کشف سیاهچاله ای 10برابر بزرگ تر از خورشید در نزدیکی زمین

به گزارش تور فرانسه، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپیس، سیاهچاله تازه کشف شده Gaia BH1 نام دارد و در یک منظومه دوتایی رصد شده که دیگر عضو آن ستاره ای شبیه خورشید است. ستاره مذکور نیز علت جذابیت این منظومه است.

کشف سیاهچاله ای 10برابر بزرگ تر از خورشید در نزدیکی زمین

کریم البدری مولف ارشد این پژوهش از مرکز اخیر فیزیک در ماساچوست و ماکس پلانک آلمان در این باره می گوید: هرچند پیش از این ادعاهایی درباره وجود چنین منظومه هایی اعلام شده اما تمام این اکتشافات بعدا رد شدند. این نخستین ردیابی شفاف و بی ابهام یک ستاره خورشیدمانند در مداری وسیع اطرف یک سیاهچاله در نزدیکی کهکشان راه شیری است.

ستاره شناسان معتقدند در کهکشان راه شیری 100 میلیون سیاهچاله بزرگ وجود دارد که 5تا 100 برابر خورشید هستند.

البته همه سیاهچاله های بزرگ در منظومه های دوتایی قرار ندارد. اما ردیابی این اجسام آسمانی کار سختی است که استراتژی های خاصی را احتیاج دارد.

در این تحقیق، پژوهشگران از روشی تازه استفاده کردند. آنها داده های جمع آوری شده به وسیله ابزارGaia (متعلق به سازمان فضایی اتحادیه اروپا) را جمع آوری کردند. این ابزار به طور دقیق موقعیت، سرعت و مسیر 2 میلیون ستاره کهکشان راه شیری را ردیابی می نماید.

یکی از آنها نیز ستاره همراه Gaia BH1 بود. حرکت ستاره نشان دهنده بی قاعدگی های کوچکی بود که نشان می دهد چیزی نادیده و بزرگ و به صورت گرانشی آن را می کشد.

آنالیز های Gaia نشان داد شی نادیده آسمانی احتمالا یک سیاهچاله است اما محققان به داده های بیشتری برای تایید آن احتیاج داشتند. بنابراین آنها با یاری چند ابزار زمینی ستاره را آنالیز کردند.

مشاهدات بعدی همراه داده های به دست آمده از ابزار Gaia به محققان یاری کرد تا جزئیات دقیق تری از میزان های منظومه بیابند. شی نادیده حجمی معادل 10 خورشید داشت و مدار آن دور توده منظومه معادل 186 روز زمین بود. به نظر می رسید شی نادیده مذکور یک سیاهچاله باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1693

به "کشف سیاهچاله ای 10برابر بزرگ تر از خورشید در نزدیکی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سیاهچاله ای 10برابر بزرگ تر از خورشید در نزدیکی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید