گردن درد و روش های درمان آن

به گزارش تور فرانسه، درد گردن یکی از شایع ترین دردهای استخوانی و عضلانی است که سن و سال مشخصی ندارد.

گردن درد و روش های درمان آن

اندازه شیوع گردن درد در طول سال های گذشته بطور معین افزایش یافته و هم اکنون رتبه دوم بعد از کمر درد را به خود اختصاص داده است.

درد گردن در افرادی که به مدت طولانی مجبور به نشستن بر روی جایگاه و فعالیت هایی چون کار با کامپیوتر هستند، بیشتر از سایر افراد است و در زنان نیز بیشتر از مردان دیده می شود.

علت های ایجاد درد گردن

درد گردن علت های مختلفی دارد. در اغلب موارد این درد ناشی از فرسایش مهره های گردن می باشد که به علت افزایش سن و استفاده زیاد از گردن و بازوها رخ می دهد. در واقع می توان گفت در 90 درصد موارد مسائل مکانیکی هستند که باعث ایجاد درد گردن می شوند. این مسائل عبارتند از:

  • کشیدگی عضلات
  • آرتروز
  • بیرون زدگی دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • آسیب دیدگی بافت گردن

شما می توانید با خواندن مقاله علائم، علل و درمان آرتروز گردن در سایت دکترمهندس، اطلاعات بیشتری درمورد آرتروز گردن و راه های درمان آن کسب کنید.

درمان های خانگی برای رفع درد گردن

درد گردن در اغلب موارد به علت فعالیت زیاد و گرفتگی عضلات اتفاق می افتد و احتیاج به درمان جدی ندارد. در این مواقع به راحتی با روش های ساده خانگی می توانید درد را تسکین دهید و کشیدگی و اسپاسم ایجاد شده را رفع سازید البته درمان خانگی دیسک گردن توصیه نمیشود و حتما باید به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر درد گردن به علت مسائل جدی تری نیز رخ داده باشد، پزشک از روش های زیر برای کاهش درد و رفع التهاب ایجاد شده استفاده می نماید. این روش ها عبارتند از:

  • فعالیت های خود را کمتر کنید و اگر ورزش می کنید، برای چند روز آن را کنار بگذارید. دقت داشته باشید که نباید هیچ گونه فشاری به گردن خود وارد کنید. چند روز استراحت کنید و پس از بهبودی به تدریج فعالیت های خود را از سر بگیرید.
  • گرما درمانی و سرما درمانی از جمله قدیمی ترین روش های تسکین دردهای عضلانی هستند که معمولا در این مواقع پیشنهاد می شوند. برای انجام این کار در روزهای ابتدایی آغاز درد، یک کیسه یخ را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و این کار را تا 48 ساعت تکرار کنید. پس از آن از کیسه آب گرم یا دوش آب گرم برای ادامه درمان استفاده نمایید.
  • در صورتی که درد شدیدی در ناحیه گردن احساس می کنید و توانایی تحمل آن را ندارید، می توانید از قرص های مسکن مانند ایبو پروفن یا استامینوفن برای کاهش درد استفاده نمایید.
  • انجام حرکات کششی در ناحیه سر و گردن به بهبودی شما یاری فراوانی می نماید. سر خود را به آرامی به اطراف تکان دهید و این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که کشیدگی عضلات باعث ایجاد درد در ناحیه گردن شده باشد، پس از چند روز بهبود می یابد و مسئله ای را برای فرد ایجاد نمی نماید. بنابراین اگر ضربه ای به گردنتان وارد نشده است، درمان های عنوان شده در بالا را بکار بگیرید تا هرچه سریع تر بهبود یابید. در صورتی که پس از دو هفته هیچ تغییری در شرایط خود مشاهده نکردید، به پزشک مراجعه نموده و علت درد را جویا شوید. ممکن است دچار مشکل جدی تر و پیچیده تری باشید که باید به سرعت آن را پیگیری کنید.

درمان های پزشکی برای رفع درد گردن

زمانی که فرد به علت درد گردن به پزشک مراجعه می نماید، ابتدا سابقه پزشکی او مورد آنالیز قرار گرفته و در نهایت از معاینات فیزیکی برای تشخیص درد بیمار استفاده می شود. در صورتی که بیمار به درمان های اولیه هیچ واکنشی نشان ندهد، پزشک از عکس برداری، رادیولوژی، اسکن ام آرآی یا پرتونگاری کامپیوتری برای آنالیز سایر مسائل مربوط به گردن مانند بافت نرم گردن، بیرون زدگی دیسک، تنگی کانال نخاعی، تومورها یا آسیب های عصبی استفاده می کند. سپس با توجه به اختلال ایجاد شده، درمان مورد نظر را به بیمار پیشنهاد می دهد. رایج ترین درمان های پزشکی برای رفع درد گردن عبارتند از:

  1. تجویز دارو

داروهای ضد التهاب غیر استروئید، داروهای ریلکس نماینده عضلات و داروهای ضد درد اوپیوئید، از جمله داروهایی هستند که برای کاهش درد گردن بیمار تجویز می شوند. گاهی اوقات نیز پزشک از تزریق داروهای موضعی برای رفع مشکل بیمار استفاده می نماید.

  1. فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در اغلب مواقع یک برنامه درمانی معین دارد که به وسیله پزشک متخصص برای بیمار تجویز می شود. فیزیوتراپ ممکن است در کنار تمرینات حرکتی از درمان های دیگری چون سرما درمانی یا گرما درمانی، ماساژ درمانی و امواج مافوق صوت برای تسکین درد و کاهش گرفتگی و سفتی عضلات گردن استفاده کند. تمرینات ورزشی ملایم نیز از جمله مواردی است که باعث تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی گردن بیمار می شود. این تمرینات در مراحل اولیه به وسیله فیزیوتراپ انجام می شود و سپس بیمار می تواند در خانه این حرکات را تکرار کند تا به نتیجه مطلوب و موردنظر دست یابد.

  1. تزریق دارو

در صورتی که گردن درد مزمن باشد و درد زیادی را برای بیمار ایجاد کند از تزریق کورتیزون برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده استفاده می شود. کورتیزون یک داروی مسکن نیست، بلکه تنها یک داروی کاهش دهنده التهاب است. کورتیزون به طور مستقیم در اطراف مفصل یا عصب ملتهب شده تزریق می شود و از این طریق به کاهش درد سریع بیمار یاری می نماید.

  1. گردنبند طبی

استفاده از گردن بند طبی یکی دیگر از راه چارههای پزشکی برای تسکین درد گردن است. بریس ها و دیگر ابزارهای نگهدارنده گردن با محدود کردن حرکات و ثابت نگه داشتن شرایط گردن، به تحمل وزن سر یاری نموده و فشارهای وارد بر آن را کاهش می دهند. در این زمان عضلات گردن فرصت استراحت و بازیابی عملنمودهای عادی خود را پیدا می نمایند.

برای انتخاب برترین و مناسب ترین گردنبند طبی، مقاله انواع گردنبند طبی در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

  1. عمل جراحی

عمل جراحی آخرین راه چاره درمانی است که برای درد گردن پیشنهاد می شود. از این روش زمانی استفاده می شود که نخاع بیمار دچار آسیب شده باشد و روش های غیرجراحی بی نتیجه مانده باشد. در این صورت اگر بیمار با خطرات بسیار جدی روبرو باشد، پزشک چاره ای جز جراحی ندارد.

راه چارههای پیشگیری از درد گردن

همان طور که در بالا عنوان شد، اغلب دردهای گردن مربوط به حالت نامناسب بدن، افزایش سن و فرسایش تدریجی عضلات، استخوان ها و دیگر اجزای گردن است و تنها 10 درصد آن مربوط به بیماری های جدی مانند تومور، عفونت و … می باشد. بنابراین شما می توانید در طول مدت زندگی خود با رعایت نکاتی بسیار ساده سیر فرسایشی را به تعویق انداخته و از آسیب هایی که در اثر ضربه یا سبک زندگی نادرست متوجه تان می شود، پیشگیری نمایید. نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

  • به حالت بدن خود در هنگام نشستن، ایستادن یا خوابیدن دقت کنید. اگر ایستاده یا نشسته هستید، مطمئن شوید شانه های شما در یک خط مستقیم و در راستای باسنتان قرار دارند.
  • شرایط خواب خود را تنظیم کنید. سر و گردن شما باید هم طراز با بدنتان باشد. یک بالش کوچک زیر گردنتان قرار دهید. به پشت بخوابید و در زیر ران پاهایتان نیز یک بالش بگذارید تا ماهیچه های ستون فقراتتان در یک سطح قرار گیرند.

با استفاده از بالش طبی می توانید درد گردن خود را کاهش دهید. بعلاوه برای اطلاعات بیشتر درمورد انواع بالش طبی و فواید آن، مقاله فواید بالش طبی در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

  • موقعیت میز و کامپیوترتان باید به گونه ای باشد که صفحه نمایش کامپیوتر دقیقا در مقابل چشمان شما قرار گیرد. جایگاه تان را طوری تنظیم کنید که زانوها کمی پایین تر از باسنتان قرار داشته باشد. جایگاه های دسته دار نیز به استراحت دستانتان یاری می نمایند.
  • هیچ گاه گوشی تلفن را بین گوش و شانه تان قرار ندهید. می توانید از یک هندزفری برای صحبت کردن بهره ببرید یا گوشی تان را روی بلندگو بگذارید.
منبع: فوت و فن
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 1651

به "گردن درد و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردن درد و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید