پوشش خبری اعتراضات دانشجویی در تایلند سانسور می گردد

به گزارش تور فرانسه، حتی با وجود آنکه اعتراضات تحت رهبری دانشجویان در سراسر تایلند خواهان برکناری نخست وزیر این کشور هستند اما نخست وزیر تایلند امروز (دوشنبه) گفت هیچ برنامه ای برای تمدید شرایط فوق العاده در خارج از بانکوک وجود ندارد و پلیس نیز از کوشش برای سانسور پوشش خبری این اعتراضات اطلاع داد.

پوشش خبری اعتراضات دانشجویی در تایلند سانسور می گردد

با تور تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت پرایوث چان-اوچا، نخست وزیر تایلند در حال حاضر حکمی صادر نموده و در آن تجمع های عمومی بیشتر از چهار تن در بانکوک را ممنوع نموده، اخباری را که بر امنیت ملی تاثیر می گذارند، غیرقانونی دانسته و به مقامات قدرت بیشتری برای بازداشت مردم داده است.

اما هیچ یک از این اقدامات پیروز نشده اند تا معترضان را که اکثرا جوان هستند از حضور در تجمع های گسترده در سراسر بانکوک طی پنج روز گذشته متوقف کند و آنها همچنان برای تحقق خواسته هایشان از جمله تغییرات قانون اساسی و اصلاح سیستم پادشاهی کوشش می نمایند. روز یکشنبه راهپیمایی ها به دست کم 12 استان در خارج از بانکوک کشیده شد.

پرایوث چان-اوچا به خبرنگاران گفت: در حال حاضر شرایط فوق العاده تنها در بانکوک برقرار خواهد بود. وی درباره معترضان گفت: من از معترضان چند خواسته دارم، یک آنکه اموال دولتی و خصوصی را تخریب ننمایند و دوم آنکه به سیستم پادشاهی کاری نداشته باشند.

با این وجود، پلیس امروز گفت: راه هایی برای قدرت نمایی مان وجود دارد از جمله اتخاذ برنامه های سانسور برای محدود کردن گزارشات درباره این اعتراضات.

کیسانا فاتاراچاروئن، معاون سخنگوی پلیس تایلند تایید کرد که پلیس درخواستی را به نهادهای مربوطه صادر نموده تا اقداماتی را علیه خبرگزاری ها و خبرنگاران اتخاذ نمایند؛ مطبوعاتی که به گفته وی اطلاعات تحریف شده منتشر می نمایند که منجر به ناآرامی و سردرگمی در جامعه می گردد.

تحت قوانین موجود، کمیسیون تلویزیون ملی و مخابرات و وزارت جامعه و اقتصاد دیجیتال این قدرت را دارند تا پخش بعضی گزارشات را ممنوع و محتوای اینترنتی را مسدود نمایند. پلیس نیز می تواند تحت دستور شرایط فوق العاده چنین کارهایی انجام دهد. شرایط فوق العاده در بانکوک در تاریخ 15 اکتبر یعنی یک روز پس از تجمع معترضان در مقابل محل سکونت نخست وزیر و بستن راه کاروان موتوری سلطنتی اعلام شد.

سخنرانی کیسانا پس از آن صورت گرفت که کپی از این درخواست سانسور که رسما به عنوان یک دستور ابلاغ شده، در رسانه های اجتماعی درز کرد. این دستور که در تاریخ 16 اکتبر توسط رئیس پلیس بانکوک امضا شده، خواهان مسدود شدن دسترسی ها به سایت های آنلاین وویس تی وی، ریپورترز، استاندارد، پراچاتای و فری یوث و همچنین پاک شدن محتواهای کنونی شان است. این دستور همچنین ممنوعیتی را برای پخش دیجیتال اخبار شبکه وویس تی وی پیشنهاد می دهد.

همه این رسانه ها به صورت زنده اخبار این اعتراضات را پخش نموده اند. وویس تی وی و پراچاتای علنا با این جنبش اعتراضی ابراز همدردی نموده اند و فری یوث یک سازمان اعتراضات دانشجویی است. تا امروز، امکان دسترسی به هیچ یک از این سایت ها مسدود نشده است.

به علاوه، این حکم فوق العاده اعتراضات را غیرقانونی تلقی می نماید و مقامات نیز به طور بی فایده کوشش نموده اند تا با بستن گزینشی بعضی ایستگاه های مترو در بانکوک، مانع از تجمع مردم شوند. در این حکم همچنین هشدار داده شده که علیه افرادی که در رسانه های اجتماعی از این اعتراضات حمایت می نمایند و به عنوان مثال عکس های گرفته شده از اعتراضات را در رسانه های اجتماعی منتشر می نمایند، اقدام قانونی صورت می گیرد.

با این وجود، هشتگ های مربوط به اعتراضات همچنان در توییتر استفاده می شوند. این اطلاعیه باعث خشم گروه های رسانه ای شده که دولت پرایوث را به حمله به آزادی مطبوعاتی متهم می نمایند.

سایت انگلیسی زبان پراچاتای در توییتر خاطرنشان کرد: به خاطر ارائه گزارشات دقیق درباره نقض های حقوق بشز و تحولات سیاسی در تایلند مفتخریم. ما نهایت کوششمان را در این راه خواهیم کرد.

موسسه مستقل مانوشیا که برای آزادی های آنلاین مبارزه می نماید، این اقدام را کوششی برای سرکوب آزادی رسانه دانست و گفت: از آنجایی که ممنوعیت بر اعتراضات عملی و پیروز نبوده است، دولت تحت حمایت ارتش امیدوار است تا رسانه ها را از گفتن حقیقت بترساند. ما از رسانه های آزاد می خواهیم تا مقاومت نمایند.

معترضان پرایوث، فرمانده خونتای 2014 میلادی را به روی کار آمدن به صورت ناعادلانه در انتخابات سال گذشته متهم می نمایند چرا که قانون به نفع یک حزب حامی ارتش تغییر یافته است. معترضان می گویند، قانون اساسی که تحت یک حکومت نظامی نوشته و در رفراندومی تصویب شده باشد که هر گونه مخالفت با آن غیرقانونی است، در حقیقت غیر دموکراتیک است.

پلیس تعداد شرکت نمایندگان در اعتراضات بانکوک را 20 هزار تن اعلام نموده است. این جنبش اعتراضی زمانی شدیدا جنجالی برانگیز شد که خواهان اصلاح سیستم پادشاهی شد. پرایوث امروز گفت: دولت برای برگزاری جلسه فوق العاده مجلس برای دستیابی به راه حلی درخصوص شرایط موجود آماده است.

این در حالی است که هنوز زمان برگزاری این نشست معین نیست. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 711

به "پوشش خبری اعتراضات دانشجویی در تایلند سانسور می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوشش خبری اعتراضات دانشجویی در تایلند سانسور می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید