10 نکته طلایی برای تعادل کار و زندگی مادران شاغل

به گزارش تور فرانسه، اگر شما هم یک مادر شاغل هستید، حتما می دانید که ایجاد تعادل بین کار و زندگی بسیار سخت است. این روزها تعداد مادران شاغل نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده است. در آمریکا زنان نیمی از نیروی کار را تشکیل می دهند، به طوری که از هر 10 خانواده، هر 4 خانواده مادر شاغل دارند.

10 نکته طلایی برای تعادل کار و زندگی مادران شاغل

در ایران بر اساس داده ها، سهم زنان از جمعیت فعال کشور تقریبا 20 درصد است. مادرانی که شغل تمام وقت دارند، بیشتر وقت ها احساس گناه می کنند، چون نمی توانند آن طور که می خواهند به خانواده شان برسند.

نکته کلیدی در ایجاد تعادل بین کار و زندگی این است که برنامه ریزی کنید، نظم داشته باشید و نقطه تعادل بین زندگی کاری و شخصی را پیدا کنید. اگر شما هم یک مادر شاغل هستید، این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم به شما 10 نکته را معرفی کنیم که به کمک آن ها هم شغلتان را آسان تر مدیریت کنید و هم به خانواده خود رسیدگی کنید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

  • همه چیز درباره ی برنامه غذایی نوزاد در سال اول زندگی

1. احساس گناه نکنید

به جای اینکه همیشه نگران این باشید که فرزندانتان تنها هستند و کنار آن ها نیستید، به این فکر کنید که شما دارید به خاطر خانواده خود کار می کنید و کار کردن شما مزیت زیادی برای آن ها دارد.

مزیت های اقتصادی مثل پس انداز برای آینده بچه ها یا فراهم کردن امکان ثبت نام آن ها در کلاس های تقویتی یا مدرسه بهتر، از جمله این مزایا هستند . پیروز ترین مادران شاغل روش هایی را پیدا کرده اند تا بتوانند بین کار و خانواده تعادل ایجاد کنند. برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی باید انتخاب هایتان را اولویت بندی کنید.

این را قبول کنید که در کنار روزهای خوب، روزهای بد هم وجود دارند. فراموش نکنید که شما تنها نیستید و می توانید هر زمان که ناراحت بودید، احساس خوبی نداشتید یا مسئله ای برایتان پیش آمد، با همسرتان صحبت کنید.

از دوستان و اعضای خانواده درباره ی مهدکودک های قابل اعتماد، مدارس و خدمات مراقبت از بچه ها راهنمایی بگیرید. از بهترین مهدکودک هایی که آن ها معرفی می کنند، بازدید کنید و شرایط را از نزدیک بررسی کنید.

اگر می خواهید پرستار بچه استخدام کنید، به دنبال افرادی باشید که سابقه همکاری طولانی مدت با خانواده ها را دارند. این موضوع نشان می دهد که فرد باتجربه است و به خوبی با بچه ها در گروه های سنی مختلف کنار می آید.

2. یک مهدکودک خوب پیدا کنید

مهدکودک، خانه کودک یا سایر مؤسسات مراقبت از بچه ها تجربه کافی برای نگه داری از بچه ها را دارند. ساعات کاری انعطاف پذیر، تعداد مربی کافی، فضای باز مناسب، مجوز معتبر و کارمندان شایسته و دارای صلاحیت، چیزهایی هستند که باید در انتخاب مهدکودک در نظر بگیرید.

در صورت امکان، چند ساعت فرزندتان را به طور آزمایشی در مهدکودک زیر نظر بگیرید و شرایط را بررسی کنید. البته این روزها با این شرایط کرونایی یا مهدکودک ها بسته هستند یا پدر و مادرها برای حفظ سلامتی فرزندانشان، تمایلی به فرستادن آن ها به مهدکودک ندارند.

با توجه به شرایط کنونی، اگر مجبور هستید، یک پرستار قابل اعتماد استخدام کنید یا در صورت امکان، زمانی که سرکار هستید، فرزندتان را به یکی از اعضای خانواده خود بسپارید.

  • راهنمای کامل آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم

3. برنامه صبحگاهی را خلوت تر کنید

با برنامه ریزی کردن و انجام بعضی از کارها در شب، از صبح های شلوغ و آشفته دوری کنید. تغذیه بچه ها را شب ها آماده کنید. کیف بچه ها، کیف خودتان و سایر وسایل لازم نیاز مثل بسته پوشک یا شیر خشک را هم از شب قبل آماده کنید.

برنامه روز بعد را بررسی کنید و کارهای موجود را بین خودتان و همسرتان تقسیم کنید. زمانی که از انجام کارهای روزمره مطمئن باشید، می توانید صبح ها چند دقیقه کنار بچه ها صبحانه بخورید، بدون اینکه برای ترک خانه عجله داشته باشید.

  • طرز تهیه 5 صبحانه خوشمزه برای باز کردن اشتهای بچه های بد غذا

4. تقویم خانوادگی تهیه کنید و منظم باشید

یکی دیگر از کارهایی که در ایجاد تعادل بین کار و زندگی می تواند به شما کمک کند این است که یک سری اولویت ها خانوادگی را تعیین کنید و بر اساس آن یک تقویم تهیه کنید.

در این تقویم می توانید چیزهای مهم مثل موعد پرداخت قبض ها، قسط ها، خرده کارهای مربوط به بچه ها، رویدادهای خانوادگی (مثل تولدها)، فعالیت فوق برنامه بچه ها و چیزهایی از این دست را یادداشت کنید. می توانید از نمونه تقویم های الکترونیک مثل google calendar استفاده کنید.

آخر هفته ها، 15 دقیقه را صرف بررسی برنامه هفته آینده کنید. بعضی از بخش های لازم تقویم را در اختیار پرستار بچه یا معلم های خصوصی قرار دهید تا آن ها هم از آخرین تغییرات آگاه باشند.

نظم و سازمان دهی باعث می شود محیط خانه هم همیشه تمیز باشد. بهتر است قسمتی از خانه را برای نگه داری قبض ها، مدارک مهم، کلیدها، شارژها، باتری و مقداری پول به عنوان تن خواه اختصاص دهید. در نظر دریافت یک مکان تعیین برای وسایل مختلف، باعث صرفه جویی در زمان و افزایش اثربخشی در خانه می شود.

5. با رییس خود درباره شرایطی که دارید، صحبت کنید

شرایط را بسنجید و در صورتی که فکر می کنید مدیرتان با شما همکاری می کند، شرایط و مشکلاتی که دارید را با او در میان بگذارید تا اگر زمانی به علت مریض شدن بچه ها یا هر دلیل دیگر نیاز به مرخصی داشتید، مدیرتان با شرایط شما آشنایی داشته باشد.

به این موضوع توجه داشته باشید که همه انسان ها شبیه به هم نیستند. شما باید تشخیص دهید که تا چه اندازه می توانید درباره مسائل و شرایط خانوادگی صحبت کنید. اما سعی کنید تا جایی که امکان دارد صادق و پذیرا باشید. بهتر است از قبل خودتان را برای ارائه راه حال های جایگزین آماده کنید.

مادرانی که به دنبال استفاده از مرخصی زایمان هستند، بهتر است در این باره اطلاعات کاملی از سرپرست یا رییس خود بگیرند. بررسی کنید که آیا امکان استفاده از مرخصی های استعلاجی سالانه در این مدت وجود دارد یا نه.

6. در طول ساعات کاری با بچه ها در تماس باشید

حتی زمانی که کنار فرزندانتان نیستید، می توانید با آن ها در ارتباط باشید. اگر نمی توانید در رویدادهای مدرسه فرزندتان شرکت کنید، صبح آن روز یک هدیه ویژه یا یادداشتی برای پیروزیت به فرزندتان بدهید تا بداند که شما به فکر او هستید و به او بی توجهی نمی کنید.

در زمان استراحت با بچه ها تماس بگیرید و صحبت کنید. با شنیدن صدای بچه ها هم از حال آن ها باخبر می شوید و هم به آن ها ثابت می کنید که به فکرشان هستید.

  • 11 مزیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر

7. از حواس پرتی و وقت تلف کردن دوری کنید

برای رسیدگی به ایمیل ها و تماس های تلفنی، یک زمان تعیین را در نظر بگیرید. این کارها را می توانید وقتی بچه ها خواب هستند، انجام دهید. کمتر تلویزیون تماشا کنید و وقت بیشتری را با همسرتان بگذرانید.

در محل کار هم وقتتان را تلف نکنید. تبادل ایمیل های زیاد، گشت زنی بی هدف در اینترنت، سخن پراکنی و اختصاص زمان زیاد برای ناهار بهره وری تان را کاهش می دهد. در محل کار، روی کارتان متمرکز شوید و در وقت استراحت، با همکاران تان گپ بزنید.

8. برای داشتن فعالیت های خانوادگی برنامه ریزی کنید

یکی از عوامل بسیار مهم در تقویت خانواده و ایجاد پیوند بین اعضای خانواده، وقت گذرانی با بچه ها هم در طول هفته و هم در سرانجام هفته است. اگر وقت کافی ندارید، می توانید یک صبحانه خانوادگی ویژه ترتیب دهید یا شبی را به انجام بازی های گروهی یا تماشای یک فیلم جذاب در کنار همه اعضای خانواده بگذرانید.

بهتر است به دنبال فعالیت هایی باشید که با برنامه شما سازگار باشند. زمانی که با خانواده به گردش یا مهمانی می روید، درباره کار صحبت نکنید یا مرتب تلفن همراهتان را چک نکنید. به جای این کارها به فرزندان تان توجه کنید. از فرزند بزرگ ترتان بخواهید درباره فعالیت های خانوادگی نظر بدهد و سعی کنید خواسته او را برآورده کنید.

  • تأثیر شگفت انگیز شنیدن موسیقی، بر رشد ذهنی و جسمی کودک!

9. با همسرتان وقت بگذرانید

از رابطه خود با شریک زندگیتان که اولین حامی شما است، غافل نشوید. با قرارهای ویژه ماهانه شروع کنید. با این کار با یکدیگر صمیمی تر می شوید، احساس می کنید جوان تر هستید و از کنار هم بودن لذت می برید.

بیشتر وقت ها زمانی که مادران شاغل در خانه و محل کار مشغله زیادی دارند، اولین فردی که به او (به طور ناخواسته) بی توجهی می کنند، همسرشان است. تقویت رابطه زناشویی هیجان را به ازدواج بر می گرداند و باعث می شود از حال همسرتان غافل نشوید.

شاید هر ماه امکان بیرون رفتن را نداشته باشید، اما بدون بیرون رفتن هم می توانید همدیگر را راضی کنید. می توانید ماهی یک بار با یکدیگر غذا درست کنید و بعد از غذا خوردن، یک نوشیدنی معطر بنوشید و با هم صحبت کنید. توجه داشته باشید که هنگام صحبت کردن، به بچه ها یا کار اشاره نکنید.

10. زمان هایی را به خودتان اختصاص بدهید

با برنامه ریزی درست می توانید زمان هایی را به خودتان اختصاص بدهید. با ایجاد وقفه و استراحت کردن می توانید نیروی از دست رفته را بازیابی کنید و به کارها و نیازهای شخصی خود برسید. شما باید زمانی که دارید را بین خانواده و شغل خود تقسیم کنید. بنابراین باید بتوانید نیرو و توانتان را به خوبی مدیریت کنید.

اگر خسته و بداخلاق باشید، همسر و مادر خوبی نخواهید بود، بنابراین اختصاص دادن یک زمان خاص به خودتان برای رسیدن به آرامش و آسایش، همچنین بازیابی انرژی ضروری است. شب ها قبل از خواب کتاب دلخواهتان را بخوانید. گاهی اوقات یک برنامه ویژه برای خودتان ترتیب دهید؛ به طور مثال ماساژ بگیرید.

زمانی را به ورزش و انجام کارهایی که دوست دارید، اختصاص دهید. غذاهای سالم و مغذی بخورید و به اندازه کافی استراحت کنید. شاید این موارد به نظرتان پیش پا افتاده بیایند، اما تأثیر آن ها بر روان و جسم شما غیرقابل توصیف است.

  • 10 عادت مشترک افرادی که هیچ وقت راضی نیستند

نکته سرانجامی

در این مقاله به چند نکته مهم در رابطه با ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای مادران شاغل اشاره کردیم. مادران شاغل معمولا احساس گناه می کنند، چون نمی توانند آن طور که می خواهند بین کار و خانواده تعادل ایجاد کنند.

توجه داشته باشید که علاوه بر همسر و فرزندان، باید به خودتان هم توجه کنید و سلامت جسم و روان تان را در اولویت قرار دهید. شما به عنوان یک مادر شاغل، چطور به ایجاد تعادل بین کار و زندگی می پردازید؟ تجربیا تتان را با ما و سایر مخا طبان در میان بگذارید.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: tour-france.ir شناسه مطلب: 898

به "10 نکته طلایی برای تعادل کار و زندگی مادران شاغل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته طلایی برای تعادل کار و زندگی مادران شاغل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید