدارانه در راستای افزایش آگاهی عمومی برای توسعه و آموزش اقشار مختلف مردم ایران در مورد بزرگترین پرونده جهانی میراث ناملموس ثبت شده که به صورت چند ملیتی با عنوان نوروز پیشنهاد شده و مورد تصویب قرار گرفته است .

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 322

به "نوروز بازار فارس از 24 اسفند ماه برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز بازار فارس از 24 اسفند ماه برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید